مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

آینده بازار خودروی کشورمان چگونه خواهد بود؟

شاید بهتر باشد به شرایط فعلی بازار خودرو در ایران، آشفته بازار بگوییم. بازاری که نه تولید کننده تکلیف خود را می‌داند و نه مشتری و هر دو چشم به آینده دوخته‌اند و در این بین برخی فعالیت‌ها نیز به آشفتگی بازار دامن می‌زند که از این میان می‌توان به کمپین نخریدن خودرو اشاره کرد. کمپینی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تمام این حرف‌ها نیز از دل مردم این مرز و بوم برخاسته‌اند. بر کسی پوشیده نیست که خودرو‌های داخلی توان رقابت با نمونه‌های خارجی (چه از لحاظ امنیت و چه از لحاظ قیمت) را ندارد و البته مشتریان نیز تنها انتخابشان در این حوزه قیمتی به دلیل شرایط گمرکی همین محصولات فعلی هستند.

اما چرا در شرایط فعلی خودرو نخریم؟

عموما خودرو یک کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید و بسیاری از مشتریان، خرید خودرو را سرمایه‌ای برای آینده می‌دانند و البته از چند میلیونی که ممکن است در زمان فروش ضرر کنند، چشم می‌پوشند اما در مقابل مشکل شرایط فعلی همین موضوع است. مشتریان بر این باورند که خرید خودرو در حالت فعلی که انتظار می‌رود در طول ماه‌های آینده کاهش قیمت داشته باشد به هیچ وجه مناسب برای سرمایه گذاری نیست. البته در این زمینه نیز حق را به مشتریان می‌دهیم. اما خودرو سازان نیز در این بین حق و حقوقی دارند.

irankhodro-1

در شرایط فعلی بازار کار ایران که جوانان چندان که باید از آن راضی نیستند، این جاده مخصوص است که چندین هزار کارمند را در خود جای داده و البته شعبه‌های دیگر ایران خودرو و سایر خودرو سازان در سرتاسر کشور نظیر ایران خودرو تبریز و ایران خودرو مشهد نیز چندین هزار جوان ایرانی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند که به هیچ وجه نمی‌توان از آن چشم برداشت.

در آينده خودرو‌های داخلی خریدار خواهند داشت؟

پاسخ این سوال کاملا مثبت است، همان طور که مسئولان کشوری بعد از توافق هسته‌ای اعلام کردند ایران از طریق این توافق به دنبال توسعه خود است و این بدان معناست که در‌های کشور با وجود اینکه برای ورود کمپانی‌های خارجی باز خواهد بود اما قوانینی نیز بر سر در آن نصب خواهد شد. به این صورت که بنابر گفته رئیس جمهور، دولت تصمیم ندارد تمام پول‌های بلوکه شده و… را به صورت مستقیم وارد سیستم پولی کشور کند و در نتیجه آن قیمت دلار کاهش یابد. بلکه دولت بر آن شده تا از توافقات هسته‌ای برای پیشرفت و جذب سرمایه گذار در کشور استفاده کند که این موضوع نیز به وضوح به چشم می‌خورد و با این اوصاف نباید منتظر یک خودروی روز از سوی فولکس واگن باشیم که از طریق گمرک و با قیمت جهانی وارد ایران می‌شود. بلکه دولت تصمیم دارد حتی در صورت حضور خودرو‌های این چنینی در خیابان‌های ایران این کار را از طریق تولید داخل انجام دهد. بدین شکل که خودرو سازان بزرگ جهان با کمپانی‌های داخلی قرارداد‌هایی را منعقد خواهند کرد تا به تولید محصول خود در ایران بپردازند و این تقریبا سیاستی کاملا متفاوت با کمپین نخریدن خودروی داخلی است زیرا در این صورت به جای اینکه چندین هزار جوان بی‌کار شوند، چندین هزار جوان دیگر نیز به جمع آن‌ها خواهند پیوست و به تولید (مونتاژ) محصولات روز جهان در ایران خواهند پرداخت.

irankhodro-2

خودرو سازان گام درستی برداشته‌اند!

حال با وجود سناریوی بالا بهتر است نگاهی هم به خودرو سازان داخلی داشته باشیم. بعد از توافقات هسته‌ای، ایران خودرو و سایپا وارد مذاکراتی با خودرو سازان جهانی نظیر مرسدس بنز، پژو، رنو، سوزوکی، فولکس واگن و… شده‌اند که هدف تمام این مذاکرات نیز انعقاد قراردادی جهت تولید محصولات این کمپانی‌ها در بازار ایران و حتی صادرات آن‌ها به بازار‌های خارجی است. البته باید بدین نکته نیز توجه کرد که این تولیدات نیز تحت نظارت کمپانی‌های اصلی صورت خواهد گرفت و به هیچ وجه نباید در خصوص کیفیت و… آن‌ها نگران بود (درست همانند اتفاقی که تا چند سال پیش در زمینه تندر 90 صورت می‌گرفت و اکنون هم با گذشت چند ساله خروج رنو از ایران، تندر 90 همچنان باکیفیت‌ترین خودروی ایرانی به حساب می‌آید).

با این اوصاف آینده خودروی ایران کاملا روشن خواهد بود اما بدون شک تا ورود محصولات جدید کمپانی‌های خارجی به بازار ایران نیاز به چند سال صبر وجود دارد تا همه چیز به شکل عادی و البته عالی خود باز گردد.

irankhodro

آینده خودرو‌های فعلی چه می‌شود؟

بنابر گفته‌های وزیر صنعت، خودرو سازان نقشه راه خود را برای سال‌های آینده کشیده‌اند و همچنان از آن می‌توانیم پی ببریم که تولید محصولات فعلی همچنان ادامه خواهد داشت (بدون کاهش قیمت رسمی) و حتی پراید نیز تا دو سال دیگر همچنان تولید خواهد شد ولی قیمت‌ها در بازار رویکرد متفاوتی دارند و همچنان شیبی نزولی به خود گرفته‌اند که این نیز چندان که باید دوام نخواهد داشت (در حال حاضر برخلاف شرایط عادی قیمت اغلب خودرو‌های داخلی در بازار ارزان‌تر از قیمت رسمی کارخانه است).

پس با این اوصاف کاهش قیمت شدید در بازار خودرو نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و از دیدگاه ما بعد از کاهش قیمت نسبتا شدیدی که در طول ماه‌های گذشته صورت گرفت اکنون در کف قیمتی خودرو هستیم. نظر شما در خصوص آینده بازار خودرو چیست؟

سعید میرزاپور

عشق به آی‌تی و خودرو باعث شده که بتوانم با تغییرات سریع دنیا همگام باشم؛ امیدوارم در کنار یکدیگر تجربه خوبی از نرمی تکنولوژی و غرش خودرو داشته باشیم!

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. اصلا از این نوشته خوشم نیومد نویسنده تا حدی که صدای بازدید کننده های سایت در نیاد سعی کرد از خودروسازان داخلی حمایت کنه واقعا متاسفم که از ماست که بر ماست.
    درمورد اون چندین هزار نفر جوانی هم که شما میگید در ایران خودرو و سایپا کار میکنن آیا منطقیه که ما بیایم 70 میلیون نفر رو تحت فشار قرار بدیم به خاطر اون چند هزار نفر منم اگه اون چند هزار نفر بی کار بشوند ناراحت میشوم ولی آیا این راه حل طولانی مدته شما میگین خودرو ساز داخلی گام درستی برداشته و با شرکت های خارجی بزرگ قرار داد امضا کرده مگه تا العان با شرکت پژو و رنو قرار داد نداشت چی شد ، هیچی ماشینای فسیلی اون شرکتا رو تولید میکردند تازه اونا رو هم با پایین ترین کیفیت ،روز به روز هم کیفیت ها بدتر شد نمونش 206 قدیم و جدید که زمین تا آسمون از نظر کیفیت فرق داره مطمئنأ اگه اون شرکتا هم بیان چندان فرقی نداره…..کدوم راه درست که ما نمیبینیم…… روز به روز پس رفت.
    یعنی شما نمیدونید اگه قرار باشه طبق گفته شما مثلا بنز تولید بشه با کیفیت بالا قیمتش رو چه قدر میگذارند شک نکنید حداقل اندازه همون بنز وارداتی که همه میدونیم چه قیمتایی داره .
    مشکل اصلی مردمم هم کیفیت به نسبت قیمت وگرنه اگه همین پراید رو بدن 8-9 ملیون بقیه خود رو ها هم نهایت 15 بدهند مشکلی نداریم. مشکل اصلی قیمت خودرو های داخلی هست که چندین برابر ارزششون است.
    واقعا متاسفم واسه این نوشته غیر تخصصی در سایت آقای گل کار لطفا رسیدگی کنید.

  2. فرانسه هیچ وقت در تکنولوژی در سطح بالایی نبوده و نخواهد بود

  3. لازمم نیست یه ملت و بی کار کنن. مدیریت درست ، خدمات مناسب ، بالا بردن کیفیت ، تعدیل قیمت و پشتیبانی درست و حسابی….
    چه دلیلی داره 15 ،20 سال یه ماشینو بدون هیچ تغییری تولید کنه؟؟؟
    چرا برای تحقیق و توسعه هزینه نکردن؟؟؟
    ولی اگه قراره به همین منوال پیش بره همون بهتر که نباشه

  4. این نوشته واقعا جای تاسف داره نویسنده یکی به نعل زده یکی هم…..لااله الا الله خب بابا یکم همسو با ملت باشین بخدا ضرر نمیکنین بذاین ملت تصمیم بگیرن نه شماها

  5. تو اين چند ساله خودروسازان كي به منافع مشتريشون احترام گذاشتن؟؟؟؟!!!
    الانم ميگن با شركت هاي مطرح اروپايي مذاكره ميكنيم ولي دست آخر ميان با پژو قرار داد ميبندن و يه ماشين 10 سال پيششو شروع به مونتاژ ميكنن و به قيمت خون مردم ميفروشن. حالا چرا با پژو؟؟؟
    دلايلشو همه ميدونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا