مکمل بنزین
گوناگونخبر

پر‌فروش‌ترین خودروهای بازار چین در ماه ژانویه

 آغاز سال نوی چینی و به تعطیلات رفتن بسیاری از کارگران، بازار خودروی چین را تحت تاثیر قرارا داده است. طبق آخرین داده‌ها، در ژانویه ۲۰۲۳ در چین حدود ۱.۲۹۳ میلیون خودرو به فروش رفت که ۳۷ در‌صد نسبت به سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد.

علی‌رغم افت کلی بازار فروش، برخی از برندها همچنان توانستند عملکرد خوبی داشته باشند. در میان پنج برند پر فروش این بازار، فولکس‌واگن با فروش ۱۴۸۰۰۴ دستگاه و سهم ۱۱.۴۵ در‌صدی، در رتبه اول قرار دارد. بی‌وای‌دی با فروش ۱۳۳۳۱۷ خودرو و سهم ۱۰.۳۱ در‌صدی در رتبه دوم قرار گرفت. سه برند تویوتا، چانگان و جیلی هر کدام با سهم‌های زیر ۱۰ در‌صد در رتبه‌های بعدی هستند.

با این حال، در بین ۱۰ برند پر فروش، تنها بی‌وای‌دی به نسبت سال قبل، ۴۰ در‌صد افزایش داشته است و بقیه برندها با کاهش مواجه شده‌اند. نیسان و هوندا به ترتیب با ۶۲ و ۵۶ در‌صد بیشترین کاهش فروش را داشته‌اند. از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ این دو برند ژاپنی بیش از ۳۰ در‌صد کاهش فروش در بازار را داشته‌اند.

پر فروش‌ترین خودرو، بی‌وای‌دی سانگ پلاس بوده است. این خودرو که هم دارای نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی و هم برقی است در ماه ژانویه ۳۵۵۸۵ تعداد فروش رفته است. مکان‌های دوم و سوم به‌ترتیب، فولکس‌واگن لاویدا و نیسان سیلفی هستند. در مجموع، در میان ۱۰ خودروی پر‌فروش، نیمی از آن‌ها خودروهای چینی و نیمی هم خودروهای غیر چینی است.

بی‌وای‌دی در بخش خودروهای NEV (پلاگین‌هیبریدی و برقی) و با فروش ۱۳۳۳۱۷ دستگاه با سهم ۲۸.۳۹ در‌صدی در بخش خودروهای برقی، همچنان به عنوان پیشتاز، در این بازار، محسوب می‌شود. تسلا با فروش ۲۶۸۴۳ و با سهم ۱۲.۵۴ در‌صدی در جایگاه دوم قرار دارد. برندهای الکتریکی Wuling و چانگان و GAC هر کدام با سهم زیر ۱۰ در‌صدی در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

با وجود شرایط چالش‌بر‌انگیزی که برای بازار خودرو در چین وجود دارد اما شرکت‌های خودرو‌سازی در تلاشند تا بتوانند از پتانسیل‌های موجود در بازار خودروی چین، حداکثر بهره‌ را ببرند. به‌طور مثال کاهش قیمت محصولات تسلا، تولیدات این کارخانه مهم را در دسترس تعداد بیشتری از چینی‌ها قرار داده و در‌نقطه مقابل هم بی‌وای‌دی تلاش دارد علاوه‌بر پیشرو بودن در بازار چین، جای پای خود را در بازارهای جهانی با صادرات بیشتر،‌ محکم کند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا