مکمل بنزین
گوناگونبررسی

بررسی فنی و مشخصات زوتی T300 یا پارس خودرو DL5

زمستان سال گذشته بود که از برنامه عرضه کراس اوور زوتی T300 توسط پارس خودرو در کشورمان باخبر شدیم و اخیراً مدیرعامل سایپا از واردات هزار دستگاه زوتی تی 300 به کشور خبر داده است. همچنین به گفته وی، واردات 7 هزار دستگاه دیگر از T300 نیز در برنامه این گروه خودروسازی قرار دارد؛ بنابراین، عرضه این کراس اوور چینی در کشورمان قطعی است و هرچند در ابتدا به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود اما به‌احتمال‌زیاد در آینده پارس خودرو مونتاژ T300 را آغاز خواهد کرد. طبق گفته‌ها، قرار است این خودرو با نام پارس خودرو DL5 در ایران عرضه شود.

شرکت زوتی

شرکت زوتی در سال 2005 تأسیس شد و روند موفقی را طی کرد به‌گونه‌ای که فروش آن در سال 2016 به نزدیک 330 هزار دستگاه رسید اما با افزایش رقابت در بازار خودروی چین، این شرکت درگیر مشکلات مالی شدیدی شد و در سال 2021 اعلام ورشکستگی کرد. ازاین‌رو، تمام تولیدات شرکت در سال 2021 متوقف شد.

زوتی چند سال پیش در ایران هم حضور داشت و از طریق همکاری با دو شرکت سایپا و ریگان خودرو مدل‌های Z300 (آریو) و کراس اوور T600 (کوپا) را راهی بازار کرد اما با ورشکستگی زوتی، عرضه این خودروها در ایران پایان یافت و طرف‌های ایرانی در تحویل آن‌ها به خریداران به مشکل خوردند.

پارس خودرو DL5 زوتی تی 300 زوتی t300 Zotye T300

بااین‌حال، کمتر از یک سال پیش، شرکت زوتی با سرمایه‌گذاری چینی‌ها دوباره به صنعت خودروسازی بازگشته و دو هدف را دنبال می‌کند که تولید خودروهای الکتریکی و ازسرگیری تولید خودروهای بنزینی برای صادرات به غرب آسیا و کشورهایی مثل ایران شروع کرد.

بدین ترتیب، زوتی دوباره خط تولید خود را راه‌اندازی کرد و اولین محصولی که پس از احیای شرکت تولید آن از سر گرفته شد همین کراس اوور T300 بود. اولین دستگاه این خودرو در تاریخ 20 اکتبر 2022 برابر با 28 مهر 1401 از خط تولید زوتی بیرون آمد.

طراحی زوتی T300

زوتی در نمایشگاه خودروی پکن سال 2016 با معرفی یک کانسپت، پیش‌نمایشی از کراس اوور کوچکی جدیدی بنام T300 (زوتی تی 300) را ارائه کرد.

سپس نسخه تولیدی این خودرو در اوایل سال 2017 معرفی و به بازار عرضه شد.

در ظاهر T300 برخلاف اکثر محصولات زوتی، اثری از کپی‌برداری دیده نمی‌شد و این کراس‌اوور کوچک از طراحی و هویت خاص خود بهره می‌برد.

البته این خودرو برخلاف اکثر مدل‌های چینی که خیلی زودبه‌زود فیس‌لیفت می‌شوند، از حدود شش سال پیش تاکنون تغییر خاصی نداشته و به همین دلیل در ظاهر نسبت به هموطنان مدرن‌تر خود کمی سالخورده به نظر می‌رسد.

پارس خودرو DL5 زوتی تی 300 زوتی t300 Zotye T300

بااین‌حال، به لطف جلوپنجره شش‌ضلعی و چراغ‌های جلوی کشیده، نمای جلویی خودرو هنوز هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

در قسمت جانبی، اصلی‌ترین ویژگی خط پنجره است که به سمت بالا حرکت کرده و در قسمت ستون C بسیار به سقف نزدیک شده و نمای جانبی خودرو را از یکنواختی خارج کرده است.

همچنین خط شانه برجسته‌ای که از روی درهای عقب آغاز شده هم تا روی درب صندوق ادامه پیدا کرده و چراغ‌های عقب زیر آن جای گرفته‌اند.

دیگر ویژگی قابل‌ذکر بخش عقبی هم مه شکن‌های چهارضلعی روی سپر است که در امتداد آن‌ها خطوطی کرومی روی تریم مشکی‌رنگ اطراف پلاک کار شده است.

پارس خودرو DL5 زوتی تی 300 زوتی t300 Zotye T300

داخل پارس خودرو DL5

طراحی داخل پارس خودرو DL5 یا همان زوتی T300 با نمایشگر نه‌چندان بزرگی در میانه داشبورد، فرم ساده دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی نسبتاً قدیمی، با کراس اوورهای چینی جدیدتر بازار فاصله دارد و تا حدودی سن بالای خود را نشان می‌دهد.

بااین‌حال، به لطف تودوزی دورنگ مشکی و قهوه‌ای و طرح فیبر کربن روی داشبورد شاهد فضای نسبتاً جوان‌پسندی هستیم که توان رقابت با کراس اوورهای هم قیمت مونتاژ داخل را خواهد داشت.

درمجموع طراحی داخلی پارس خودرو DL5 را می‌توان با توجه به سال معرفی و قیمت، قابل‌قبول دانست.

پارس خودرو DL5 زوتی تی 300 زوتی t300 Zotye T300
نمای داشبرد و فرمان پارس خودرو DL5

تجهیزات و امکانات زوتی تی 300

از T300 به‌عنوان یک کراس اوور ارزان‌قیمت و اقتصادی نباید انتظار تجهیزات و امکانات خیلی زیادی را داشت و همچنین پارس خودرو هم قصد دارد آن را با سطح امکانات پایینی عرضه کند.

بااین‌حال، ازجمله تجهیزات مهم DL5 می‌توان به تودوزی چرم مصنوعی، سنسور دنده‌عقب، سیستم پایش باد تایرها، نمایشگر لمسی 8 اینچی، دوربین دید عقب، رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی، کروز کنترل، آینه‌های برقی، سیستم کنترل پایداری و کنترل حرکت در سربالایی، دو ایربگ، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان برقی و سانروف اشاره کرد.

پیشرانه زوتی T300

زوتی تی 300 در چین و دیگر بازارها با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو عرضه می‌شود.

نسخه تنفس طبیعی آن،  112 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این اعداد در نسخه توربو به 145 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کند.

خوشبختانه پارس خودرو موتور قوی‌تر توربو را برای عرضه در ایران انتخاب کرده است.

انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو هم از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. DL5 کراس اوور کوچکی است که 4,387 میلی‌متر طول، 1,835 میلی‌متر عرض و 1,642 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن 2,600 میلی‌متر است.

پارس خودرو DL5 زوتی تی 300 زوتی t300 Zotye T300
انجین تی 300

قیمت و رقبا

قیمت زوتی T300 در چین از 59,800 یوآن معادل 8,800 دلار آغاز می‌شود و خودروی بسیار ارزان‌قیمتی است.

با توجه به نرخ ارز اما در کشورمان باید برای این خودرو انتظار قیمتی حدود یک میلیارد تومان را داشته باشیم. در این صورت، کراس اوور چینی جدید پارس‌خودرو به رقیبی برای خودروهایی مثل ام وی‌ ام X33 کراس، جک S3، تیگارد X35 و هایما S5 تبدیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا