مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی به جک A60؛ پیشرفت یعنی این!

اواخر سال 2014 میلادی تصاویری از محصول جدید کمپانی چینی جک منتشر شد که نشان از کپی‌برداری محض آنها از محصولات آئودی داشت. اندکی بعد خبرهایی منتشر شد که کمپانی آئودی نسبت به کپی‌برداری جک واکنش نشان داده و از این خودروساز شکایت کرده است. این شایعات پیرامون محصول جدید جک ادامه داشت؛ ولی جک گوش شنوا نداشته و با قدرت هرچه تمام‌تر بر تولید سدان جدیدش تاکید می‌کرد و در سراسر سال 2015 تصاویر مختلفی از آن را منتشر کرد.

jac-a60-01

اواخر سال 2015 طراحی جلو پنجره‌ای جک A60 را برای خوشایند کمپانی آئودی تغییر داد؛ ولی ظاهرا این کمپانی آلمانی رضایت نداده و بر مواضع قبلی خود پافشاری می‌کرد. روزها گذشت و در میانه‌های سال 2016 میلادی قرارداد همکاری مشترکی بین جک و شرکت مادر آئودی؛ یعنی فولکس‌واگن به امضاء رسید.

jac-a60-04

این قرارداد مربوط به بخش تولید و فروش خودروهای الکتریکی میان دو کمپانی شرقی و غربی بود؛ اما دست جک را برای تولید A60 باز گذاشت و دیگر خبری از آئودی نشد. جک با تمام قدرت خود را برای تولید A60 آماده کرد و توانست در نمایشگاه خودروی گوانجو در سال 2016 نخستین سدان لوکس خود را رسما رونمایی کند.

jac-a60-02

جک A60 نظر بسیاری از حاضرین در نمایشگاه گوانجو را جلب کرد و جک از این اتفاق به خود می‌بالید. A60 خودروی لوکس و واقعا زیبایی است که به لطف آئودی و امکانات فراوانش شانس خوبی برای فروش در بازار کشور چین و کشورهایی مانند؛ برزیل، روسیه و… دارد.

jac-a60-07

جک به لطف کرمان‌موتور در ایران فعالیت دارد و شاید روزی مسئولان کرمان‌موتور تصمیم به تولید و مونتاژ A60 در ایران گرفتند؛ از این رو برآن شدیم تا نگاهی به مشخصات جک A60 بی‌اندازیم؛ پس در ادامه با چرخان همراه باشید.

طراحی داخلی و بیرونی

همان‌طور که اشاره شد؛ جک A60 به تقلید از محصولات کمپانی آئودی ساخته شده است. بنابراین انصافا نمی‌توان از طراحی جک A60 ایراد گرفت؛ ولی طراحان جک مقداری ذوق و سلیقه به خرج داده و از جلو پنجره‌ای به ظاهر اختصاصی خود که به تقلید از محصولات لکسوس ساخته شده است؛ استفاده کرده و چهره‌ای مهیج را به A60 بخشیده‌اند.

jac-a60-03

در فضای داخلی هم بوی کپی‌برداری می‌آید؛ ولی همه چیز درست و دقیق طراحی شده و سرنشینان در جک A60 احساس آسایش و آرامش خواهند کرد. خلاصه اینکه تصاویر پیش روی شماست! خودتان قضاوت کنید! این پیشرفت واقعا ستودنی است!

jac-a60-04

این خودرو طولی برابر با 5005 میلی‌متر و عرضی 1890 میلی‌متری دارد. ارتفاع آن 1503 میلی‌متر بوده و حداقل فاصله A60 از سطح زمین 137 میلی‌متر است. فاصله  بین دو محور 2915 میلی‌متر بوده و وزن خالص آن 1665 کیلوگرم است.

پیشرانه و مشخصات فنی

جک A60 از یک پیشرانه DOHC درون خطی 4 سیلندر و 16 سوپاپ توربوشارژ با حجم 1500 سی‌سی استفاده می‌کند. پیشرانه مذکور از تکنولوژیDVVT بهره ‌برده و قدرتی معادل با 160 اسب‌بخار و گشتاوری 251 نیوتن‌متری دارد. A60 نیروی موتور را توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو 180 کیلومتر در ساعت است. البته جک بزودی از پیشرانه‌ای 2 لیتری و توربوشارژ و با قدرت 190 اسب‌بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متر در جک A60 استفاده خواهد کرد.

jac-a60-12

جک A60 باکی با گنجایش 70 لیتر بنزین دارد و از استاندارد یورو 5 بهره می‌برد. مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر پیمایش، تنها 8.8 لیتر است.

ایمنی

جک A60 در سه مدل Comfort ،Luxury و Intelligent تولید می‌‍شود، که مدل Intelligent به لحاظ ایمنی از امکاناتی مانند؛ 8 کیسه هوا، قفل مرکزی، 4 سنسور پارک جلو و 4 سنسور پارک عقب، سیستم EPB و EPS، کروز کنترل، سیستم های ABS+EBD ،ESC ،TCS ،BA ،HA ،HDC ،BDC ،TPMS ،Pre-fill و… بهره می‌برد. البته مدل‌های Comfort و Luxury نیز کم یا بیش از امکانات فوق بهره می‌برند و تنها تفاوت آشکار آنها در تعداد کیسه‌های هوای موجود بر روی جک A60 است.

jac-a60-int01

jac-a60-int02

همچنین  در ستون‌های A و B جک A60 از فولادهایی مقاوم استفاده شده که حدود 25 درصد از وزن خالص جک A60 مربوط به این فولادهای مستحکم است.

jac-a60-int22

این محصول پنج ستاره ایمنی از CNCAP چین دارد و احتمالا در صورت تست توسط  ANCAP استرالیا بتواند چهار ستاره ایمنی دریافت کند.

امکانات رفاهی

jac-a60-int06

jac-a60-int18

جک A60 از امکاناتی مانند؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تصفیه یکپارچه هوای داخل خودرو، سیستم صوتی از برند Harman، سیزده بلندگو در نسخه Intelligent، تودوزی چرم، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، تلفن بلوتوث، سیستم تشخیص صدا، موس وسط، سانروف و… بهره می‌برد و می‌توان آن را با توجه به سطح امکانات موجود یک خودروی لوکس دانست.

کلام آخر

جک A60 را شناختیم و دیدیم که آن کمپانی دیروز که با خودروی جک J5 در ایران به شهرت رسید؛ چگونه در حال رشد و ترقی است. A60 امکانات زیادی داشته و به لحاظ ایمنی جایگاه بسیار خوبی دارد.

jac-a60-int10

این خودرو فعلا با موتوری کم حجم، ولی قدرتمند و کم صدا که به شکل اختصاصی برای استفاده در جک A60 توسعه داده شده؛ عرضه می‌شود.

jac-a60-int16

جک A60 هم اکنون در بازار کشور چین قیمتی بین 180 و 240 هزار یوآن دارد و اگر زمانی کرمان‌موتور تصمیم به تولید جک A60 در ایران بگیرد؛ قطعا قیمت آن بیش از 100 میلیون تومان خواهد بود. شاید در نگاه اول جک A60 هیچ شانسی برای موفقیت در بازار ایران نداشته باشد؛ اما جک در بحث کیفیت تلاش زیادی داشته و A60 را باید هم پایه محصولات کمپانی‌های کره‌ای دانست و تقریبا هیچ تفاوتی با آنها از نظر فنی و امکانات رفاهی نداشته و می‌تواند رقیب خوبی برای محصولات سدان در بازه قیمتی بالای 100 میلیون تومان برای محصولات کره‌ای باشد.

حالا مسئولان گرامی خودروسازان بزرگ داخلی به فکر پلاس‌های بیشتر باشند؛ چون از نظر آنها مشتریان خودروی چینی نمی‌خرند و ماشین‌هایی نظیر پراید و پژو 405 را مردم دوست دارند!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. اگر کرمان موتور فقط منتاژ کننده جک توی ایران نباشه و شروع کنه به یادگیری از اون ، می تونه صنعت خودروی ایران رو پیشرفت بده

  2. بعد از اینکه خودروهای چینی به کیفیت خودروهای کره ای رسیدن اونوقت خودروسازهای داخلی دنبال خودروسازهای هندی خواهند رفت !!

  3. نه اینکه چون دست گربه به گوشت نمی رسه، بگم که بو میده اما حقیقتن جلو پنجره های لکسوس آشغاله و من خوشم نمیاد و این طراحی قشنگ تر از لکسوسه که البته این سلیقه منه.

  4. رویکرد انتقادی جدیدی که از دو لگن ساز داخلی در پیش گرفته اید عالیه با همین فرمون ادامه بدید

  5. تنها ترس از خودروهای چینی خدمات پس از فروشه و قطعات کم کیفیت استفاده شده در برخی مدلها. شگرد تولید کننده های ایرانی اینه که سالها یه مدل میزنن که هم استاد کارها تو تعمیر حرفه ای میشن هم از لحاظ قطعه نگرانی نیست که فردا پیدا نشه . با این وضعیته در امد چاره ای جز خرید تولیدات داخلی برا قشر کم در امد نیست . جدا از کیفیت پایین خودروی داخلی قیمتشم روز به روز اصرار به بالا بردن قیمت دارن که ارزش خودروی ما خیلی بالاتره .

  6. دیگه نمیتونم از حسادت به این پیشرفتها نگاه کنم.پس ما کی تکان میخوریم.

  7. عاشق اون انتقادایی هستم که تازگیا از مثلن خودرو سازای خودمون گرفتین

  8. سلام من امیرهستم ودوساله جی ۵دارم و خدای نسبت به خودروها دا خلی از ماشین خودم خیلی راضیم

  9. طراحی لوکس و پهن پیکر و روفرم و فوقالعاده ایمنی بالایی هم داره درکل ب کیفیت کره ای ها رسیده …باید در عمل و از نزدیک ببینیم

  10. هرچی دوست داری از خودرو های چیتی تبلیغ کن ولی بدون ایرانخودرو وسایپا بیدی نیستن به این بادها بلرزن کافی است نظریه مدیرعامل بنز که گفته بود ما نمی توانیم روزی دوهزارو پانصد خورد بفروشیم اما ایرانخوردو وسایپا می توانن رو حتمآ نشنیده ای

  11. خوب به نظر من نباید دنا پلاس با قیمت حدود ۵۰ تومن رو با ماشین ۱۰۰ تومنی مقایسه کنید

  12. جلوپنجرش همون هیونداس که برعکسش کردن و بالا و پایینشرو جابه جا کردند.

  13. تا زمانی که هنوز جوون های ما ارزوی پیکان های قدیمی را بر سر دارند صنعت خودرو پیشرفتی نخواهد کرد!!!

  14. تا وقتی جی ال ایکس صفر و سمند صفر ببینم یاد تین جمله معروف می افتم خلایق هر چه لایق سواری ادامه داره ..

  15. وقتی جی ال ایکس صفر و سمند صفر ببینم یاد تین جمله معروف می افتم خلایق هر چه لایق سواری ادامه داره ..

  16. با توجه به اینکه خودروی داخلی و ملی ما متاسفانه از قطعات درجه ۳چین استفاده میکنند .حداقل ماشین برند چین مطمئن تره چون فکر نمیکنم چینی ها قصد خراب کردن خود را داشته باشند .یعنی اگر اصالت چینی را مونتاژ کنند و مناسب به ملت عرضه کنند بهتره .تا اینکه به نام تولید ملی آشغال تحویل بدن .هدف اصلی اشتغال زایی و خدمت اگه باشه .و سود منصفانه و طمع ورزی کم بشه .واقعا جای پیشرفت داریم .وگر نه به ناکجا آباد میرویم

  17. سال ۱۳۵۰ پیکان ۲۰۰۰۰تومان بود معادل ۲ کیلو طلا و دلار ۵تومات یعنی پیکان ۴۰۰۰دلار قیمت داشت الان هم پراید ۴۰۰۰دلار ارزش داخلی داره ولی ۲کیلو طلا ۳۰۰میلیون .سال ۵۰ تولید خودرو کم تعداد و خیلی کند بود و فقط اشراف و خوانین ماشین داشتند دستمزد آن زمان حداقل ۳.۵تومان بود یا محدود ۶۰۰۰روز دستمزد ارزش یک ماشین را داشت .و اکثر مردم برای مسافرت و حمل و نقل از حیوانات استفاده میکردند ..یعنی یک الاغ مذکر جوان .قیمتی معادل ۳۰ تومان یا حدود دستمزد یک ماه کار بود .اگر انصاف باشد الان معادل همون الاغ شاید خیلی از ماشینها باشند که باید با یک ما کار خریداری شوند .و پیکان آن زمان در حکم بی ام و ایکس ۱ بود

  18. اینکه چرخان اینقدر هیجان زده شده از یک ماشین کپی کم کیفیت برمیگرده به اوضاع داغون ما، شما آمار فروش این ماشین رو سرچ کنی میبینی در سال ۲۰۱۷ کلا ۲۰۰۰ دستگاه تو چین فروش داشته، یعنی ماهی کمتر از ۱۷۰ دستگاه در یک کشور با بیشتر از یک میلیارد جمعیت!
    جایی که همین بی‌وای‌دی اف۳ سالی ۱۲۰ هزار تا میفروشه.
    اینجاست که متوجه میشی شدیم مصرف کننده محصولات بدون مشتری چین!
    خسته نباشی چرخان خان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا