مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی فونیکس FX، جذاب‌ترین شاسی بلند چری در بازار ایران

سال‌ها است که مدیران خودرو شاسی‌بلندهای مختلف چری را با اسامی گوناگون در کشورمان عرضه می‌کند و این خودروها به لطف طراحی قابل‌قبول، آپشن‌های زیاد و سابقه و گستردگی شبکه نمایندگی‌های مدیران خودرو، با استقبال خریداران ایرانی مواجه شده‌اند. به همین دلیل، جدیدترین شاسی‌بلندهای چری تقریباً هم‌زمان با عرضه در چین راهی بازار کشورمان می‌شوند. دراین‌بین، فونیکس FX جدیدترین کراس‌اووری چری است که در ایران عرضه شده تا راه موفق پیشینیان خود را ادامه دهد.

در ادامه به بررسی این کراس‌اوور خوش‌چهره چینی می‌پردازیم.

فونیکس FX

معرفی کلی فونیکس FX یا اومودا 5

خودرویی که در ایران با نام فونیکس FX عرضه می‌شود درواقع اومودا 5 نام دارد. این خودرو کراس‌اوور کامپکتی است که در نمایشگاه خودروی گوانگژوی سال 2021 رونمایی شد. تولید این خودرو نیز در اوایل سال 2022 آغاز و در سه‌ماهه دوم همان سال در چین عرضه شد.

این خودرو اولین مدل از سری جدید اومودا محسوب می‌شود که قرار است با ارائه مدل‌های اومودا 3، اومودا 7 و اومودا 9 مثل تیگو به یک خانواده تبدیل شود. اومودا 5 یا فونیکس FX یکی از محصولات جهانی چری است و علاوه بر چین و ایران در بازارهای دیگری مثل مکزیک، اسرائیل و حتی اروپا و انگلستان هم عرضه می‌شود.

این کراس‌اوور چینی در دی‌ماه 1401 رسماً در ایران رونمایی و مدت کوتاهی بعد راهی بازار شد. فونیکس FX روی پلت‌فرم T1X چری ساخته شده که با ام‌وی‌ام X55 مشترک است.

فونیکس FX
فونیکس FX نمای کناری

طراحی بیرونی فونیکس FX

فونیکس FX از زبان طراحی جدید چری با نام «هنر در حرکت» استفاده می‌کند که قبلاً مشابه آن را در محصولات این شرکت ندیده بودیم. ویژگی این زبان طراحی در قسمت جلو، چراغ‌های دوقسمتی با دی‌لایت‌های باریک در بالا به همراه جلوپنجره ماتریکسی بدون قاب است. در قسمت جانبی، طراحان چری با دادن شیب ملایمی به خط سقف به همراه طراحی خاص ستون C و مشکی‌رنگ کردن آن، طرح سقف شناور را ایجاد کرده و نمایی جذاب و اسپرتی را خلق کرده‌اند.

علاوه بر این، استفاده از تریم‌های رنگی نارنجی یا قرمز در قسمت‌های مختلفی مثل آینه‌های جانبی و رینگ‌ها، حال و هوایی شاداب و جوان‌پسند به خودرو بخشیده است. در عقب نیز هرچند فرم کلی چراغ‌ها شاسی‌بلندهای لکسوس را به یاد می‌آورد اما نمای کلی جذاب به نظر می‌رسد.

فونیکس FX

داخل فونیکس FX

در داخل FX طبق مد و ترند این روزهای طراحی خودروها، شاهد دو نمایشگر 10.25 اینچی متصل به هم برای صفحه آمپر و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی هستیم. زیر این نمایشگرها هم دریچه‌های تهویه مستطیلی جای گرفته‌اند. البته نمونه‌های فرمان راست این خودرو در داخل با دریچه‌های تهویه سراسری و کنسول مرکزی و رو دری‌های ساده‌تر، در طراحی تا حدودی با نسخه فرمان چپ تفاوت دارد.

بااین‌حال، در هردو نسخه از غربیلک فرمان سه پره D شکل استفاده شده است. به‌طورکلی، فونیکس FX در داخل هم مدرن به نظر می‌رسد و هم حال و هوای لوکسی دارد که این می‌تواند برگ برنده آن در برابر رقبا باشد.

بخوانید: تست درایو و بررسی فونیکس FX در پیست آزادی

فونیکس FX
فونیکس FX داخل

تجهیزات چری اومودا 5

فونیکس یکی از مجهزترین کراس‌اوورهای بازار کشورمان محسوب می‌شود و از امکانات رفاهی و ایمنی فراوانی برخوردار است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رادار نقطه کور
  • رادار هشدار خروج از پارک
  • رادار هشدار خروج از خط
  • کروز کنترل تطبیقی
  • دستیار ترافیک
  • ترمز خودکار اضطراری
  • نوربالای خودکار
  • دوربین 360 درجه
  • دوربین دنده عقب
  • شش ایربگ
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • سنسور نور و باران
  • تودوزی چرمی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی
  • سیستم صوتی با هشت بلندگوی سونی
  • خروجی برق 12 ولت
  • تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده
  • تنظیم برقی چهار جهته صندلی سرنشین جلو
  • گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
  • کول باکس
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • سیستم تهویه دو منطقه‌ای
  • نورپردازی داخلی 64 رنگ
  • سانروف
  • استارت از راه دور
  • و…

این خودرو همچنین موفق شده از موسسه ایمنی معتبر یورو انکپ اروپا پنج ستاره کامل را دریافت کند. این کراس‌اوور چینی در هردو بخش حفاظت از سرنشینان بزرگ‌سال و کودک رتبه 87 درصد، در بخش حفاظت از عابرین پیاده 68 درصد و در بخش سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده رتبه 88 درصد را کسب کرده است. بخشی از این عملکرد خوب فونیکس FX در آزمون‌های تصادف به خاطر برخورداری از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده فراوان است که در بالا ذکر شدند.

پیشرانه فونیکس FX

اومودا 5 در چین با دو پیشرانه مختلف 1.5 لیتری و 1.6 لیتری توربو عرضه می‌شود. در کشورمان مدیران خودرو ابتدا نسخه 1.5 لیتری این خودرو را عرضه کرد که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد و از گیربکس CVT استفاده می‌کند. این نسخه اما در تعداد محدودی عرضه شد و مدیران خودرو مدت کوتاهی بعد فروش نسخه 1.6 لیتری را آغاز کرد؛ بنابراین در حال حاضر، فونیکس FX فقط با موتور 1.6 لیتری در کشورمان به فروش می‌رسد. این همان پیشرانه‌ای است که در تیگو 8 پرو هم می‌بینیم و به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت، 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

فونیکس FX
فونیکس FX موتور

همچنین در این نسخه انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. این دو نسخه علاوه بر موتور و گیربکس، در تعلیق عقب هم باهم متفاوت هستند به‌گونه‌ای که در نسخه 1.5 لیتری از تعلیق اقتصادی‌تر میله پیچشی استفاده شده درحالی‌که نسخه 1.6 لیتری به تعلیق عقب چند اتصالی مجهز است.

هردو نسخه فونیکس FX فعلاً فقط به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شوند اما چری قصد دارد نسخه 1.6 لیتری را به سامانه چهارچرخ محرک مجهز کند و مدیران خودرو نیز برنامه عرضه آن را در کشورمان دارد.

فونیکس FX
فونیکس FX نمای عقبی

قیمت و رقبا

در حال حاضر نسخه 1.6 لیتری فونیکس FX با قیمت یک میلیارد و 530 میلیون تومان توسط مدیران خودرو عرضه می‌شود درحالی‌که این رقم در بازار حدود 1.9 میلیارد تومان است. با این قیمت، اصلی‌ترین رقبای این خودرو در بازار کشورمان لاماری ایما و هایما 8S هستند.

جدول مشخصات فنی فونیکس FX

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 197 اسب بخار
گشتاور 290 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
طول 4,400 میلی‌متر
عرض 1,830 میلی‌متر
ارتفاع 1,588 میلی‌متر
فاصله محوری 2,630 میلی‌متر
وزن 1444 کیلوگرم
حجم صندوق بار 292 لیتر
مصرف سوخت 7 لیتر ترکیبی
قیمت 1 میلیارد 530 میلیون

 

 

به سوپر گروه فونیکس FX در تلگرام بپیوندید 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت همه دوستان.من یک دستگاه فونیکس FXدارم واقعاماشین خوبیه توی هم رده های خودش ونسبت به قیمتش

  2. توجه داشته باشید خودرو چینی استاندارد کره را هم حتی ندارد. زیر خودرو بروید دقیق کیفیت فلزات و جوشکاری و خود شاسی را ببینید. نیاز به مهارت بالا نیست. و خریدار این خودروها چهار تا پنج سال کمتر به مشگل لوازم و خدمات می‌خورند.جزو محالات هست خودروسازان ما تولید حداقل ۱۵ مدل گوناگون داشته باشند و هر ساله هم تعویض کنند و لوازم این مدلها تامین باشد.قول میدهم در چهار سال آینده به بن بست لوازم برخورد کنند.

  3. من جک دارم ب پا این نمی‌رسه 350هزارتا دوندمش از 94اخ نگفته .فقط مصرفی عوض شده .پس مطمنن .این ماین ب راحتی 25سال برای مشتری کار می‌کنه.کیفیت هم بالاست .از کره ای هم بهتره.شتابشم عالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا