مکمل بنزین
گوناگونخبر

۳ خودروی مناسب که می‌توانید برای دختر یا همسرتان بخرید!

در این مقاله قصد داریم کوچولوهای موجود در بازار جهانی را بررسی کنیم. این خودروها بسیار جمع و جور بوده در نتیجه برای خانم‌ها و یا رانندگان تازه‌کار بسیار مناسب‌اند. به‌علاوه این خودروها معمولا بسیار کم‌مصرف، کم‌خرج و اقتصادی هستند و در نتیجه برای مصارف شهری و به خصوص ترافیک‌های سنگین بسیار مناسب‌اند. البته لازم به ذکر نیست که این خودروها عموما از فضای داخل کابین کمی بهره‌مندند و طبعا برای مسافرت‌های طولانی، خانواده‌های پرجمعیت و مهم‌تر از همه برای قهرمانان پرورش اندام مناسب نخواهند بود.

در این مقاله قیمت و اقتصادی بودن خودرو دو معیار برای بررسی بوده و تویوتا یاریس را به خاطر شهرت و ایمنی متوسط به بالا خودروی بسیار مناسبی است. البته گزینه‌های دیگری نیز در این زمینه به چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها فقط ارزان‌تر از تویوتا یاریس هستند و نه بهتر (مانند پروتون ساوی و سری TK هولدن بارینا) برخی در مورد اعتمادپذیری زیر سوال می‌روند (مانند رنو کلیو، هولدن بارینا سری XC و فورد فیستا) و برخی به طور کلی ارزشمندند اما در مورد ایمنی از قلمرو تویوتا یاریس نمی‌توانند فراتر بروند. (مانند هوندای جاز و هیوندای گتز) در زیر به چند نمونه از این کوچولوهای محبوب سری خواهیم زد:

مزدا۲:

این خودرو به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز است و هندلینگ چابکی از خود نشان می‌دهد. فضای کابین و فضای صندوق عقب متوسط به بالا نسبت به خودروها در این سایز نیز از دیگر محاسن این خودرو است. همانند یاریس ایربگ پرده‌ای نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که از  از سال ۲۰۰۴ در مدل‌های  topline Genki به صورت استاندارد ارائه می‌شود و در مدل‌های base Neo  و middle-tier Maxxبه عنوان آپشن در بسته ایمنی ارائه می‌گردد. مزدا۲ از نظر مصرف نمی‌تواند با رقبای کم‌اشتهای خود رقابت کند.

۲۰۱۶-mazda-2-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-616498-s-429x262_easy-resize-com

سوزوکی آلتو:

سوزوکی در کلاسی پایین‌تر از یاریس و مزدا قرار می‌گیرد؛ چرا که یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر ضعیف و فضای درونی تنگ‌تری نیز دارد. گیربکس اتومات نیز به شکل آپشن عرضه می‌گردد.

سوزوکی خودرویی ارزان‌قیمت است اما هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست؛ داخل کابین بی‌کیفیت است، صندوق عقب به یک دستگیره بیرونی نیازمند است و زمانیکه در صندوق عقب را باز می‌کنید به طور خودبه‌خود بالا نمی‌رود! (در حقیقت هیچ طنابی به آن متصل نیست.)

مصرف سوخت این خودرو بسیار پایین بوده و ظاهر جمع و جور برای مصارف شهری بسیار مناسب است.

articleleadwide-suzuki-alto-glgnwbob_easy-resize-com

تویوتا یاریس:

تویوتا یاریس به ارزانی برخی از رقبا نیست اما با گران‌قیمت‌ها هم فاصله دارد. دو موتور ۱.۳ و ۱.۵ لیتری بنزینی ۴ سیلندر در این خودرو به کار گرفته‌شده‌اند؛ انتخاب با مشتری است که موتور قدرتمندتر را انتخاب کند یا موتور اقتصادی. درون اتاق این خودرو از فضاهای قرار دادن لوازم و امکانات دستی (مانند صندلی لغزان) پرشده‌است.

پیدا کردن یاریسی با ایربگ پرده‌ای کمی مشکل به نظر می‌رسد چرا که این ایر بگ به عنوان آپشن ارائه شده و بیشتر خریداران از آن صرف نظر می‌کنند.

فضای اتاق و صندوق عقب یاریس به اندازه مزدا ۲ نیست؛ موتور ۱.۵ لیتری یاریس هم به اندازه موتور مزدا جذاب نیست.

۲۰۱۷-toyota-yaris-exterior_easy-resize-com

جمع‌بندی نهایی:

در بین این سه خودرو سوزوکی از همه ضعیف‌تر ظاهر شد. دو خودروی دیگر هنوز ایمنی خوبی در این رنج قیمت ارائه می‌دهند و هنوز از سوی رقیبی به طور جدی تهدید نشده‌اند. برخلاف آلتو، این دو خودرو زیاد ناراحت نخواهند شد اگر چند رفیق صمیمتان را به زور در این خودروها جادهید و یا اندکی به چشم وانت به آن‌ها نگاه کنید.

واقعیت این است که یاریس عیب مشهود و پررنگی از خود نشان نمی‌دهد اما مزدا دوست‌داشتنی‌تر و کاربردی تر از تویوتا ظاهر می‌شود. و داشتن ایربگ پرده را نیز آسان‌تر کرده‌است

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا