مکمل بنزین
برترین‌هاتازه‌هاخبر

رکوردی جدید: دریفت 165 کیلومتری جی­تی 86 تنها در یک حرکت!

تابه‌حال شده محو تماشای یک مسابقه دریفت یا سردادن ته خودرو توسط یک راننده حرفه‌ای شده باشید و آرزو کنید ای‌کاش شما هم بتوانید از این نوع حرکات موزون (!) انجام دهید؟!

انتخاب خودروی مناسب از اصلی‌ترین مشخصه‌های یک دریفت خوب است. همان‌طور که می‌دانید، تنها دیفرانسیل عقب بودن یک خودرو برای سردادن ته آن کافی نیست. تورک بالا، وزن کم بر روی محور عقب، دیفرانسیل بدون قفل مکانیکی یا الکترونیکی، موتور پرقدرت و تیون شده برای عرضه تورک در سرعت‌های کم و نهایت فرمان با زوایای باز و بسته‌ زیاد (طول رک بلند برای میله فرمان) از مهم‌ترین پارامترهای یک خودروی آماده دریفت زنی است. مهارت راننده در این سبک مسابقات خودرویی که به‌ نوعی سبکی هنری در این شاخه ورزشی است، کلیدی‌ترین پارامتر انجام یک دریفت طولانی و زیبا است.

انتخاب بهترین خودروی مناسب دریفت زنی هم همواره محل بحث بوده و بسیاری بی­ام­و M3-E92 را بهترین خودروی استاندارد برای این کار می‌دانند، ژاپنی‌های پرطرفداری نظیر نیسان سیلویا و 370Z و مزدا RX-7 هم سلاطین پیست‌های دریفت هستند؛ اما تویوتا جی­تی 86 که خودرویی ارزان، پرقدرت و با هندلینگ و لذت رانندگی بالا است، یکی از معدود خودروهای تولید انبوه جدید و ارزان تولیدشده در چند سال اخیر است که شاسی و موتوری مناسب برای تبدیل‌شدن به یک خودروی اسپرت کوچک دارد.

gt2

اخیرا در آفریقای جنوبی، یک مقاله‌نویس و راننده حرفه‌ای خودرو به نام “جس آدمز” این خودروی جادویی را برای ثبت رکوردی خارق‌العاده انتخاب کرد و توانست با انجام دریفتی پیوسته همراه با حرکات جانبی، به طول 165 کیلومتر رکوردی عجیب در این زمینه ثبت کند. این رکورد، بافاصله بسیار زیادی نسبت به رکورد قبلی که توسط یک راننده آلمانی به نام هارولد مولر ثبت‌شده بود، به ثبت رسید. رکورد قبلی تنها 24.5 کیلومتر بود و تلاش و استقامت مثال‌زدنی آدمز در کسب این رکورد جاودانه، قطعا فاکتوری تعیین‌کننده و حیاتی بوده.

رکوردگیری در زمینی که به‌وسیله آبپاش همواره خیس نگه‌داشته می‌شده، در ترکیه انجام گرفت. یکی از قوانین سخت گینس برای ثبت رکورد سالم این است که چرخ‌های جلو نباید هنگام لیز خوردن خودرو، از چرخش متوقف شوند ولی زاویه گرفتن چرخ‌ها برای تغییر و یا اصلاح مسیر ممانعتی نداشت.

در مسیر ثبت این رکورد، “جس آدمز” بیش از 5 ساعت و 46 دقیقه درون خودرو در حال چرخش به دور دایره‌ای با قطر 15 متر بوده و بیش از 1000 بار این دایره را طی کرد! بسیاری بعد از دو یا نهایت سه دور چرخش با سرعت حول دایره، دچار حالت تهوع می‌شوند اما آمادگی جسمانی این راننده باعث شد تا نامش در کتاب رکوردهای گینس جاودانه شود.

فرشاد فرخی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، عشق ماشین و ماکت خودرو، یک والنسیایی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا