Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

سیستم ترمز AEB چیست؟

ایمنی در دنیا یک بحث مهم و غیرقابل انکار است چرا که سالانه تعداد زیادی از انسان‌ها جان خود را به‌خاطر ضعف در بخش ایمنی از دست می‌دهند. ایمنی در تمام صنایع وجود دارد و تمام شرکت‌های بزرگ دنیا در تلاش‌اند در بخش ایمنی به حداکثر ضریب اطمینان، دست یابند. ایمنی در خودرو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با جان موجودات در ارتباط است. این وسیله نقلیه به‌نوعی تمام زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و مردم روزانه با این وسیله ساعات زیادی را طی می‌کنند. شرکت‌های تولید کننده خودرو با پیشرفت علم، هر روز در تلاش‌اند محصولاتی را روانه بازار کنند که از لحاظ ایمنی، برای سرنشینان و حتی عابران پیاده، مشکلی ایجاد نکنند. تصادف یک حادثه ناگوار در دنیای خودرو محسوب می‌شود که جان بسیاری از افراد را به‌خطر می‌اندازد. حال خودروهای جدید روز به روز به سیستم‌های فوق هوشمند مجهز می‌شوند تا از تعداد این تصادفات کاسته شود و یا شدت آنها را کم کنند.

volvoaeb-20160209031240123

اگر ما به شما بگوییم که یکی از آپشن‌های ایمنی که می‌تواند زندگی شما را نجات دهد، هزینه آن برای شرکت‌های تولیدکننده کمتر از ۴۰ یورو است، متعجب خواهید شد. سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) نام این آپشن جذاب است، و استفاده از آن به‌طور چشمگیری در اتومبیل‌های جدید رو به افزایش است.حدود ۹۵٪ از خودروهای جدید مورد آزمایش توسط کارشناسان ایمنی در موسسه استاندارد ایمنی اروپا یا یورو NCAP در سال ۲۰۱۵، سیستم AEB را به‌عنوان یک آپشن استاندارد و یا سفارشی داشته‌اند. کارشناسان برجسته نرخ ایمنی AEB را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های ایمنی خودروها در سال‌های اخیر، بسیار بالا می‌دانند. بر اساس آمار این سیستم ایمنی می‌تواند سالانه از ۵۰۰۰ مرگ‌ومیر و ۵۰۰۰۰ جراحت جلوگیری کند که یک آمار بسیار خوب برای بقاء انسان‌ها محسوب می‌شود.

AEB چگونه کار می کند؟

۷ff94c9921c201ed28f052a73289e33246d67cd7

بیشتر سیستم‌های AEB در سرعت‌های پایین برای جلوگیری و یا کاهش شدت ضربه استفاده می‌شوند. این سیستم در سرعت‌های بالا فقط کمی از سرعت وسیله نقلیه کم می‌کند تا خسارات ناشی از تصادف را کم کند و یا از مرگ و میر جلوگیری کند. البته این سیستم در آینده رشد خواهد کرد و یا تجهیزات ایمنی دیگری در نظر گرفته می‌شود تا در سرعت‌های بالا نیز عملکرد بهتری داشته باشد. بیشتر خودروهایی که در آزمون یورو NCAP نتیجه خوبی کسب کردند مجهز به این سیستم بوده‌اند که به‌ترتیب عملکرد خوبی را در برابر عابران، دوچرخه سواران و بعد خودروهای دیگر داشته‌اند. سیستم ترمز اتوماتیک مجهز به رادار لیزری بوده که توانایی تشخیص موانع و بررسی شرایط جاده را دارد. جالب است بدانید که کروزکنترل نیز دقیقا سیستمی مشابه ترمز اظطراری دارد و تنها تفاوت آنها مربوط به دوربین سیستم AEB می‌شود.

۲۳۹۷bed5a64c31b977efc5754e03f1d07ae724dd

زمانی که اتومبیل شما مجهز به این سیستم باشد در ابتدا با تشخیص مانع فقط به شما هشدار می دهد و بعد در صورت نیاز، خود وارد عمل می‌شود و باعث توقف خودرو می‌شود. بیش از ۷ سال است که از این سیستم در اتومبیل‌های برندهای مشهور استفاده می‌شود و اخیرا وارد خودروهای چینی نیز شده است. کمپانی سوئدی ولوو یکی از پیشگامان این سیستم بود، این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ از سیستم ترمز اظطراری در شاسی‌بلند XC60 استفاده کرد.

۲d3daa1823e2bf9da431632cc3396dd30773821f

سیستم AEB اولیه در ابتدا برای سرعت‌های بسیار کم طراحی شده بود و چندان کارآمد نبود ولی هر روز این سیستم در حال پیشرفت است. جالب اینجاست که بدانید در نسل اولیه این سیستم، اگر اختلاف سرعت بین ۲ وسیله نقلیه بیش از ۱۵ کیلومتر بر ساعت بود و خودروها بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت داشتند، عملا این آپشن ناکارآمد می‌شد.

چرا باید اتومبیل آینده ما مجهز به AEB باشد؟

br3v7341-20160122033821872

استفاده از این سیستم و سیستم کمک راننده، باعث کاهش تعداد تصادفات می‌شود که همین یک دلیل مهم برای این است که اگر می‌خواهیم خودرویی خریداری کنیم، مجهز به این آپشن باشد. همچنین اتومبیل‌هایی که مجهز به AEB هستند ۱۰ تا ۱۴ درصد کمتر به اداره های بیمه مراجعه می‌کنند تا درخواست دریافت مطالبات بیمه برای تعمیر خسارات ناشی از تصادفات را کنند. کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که AEB می‌تواند تصادفات منجر به مرگ را تا ۲۰-۲۵٪ کاهش دهد، و تصادفات ناشی از سقوط که منجر به آسیب می‌شود را تا ۲۵ الی ۳۵٪ کاهش پیدا خواهد کرد.

چرا تمام خودروها به AEB مجهز نیستند؟

web_illustrations_tests_pedestrian_head_v006-720x405

این برای تولیدکنندگان کوچک سخت خواهد بود که چنین فناوری پیشرفته‌ای را  حتی با وجود قیمت پایین آن، به شرکت خود بیاورند و همچنین این سیستم هنوز به طور کامل در بین مردم گسترش پیدا نکرده و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهد سایر آپشن‌های ظاهری و فنی را برای خودرو خود سفارش دهند. اما موسسه استاندارد ایمنی اروپا در نظر دارد هر چه سریع‌تر این سیستم را به‌عنوان یک آپشن ضروری در خودروها، اجباری کند. برای ترغیب مردم به استفاده از خودروهای مجهز به AEB، سیاست‌هایی اندیشیده شده است که یکی از آنها پرداخت هزینه بیمه کمتر است. البته نباید فراموش کرد که در ابتدا، استفاده از کمربند ایمنی هم چندان با استقبال روبرو نمی‌شد ولی اکنون تمام مردم به این وسیله به عنوان یک ضرورت نگاه می‌کنند.

 

1 نظر
  1. علی می گوید

    با سلام
    در نسل قبلی اس کلاس مرسدس بنز از این سیستم استفاده کرده بود و قبل از سال ۲۰۰۸ هم بود و قبل از ولوو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.