مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

داچیا اسپرینگ در ایران به نمایش درآمد

حدود دو ماه پیش در چرخان خبر از واردات نمونه‌های آزمایشی داچیا اسپرینگ به کشورمان دادیم و حالا امروز، چهارشنبه 25 مرداد، در حاشیه نشست هیئت دولت وزارت صمت از این خودرو به همراه چند خودروی الکتریکی و هیبریدی دیگر رونمایی کرده است.

اسپرینگ در اصل نسخه الکتریکی رنو کوئید است که در اواسط سال 2020 رونمایی شد. این کراس هاچ‌بک کوچک برقی در چین تولید و به اروپا صادر می‌شود. هرچند اسپرینگ در اروپا با پکیج باطری 27.4 کیلووات ساعتی عرضه می‌شود اما نمونه وارد شده به ایران از نسخه چینی با باطری 26.8 کیلووات ساعتی است.

داچیا اسپرینگ

این خودرو به یک موتور الکتریکی با 44 اسب بخار قدرت و 125 نیوتن متر گشتاور مجهز است. برد اسپرینگ با هر بار شارژ کامل باطری‌ها به‌طور میانگین تنها 185 کیلومتر خواهد بود. حداکثر سرعت این خودروی الکتریکی کوچک 125 کیلومتر بر ساعت است و برای اینکه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به 19.1 ثانیه زمان نیاز دارد. اسپرینگ در ظاهر شباهت زیادی به رنو کوئید دارد و صرفاً از طریق طراحی جلوپنجره از همتای فرانسوی بنزینی خود متمایز می‌شود.

داچیا اسپرینگ

داچیا اسپرینگ الکتریکی با 3,734 میلی‌متر طول، 1,770 میلی‌متر عرض و 1,516 میلی‌متر ارتفاع و همین‌طور فاصله محوری 2,423 میلی‌متر خودرو بسیار کوچکی محسوب می‌شود و برای تردد در شهرهای شلوغ گزینه مناسبی خواهد بود. بااین‌حال، بعید است که برنامه واردات گسترده این خودرو به کشورمان وجود داشته باشد و احتمالاً نمونه‌های آزمایشی آن برای ارزیابی و بررسی به جهت ساخت نسخه داخلی وارد شده‌اند زیرا پلت‌فرم رنو کوئید در ایران بومی‌سازی شده و قرار است سه شرکت سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور محصولات خود را بر پایه این پلت‌فرم تولید کنند.

سایپا پاژ - SAIPA PAZH
سایپا پاژ

در حال حاضر فعلاً سایپا از رنو کوئید بومی خود با نام پاژ رونمایی کرده است. این شرکت سال گذشته در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، هم‌زمان با رونمایی از پروتوتایپ پاژ، وعده ساخت نسخه الکتریکی آن را داد و مشخصات این مدل را منتشر کرد. در آن زمان گفته شد نسخه برقی پاژ 45 اسب بخار قدرت و 125 نیوتن متر گشتاور دارد و به باطری 26 کیلووات ساعتی مجهز است. این مشخصات دقیقاً با داچیا اسپرینگ یکسان است و بنابراین، به‌احتمال‌زیاد این هاچ‌بک الکتریکی رومانیایی برای بررسی توسط خودروسازان داخلی و ساخت نمونه ایرانی وارد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا