مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی پیکاپ T6؛ جک غول‌کش در راه کرمان!

پس از برجام فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی فراهم شد که با خودروسازان بزرگ جهانی تعامل کرده و محصولات جدیدتر و بروزتری را به تولید برسانند. در این میان شرکت کرمان‌موتور؛ همانند دیگر رقبای داخلی‌اش، دست به اقداماتی زد و وارد مذاکراتی محرمانه با کمپانی بزرگ و قدر قدرت فولکس‌واگن شد، تا شاید اجازه تولید چند خودروی این کمپانی مشهور را در داخل خاک ایران بگیرد. نتیجه این مذاکرات تا زمان نگارش این متن هنوز محرمانه است و هیچ خبری از خودروهای فولکس‌واگن در این خودروسازی و یا سایر خودروسازان وطنی نیست؛ و ظاهرا قراردادی که کرمان‌موتور با شرکای چینی خود بسته؛ به قدری محکم و سرسختانه است که در صورت انصراف کرمان‌موتور  باید مبلغ فراوانی به عنوان جریمه به کمپانی‌های چینی‌ پرداخت و یا چیزهای دیگری که ما از آنها بی‌خبریم!

JAC T6 pickup

خلاصه اینکه کرمان‌موتور همانند گذشته با شرکای چینی خود همکاری کرده و می‌خواهد دو خودروی S2 و T6 را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند. در وبسایت چرخان به تفصیل درباره S2 صحبت شد و حالا وقتش رسیده تا نگاهی هم به وانت T6 کمپانی جک بیاندازیم.

JAC T6 pickup

پیشینه 

وانت T6 پیشینه زیادی ندارد و می‌توان آن را جزء جدیدترین محصولات کمپانی جک دانست که در  سپتامبر امسال، عرضه آن در کشور چین آغاز شد. وانت T6 هم‌اکنون به کشورهایی نظیر لیبی، ونزوئلا، فیلیپین، کوبا و شیلی صادر می‌شود و ایران عزیزمان به احتمال فراوان مقصد بعدی این خودرو خواهد بود.

طراحی

وانت T6 حدود 5315 میلی‌متر طول و 1830 میلی‌متر عرض دارد. فاصله دو محور T6حدود 3090 میلی‌متر بوده و ارتفاع خودرو 1815 میلی‌متر است. وزن خالص T6 چیزی در حدود 1815 کیلوگرم است. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، طراحی وانت T6 برخلاف تصوری که از کمپانی جک داشتیم؛ یک کپی ناشیانه از نسل گذشته خودرویی مانند فورد Ranger است. جالب اینجاست که فورد Ranger معروف به T6 بوده و اینجاست که داستان نامگذاری این وانت چینی فاش می‌شود! در واقع جک تنها موتور، گیربکس، پلتفرم و لوگوی خود را با اندکی تغییر، برروی بدنه نسل گذشته فورد Ranger بیچاره قرار داده و روانه بازار ساخته است.

JAC T6 pickup

این‌بار نخست نیست که کمپانی جک از محصولات فورد کپی می‌کند؛ چرا که همین چند وقت پیش کپی بی عیب نقص جک از روی فورد F-150 برای ساخت وانت 4R3، داستان را به دادگاه و شکایت کشاند! طراحی داخلی جک T6 نیز چنگی به دل نمی‌زند؛ اما مناسب یک وانت پیکاپ بوده و همه دکمه‌ها و موارد مورد نیاز برای یک رانندگی لذت بخش؛ در مکان و جای مناسب خود قرار گرفته‌اند.

پیشرانه و مشخصات فنی

JAC T6 pickup

کمپانی جک برای طراحی موتور T6 از کمپانی بوش کمک گرفته و دو پیشرانه متفاوت را برای T6در نظر گرفته است. پیشرانه نخست، یک موتور 2.8 لیتری دیزلی توربو با قدرتی معادل 120 اسب‌بخار و گشتاوری 250 نیوتن‌متری است. پیشرانه دوم یک موتور 2 لیتری نسبتا مدرن بنزینی با قدرت 147 اسب‌بخار و گشتاوری 196 نیوتن‌متری است. هر دو موتور مذکور 4 سیلندری بوده و برای انتقال قدرت خود به چرخ‌ها از یک گیربکس دستی 6 سرعته استفاده می‌کنند. حداکثر سرعت  T6حدود 150 کیلومتر در ساعت بوده و در هر 100 کیلومتر پیمایش، چیزی بین 7.5 تا 9 لیتر سوخت مصرف کرده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است.

امکانات و ایمنی

JAC T6 pickup

جک T6 امکانات چندان زیادی ندارد و از این لحاظ می‌توان امکانات موجود بر روی این خودرو را معمولی دانست. به طور کلی جک T6 از امکاناتی مانند؛ صفحه نمایش لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، صندلی‌ها و تودوزی چرمی، دو کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، سیستم های ABS + EBD ساخته شده توسط کمپانی بوش و… بهره‌مند است که البته همین امکانات ساده تقریبا بر روی هیچ کدام از وانت های تولید داخل نیست!

JAC T6 pickup

قیمت و کلام آخر

جک T6در کشور چین با قیمت پایه 85 هزار یوان عرضه شده و قیمت آن به بیش از 100 هزار یوان می‌رسد. با این اوصاف در صورت عرضه جک T6 در ایران، ما با یک وانت تقریبا گران قیمت مواجه خواهیم بود که تنها رقیبان پیش روی آن هموطنان چینی‌اش هستند. کرمان‌موتور هنوز تصمیم نهایی را برای تولید T6 نگرفته ولی با این حال در صورت تولید این خودرو در ایران احتمالا شاهد عرضه T6 با موتور 2 لیتری خواهیم بود.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا