مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

خودرو اقتصادی سایپا پاژ برای وزیر صمت رونمایی شد

مدتی پیش بود که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، محصول اقتصادی پاژ که هاچ‌بکی برمبنای رنو کویید است، معرفی شد. اما هرچه که زمان گذشت، گروه خودروسازی سایپا اطلاعات بیشتری از این خودرو را منتشر نموده و به تازگی نیز آن را برای وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی کرد.

صبح امروز بود که طی مراسمی در شرکت مگا موتور، وزیر صمت از خط تولید موتور جدید ME16 و محصول جدید پارس خودرو یعنی P90 (کادیلا) رونمایی کرد. پس از اتمام مراسم، براساس اعلام درگاه‌های اطلاع‌رسانی سایپا، وزیر صمت به مرکز تحقیق و توسعه گروه خودروسازی سایپا رفته و در اولین گام، هاچ‌بک اقتصادی پاژ برای ایشان رونمایی و معرفی شد.

سایپا پاژ - SAIPA PAZH
سایپا پاژ

براساس تصاویر، نمونه رونمایی شده سایپا پاژ نسبت به گذشته تغییراتی داشته و البته به نظر می‌رسد که جذاب‌تر شده است.

البته می‌توان گفت که طراحی داشبورد پاژ به مراتب زیباتر از داشبورد کادیلا دنده‌ای است.

این‌طور که مدیرعامل سایپا گفته است، خودروی اقتصادی پاژ چند ویژگی دارد؛ اول اینکه پلتفرم این خودرو به صورت مشترک بین سه شرکت سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور تولید و این خودرو به صورت انبوه در این سه شرکت تولید خواهد شد. پس باتوجه به تولید این خودرو در سه شرکت، تیراژ تولید آن بالا خواهد بود و همین امر باعث کاهش قیمت قابل توجه این خودرو خواهد شد.

همچنین سیستم الکترونیکی این خودرو تماما در یک ماژول تولید و عرضه می شود و از تعدد قطعات و سیستم‌های الکترونیکی در طراحی آن خودداری شده که این موضوع باعث کاهش هزینه و قیمت خواهد شد. تیموری مدعی شده که وزن خودروهای تولیدی در حال حاضر بیش از 1100 کیلوگرم است؛ ولی وزن خودرو اقتصادی بین 800 تا 830 کیلوگرم خواهد بود که این موضوع هم باعث کاهش قیمت می‌شود؛ چرا که فولاد و قطعات الکترونیکی کمتری در آن مصرف خواهد شد. تمام خودروهای با وزن کم و اقتصادی به سمت الکتریکال شدن رفته‌اند؛ چرا که وزن کمتر نیاز به باطری با ولتاژ کمتر و موتور کوچکتر دارد و مصرف انرژی در آن کمتر خواهد بود. بر همین اساس این خودرو به واسطه وزن کمی که دارد قابلیت الکتریکال شدن را دارد.

او تاکید کرده است که طراحی این خودرو توسط سایپا و ایران خودرو انجام شده و اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

هم‌اکنون ساخت قالب‌های آن آغاز شده است.

سایپا پاژ - SAIPA PAZH
سایپا پاژ

تیموری با بیان اینکه خودرو اقتصادی در دو تیپ الکتریکال و بنزینی عرضه خواهد شد، افزود: نمونه‌های اولیه این خودرو در آذرماه برای انجام تست و دریافت استانداردها تولید خواهد شد و قطعا قیمت این محصول با توجه به اقتصادی بودن آن مناسب خواهد بود.

مشخصات سایپا پاژ

همانطور که گفته شد، پاژ به نوعی نسخه ارتقاء یافته و فیس لیفت رنو کویید محسوب می‌شود. احتمالا این خودرو قرار است تا با پیشرانه 3 سیلندر جدید 3F0N وارد بازار شود. این پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپه که حجمی در حدود 1048 سی سی دارد، توانایی تولید 70 اسب بخار، قدرت و 100 نیوتن متر، گشتاور را داشته که همه این اعداد، بیانگر شهری بودن پاژ است. مصرف سوخت این پیشرانه، در حدود 5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

سایپا پاژ - SAIPA PAZH

پاژ دارای ابعادی به طول، عرض و ارتفاعی برابر با 3800، 1590 و 1490 میلی‌متر دارد. مدیرعامل سایپا ادعا کرده تا وزن خودرو جدید پاژ، در حدود 800 الی 830 کیلوگرم خواهد بود.

شاید برایتان سوال باشد که چرا پاژ، نام خودرو جدید سایپا شده است؟!

روستای پاژ زمانی محل تولد ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه سرای بزرگ ایرانی بوده است. پاژ در 15 کیلومتری شمال شرقی مشهد مقدس و در تقاطع جاده کلات و کارده، روستایی سرسبز قرار گرفته است.

پاژ در لغت به معنای هدیه‌ای است که فرد والامقام و دارای رتبه به فرد دیگری که هم تراز خود است می‌دهد!

از امکانات رفاهی و ایمنی سایپا پاژ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مولتی مدیا با مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب
  • تهویه مطبوع
  • فرمان کمکی برقی
  • دو کیسه هوای ایمنی
  • سامانه کنترل پایداری
  • چراغ‌های روز و چراغ‌های پوزیشن
  • ترمزهای ABS و EBD
  • سنسورهای هشدار دهنده میزان فشار باد تایرها (TPMS)
  • سنسور نور
  • بالابرهای برقی شیشه درب‌های جلو
  • تریم پارچه‌ای صندلی‌ها
  • و…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. درود
    طراحی قسمت جلوش برا من تا حدودی یادآور نسل جدید نیسان جوکه و قسمت عقبش شباهت هایی به آلفارومئو میتو داره،با این حال تفاوت های مهمی هم در قسمت هایی مثل جلوپنجره،سپرها و شیشه ی عقب وجود داره که باعث شده در مجموع ظاهر جذاب،متفاوت و دلپسندی رو شاهد باشیم،البته به نظرم نمای کنار و طراحی داخلی خودرو هنوز جای کار داره و کمی قدیمی جلوه میکنه،ولی در مجموع برای یک خودروی ۶ هزار دلاری قابل قبول و مناسبه
    امیدوارم سایپا فقط به موتور 3F0N بسنده نکنه و نسخه های قوی تر و پرآپشن تر رو با موتور 3F3N هم به بازار عرضه کنه تا با توجه به وزن پایین این پلتفرم شاهد یک هاچ بک کراس نسبتا پرشتاب و جوان‌ پسند باشیم

    1. برا این وزن و سگمنت کافیه،این ماشین قدرتی در حدود خودروی پراید داره ولی نزدیک به صد کیلوگرم سبک تره،نسبت وزن به نیرو هردو خودرو رو اندازه بگیرین متوجه میشین برتری با پاژ هستش و از این لحاظ با کوییک قابل مقایسه است،اکثر خودروهای مطرح دنیا در این سگمنت در نسخه های پایه یا موتوری ضعیف تر از این خودرو دارن یا توانی در همین حد و حدودا دارن،مثل پژو ۱۰۸،سیتروئن C1،کیا پیکانتو،رنو کویید برزیلی و هندی،فیات ۵۰۰،اسمارت فور4،تویوتا آیگو و …
      ولی اگر با موتور قوی تر 3F3N هم عرضه بشه میتونه یه گزینه ی جذاب برا قشر جوان باشه

  2. بنظر من طراحیش ضعیفه چه از نظر تیپ و قیافه وچه از نظر موتوری این خودرو واقعا حال بهم زنه متاسفانه ما فقط داریم رو به عقب میریم با اسم خودروی اقتصادی جان مردم و پول و سرمایه مردم رو نابود میکنیم این فاجعست

  3. باید دید این خودرو جای کدام خودرو می گیره اما گران بدن به موتور نمی خوره

  4. داشبرد و طراحی داخلی ساینا و کوئیک رو کاملا بالاتر میبینم.قیمت باید اقلا بیست درصد زیر محصولات ایکس۲۰۰ قرار بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا