مکمل بنزین
گوناگون

مقایسه سوناتا yf با اپتیما

سوناتا yf و اپتیما دو ماشین کره‌ای از شرکت‌های هیوندا و کیا هستند که بیشترین سهم فروش ماشین‌های خارجی را در بازار ایران دارند. این دو ماشین تقریباً در یک رده کیفی قرار دارند. به همین دلیل فکر کردیم که مقایسه ویژگی‌های سوناتا yf با اپتیما می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید یا اجاره هر یکی از آنها باشد. حتی برای آشنایی بیشتر نیز می‌توان آپشن‌های این دو خودرو را در مقایسه با یکدیگر بررسی کرد تا متوجه شویم که کدام ماشین نمونه بهتری است.

مقایسه سوناتا yf با اپتیما

معرفی سوناتا وای اف

سوناتا وای اف نسبت به ورژن قدیمی‌تر خود یعنی NF طراحی بسیار زیباتری دارد. نسل وای اف با داشتن چراغ‌های بزرگ و کشیده و خطوط جذاب، ظاهر عضلانی بسیار چشم‌نوازی دارد. طراحان این ماشین با تغییراتی که در این خودرو ایجاد کردند توانستند نمونه انقلابی برای کمپانی هیوندا تولید کنند. فرم کوپه‌ای بدنه این ماشین از قسمت کنار کاملاٌ قابل مشاهده است و به گفته برخی از کارشناسان برای طراحی آن از مرسدس بنز CLS الهام گرفته شده است.

نسل ششم سوناتا با یک موتور 4 سیلندر2.4 لیتری به دست مشتریان ایرانی می‌رسد. تنفس موتور این ماشین طبیعی است و می‌تواند 177 اسب بخار قدرت و 229 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس این ماشین مجهز به 6 دنده اتوماتیک است که به دلیل جلو محور بودن، نیرو را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند. شتاب صفر تا صد هیوندای سوناتا YF 10 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 208 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است.

این ماشین که در دسته سدان طبقه بندی می‌شود به ازای هر صد کبلومتر حدود 8.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند. البته این مقدار به عنوان سوخت ترکیبی ذکر شده است. در داخل شهر این ماشین تا 10 لیتر مصرف سوخت خواهد داشت.

کیا اپتیما

مقایسه سوناتا yf با اپتیما

کیا اپتیما مدت نسبتاً طولانی‌ای پس از عرضه جهانی به ایران رسید. البته این خودرو در نسل دوم خود نتوانست نگاه‌ها را از سوناتا به خود جلب کند. اما با اعمال تغییرات بنیادین در نسل سوم توانست کاملاً موفق عمل کند. این ماشین مجهز به یک موتور 4 سیلندری با تنفس طبیعی است که 2.4 لیتر حجم دارد. حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور به ترتیب 178 اسب بخار قدرت در 6000 دور و 229 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور ذکر شده است.

مصرف سوخت ترکیبی اپتیما برابر با 8.1 لیتر است که با رقیب نزدیک خود یعنی سوناتا وای اف تقریباً مشابه است. برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر نیز تنها 10 ثانیه زمان لازم است. در این نمونه امکانات رفاهی  قابل قبولی گنجانده شده که عبارتند از:

  • سیستم صوتی اینفینیتی
  • صفحه نمایش 8 اینچی لمسی
  • نمایشگر 4.3 اینچی صفحه کیلومتر
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سنسور باد لاستیک TPMS
  • کروز کنترل
  • فرمان حساس به سرعت
  • کیلس استارتر
  • سقف پانوراما و چندین مورد دیگر

تجربه رانندگی با سوناتا وای اف و کیا اپتیما

یکی از بهترین راه‌ها برای کسب تجربه رانندگی با این دو ماشین اجاره خودور است. برای اجاره اپتیما یا سوناتا می‌توانید به مجموعه معتبر کافه رنت مراجعه کنید. اما اگر به هر دلیلی فعلاً امکان این کار را ندارید می‌توانید تجربه راندن این ماشین‌ها را از زبان افراد دیگر بخوانید.

هنگامی که پشت فرمان این دو ماشین می‌نشینید متوجه تفاوت‌های زیادی حس نخواهید کرد. این دو ماشین بر مبنای یک پلتفرم مشابه و در رقابت با یکدیگر طراحی شده‌اند. با استارت زدن به هر دو ماشین متوجه خواهید شده که صدای بسیار کمی به داخل کابین نفوذ می‌کند. هر دو ماشین سواری بسیار نرم و راحتی دارند و قدرت موتور آنها مشابه است.

هنگام عبور از پستی و بلندی‌های جاده، اپتیما عملکرد بهتری دارد. داخل این ماشین ضربات ناشی از حرکت را حس نخواهید کرد. فضای داخلی و راحتی کابین دو این دوخودرو نیز در یک سطح قرار داد و سرنشینان این ماشین سفر کوتاه یا طولانی راحتی را با این دو اتومبیل خواهند داشت. به لحاظ ایمنی نیز سطح تقریباً یکسانی دارند و مانند سایر ماشین‌های کره‌ای امن و مطمئن هستند.

مقایسه سوناتا yf با اپتیما

جدول بررسی سوناتا yf و اپتیما

در جدول زیر می‌توانید مشخصات سوناتا yf و اپتیما را در یک نگاه ببینید.

مشخصات هیوندای سوناتا YF کیا اپتیما
کلاس بدنه سدان متوسط سدان متوسط
ابعاد بدنه بر حسب میلی متر 4820*1835*1470 4855*1860*1470
تعداد سیلندر 4 4
گیربکس 6 دنده اتوماتیک 6 دنده اتوماتیک
نوع فرمان هیدورلیک هیدرولیک
مصرف سوخت ترکیبی 8.1 8.2
وزن خالص (kg) 1470 1555

 

امکانات رفاهی

احتمالاً با خواندن سطور بالا متوجه شدید که این دو خودرو در تمام وجوه شبیه یکدیگر هستند. پای این شباهت‌ها به امکانات رفاهی هم رسیده و هر دو ماشین هم‌سطح یکدیگر هستند. از امکانات رفاهی مشترک در هر دو خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب
  • گرمکن فرمان
  • حافظه صندلی راننده
  • ، صندلی برقی راننده و شاگرد
  • سیستم تهویه دوگانه
  • سنسور نور و باران
  • چراغ‌شور
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • ترمز پارک برقی
  • اتوهلد
  • پرده عقب برقی
  • دی‌لایت

لازم است که بدانید به دلیل بزرگ بودن صفحه نمایش سوناتا YF، وقتی دنده را در حالت R قرار می‌دهید به فضای پشت ماشین دید خوبی خواهید داشت. این امکان به دلیل کوچک بودن نمایشگر اپتیما وجود ندارد. البته این مسئله تاثیری در دید خوب راننده ندارد و مشکلی در اپتیما به وجود نخواهد آورد.

ایمنی

هر دو ماشین معرفی شده، به سیستم کنترل پایداری هوشمند ESP، ترمزهای ABS و EBD مجهز هستند. یک نکته جالب راجع به ایربگ‌های به کار رفته در این دو خودرو وجود دارد. تعداد ایربگ‌های سوناتا و اپتیما برابر نیست. در سوناتا 6 ایربگ 10 نقطه‌ای شامل ایربگ‌های جلو و جانبی و پرده‌ای قرار داده شده است. این در حالی است که اپتیما به 7 ایربگ مجهز است.

جالب است که بدانید اپتیما خلاقیت دیگری برای افزایش ایمنی در ماشین‌های خود به کاربرده و آن هم تعبیه کیسه هوا برای زانوهاست. در نهایت برای انتخاب یکی از دو خودرو تنها کافی است که به سلیقه خود اکتفا کنید؛ زیرا هر دو ماشین کیفیت و قیمت تقریباٌ مشابهی دارند.

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا