مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

هر آنچه که باید درباره موتور VTEC هوندا بدانید

احتمالا کمپانی هوندا را بشناسید، این شرکت در طی این سال‌ها در ساخت خودروها و سایر وسایل نقلیه نقشی فعال داشته است و همیشه سعی کرده که در عرصه فناوری‌های جدید پیشگام باشد. یکی از این فناوری‌ها موتور VTEC هوندا است که در اصل به عنوان Valve Timing Electronically Controlled شناخته می‌شود. این فناوری همان زمان‌بندی متغیر سوپاپ هوندا نام دارد که در این روزها حسابی سر و صدا ایجاد کرده است.

این سیستم می‌تواند عملکرد موتور را در دوره‌های بالا افزایش دهد و در دوره‌های پایین نیز مصرف سوخت کمتری را برای خودرو به ارمغان بیاورد. در زمانی که رونق اقتصادی در ژاپن به چشم می‌خورد هوندا سعی کرد این موتورها را با بهترین فناوری‌ها و استاندارد طراحی کند. این موتور قادر است مسیر هوندا را برای همیشه تغییر دهد!

اگرچه موتور VTEC هوندا در آن زمان در هر خودرویی استفاده شده بود، ولی انواع خاصی از سیویک و NSX بودند که توانایی زیادی از خود نشان دادند. از خودروهای پرفورمنس گرفته تا خودروهای مخصوص خانواده همگی از این فناوری استفاده می‌کنند.

ما در این مقاله قصد داریم به تاریخچه موتور VTEC هوندا نگاهی بیاندازیم، پس اگر در این باره کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید که اصلاً این موتور چیست و چه کارایی دارد حتماً تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه موتور VTEC هوندا

خودروسازان ژاپنی همیشه سعی کردند که برای بهبود عملکرد و کارایی خودروهای خود از موتورهای کم حجم استفاده کنند. در نتیجه در محصولاتی نظیر تویوتا سوپرا، نیسان 300ZX و GT-R از موتورهای توربو شارژ استفاده شد، همین امر منجر به محبوبیت این خودروها شدند.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ کانسپت ابرخودروهایی که به مرحله تولید نرسیدند

دهه 90 بود که هوندا تصمیم گرفت تا برای بهبود عملکرد موتور محصولاتش از فناوری زمان بندی سوپاپ‌ها بهره ببرد. البته این فناوری از سال 1983 طراحی شده بود.

هوندا برای اولین بار از این فناوری که در آن زمان به عنوان HYPER VTEC شناخته می‌شد، استفاده کرد. هوندا دوچرخه اسپرت CBR400 را در سال 1983 معرفی کرد و این اولین محصول هوندا بود که از این فناوری جدید استفاده می‌کرد. این محصول دارای یک موتور چهار خطی 399 سی سی بود که 59 اسب بخار قدرت در 13000 دور در دقیقه داشت.

هنگامی که دور موتور به کمتر از 9500 دور در دقیقه می‌رسید، قدرت تولید شده تنها به حدود 46 اسب بخار می‌رسید. این قابلیت باعث می‌شد که در دورهای بالا شاهد تولید قدرت بیشتری از خودرو باشیم.

اولین خودرویی که از این فناوری هوندا استفاده می‌کرد، هوندا اینتگرا XSi بود. این خودرو در سال 1989 با موتور B16A ساخته شد. این موتور 1.6 لیتری چهار خطی تنفس طبیعی بود که می‌توانست در 8200 دور در دقیقه قدرتی برابر با 160 اسب بخار تولید کند. به این ترتیب، هوندا به هدف خود در میزان قدرت خودروها یعنی 100 اسب بخار قدرت دست یافت!

عملکرد VTEC چگونه است؟

اولین سری موتورهای هوندا که به این فناوری مجهز شدند، موتور سری B بودند. این موتور عملکردی مشابه انجین‌های امروزی دارد و می‌تواند در دورهای پایین‌تر از پروفیل بادامک ملایم و در 5000 دور در دقیقه از بادامک اگرسیو استفاده کند.

میل بادامک برای هر جفت سوپاپ به سه لوب بادامک مجهز شده است. دو بادامک بیرونی برای گشتاور پایین و دور آرام کاربرد دارد، در حالی که بادامک واقع در مرکز می‌‌تواند در دورهای بالاتر استفاده شود. هر یک از بادامک‌ها به صورت خودکار حرکت می‌کنند، دو بادامک بیرونی نیز روی سوپاپ‌ها فشار وارد می‌کنند و می‌توانند در دورهای پایین، سوپاپ‌ها را باز و بسته کنند.

بادامک مرکزی به صورت مستقیم به سوپاپ متصل نبود، ولی با افزایش دور موتور، با حرکت بازوها، این فشار به مرکز منتقل می‌شد و می‌توانست قدرت و عملکرد را بهبود بخشد. این موتور تا به امروز با این راهکار ساخته شده است البته بهبود زیادی نیز در آن دیده می‌شود.

آغاز به کار موتورهای VTEC

پس از رونمایی از موتور VTEC، شاهد آن بودیم که هوندا از آن در مدل‌های هوندا سیویک و CRX استفاده کرد. اولین خودرویی که در آمریکا به این فناوری مجهز شد، آکورا NSX 1991 نام داشت. این خودرو از موتور 3.0  لیتری V6 استفاده می‌کرد که می‌توانست 270 اسب بخار قدرت تولید کند.

به این ترتیب، با یک فناوری شگفت‌انگیز روبرو بودیم، بنابراین تعجبی نداشت که در سایر خودروها همچون هوندا Del Sol، هوندا Prelude و آکورا Integra GSR نیز به کار برود. همچنین هوندا در یکی از مشهورترین هاچبک‌های زمان خود یعنی Integra Type R از فناوری VTEC استفاده کرد. این خودرو به یک موتور 1.8 لیتری B18C با 197 اسب بخار قدرت مجهز شده بود.

دلیل محبوبیت VTEC چیست؟

هوندا اولین شرکتی بود که فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ را طراحی کرد. ساخت این سیستم در دهه 90 به اتمام رسید و برای به کارگیری در محصولات مختلف استفاده می‌شد. همین امر تغییری در صنعت خودروسازی به وجود آورد! علاوه بر آن، این موتورها یکی از قوی‌ترین انجین‌ها در کلاس خود هستند و دوام بالایی دارند.

همچنین یکی دیگر از مزیت‌های VTEC  این بود که مصرف سوخت خودروها کاهش پیدا می‌کرد! خوب است بدانید که سیستم متغیر سوپاپ از سال 1903 در خودروها قرار گرفت ولی هوندا اولین شرکتی است که با این فناوری موتوری بادوام ساخت و غوغایی به پا کرد. پس از آن، موتورهای سری B و سری K هوندا ساخته و به بازار عرضه شدند.

تکامل موتورهای VTEC

اولین موتور VTEC نسبت به زمان خود خیلی جلو بود و در آینده نیز بهبودهایی روی آن انجام شد. اولین موتور VTEC به عنوان یک سیستم DOHC در CBR400 به کار رفته بود. کمی بعد هوندا شروع به ساخت نسخه‌های مختلفی از این موتور کرد. در اولین نسخه از آن تغییراتی ایجاد شد و تا سال 2002 مورد استفاده قرار گرفت. آخرین خودروی مجهز به این موتور هوندا S2000 بود.

لطفا این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با فناوری سلول سوختی هیدروژنی تویوتا

نسخه VTEC-E در سال 1992 معرفی شد. کارایی آن به شکلی بود که با غیرفعال کردن سوپاپ، موتور 1.5 لیتری SOHC VTEC 16 سوپاپ می‌توانست زیر 2500 دور در دقیقه با ۱۲ سوپاپ کار کند. این موتور در هوندا سیویک VX به کار رفت.

سپس نسخه I-VTEC  تکامل یافت که در خودروهای امروزی هوندا به کار رفته است. در هر صورت، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ با عملکرد بالا و مصرف سوخت کمتر در هر خودرویی به کار می‌رود و می‌تواند در آینده نیز در شرایط خودروسازی جهان تغییراتی ایجاد کند. لطفا نظرات خود را درباره موتورهای VTEC هوندا با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا