مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیداخلی

خودروهای جذاب وارداتی پس از حذف قانون عدم ورود خودروهایی با حجم بیش از 2500 سی‌سی!

چند سالی می‌گذرد از زمانی که هیئت دولت در سال 92، حکم به اجرای یکی از حاشیه ساز ترین قوانین واردات خودرو به خاک کشور را صادر کرده است. قانونی که باعث گرانی بی‌سابقه‌ای در برخی از خودروها در بازار کشور پس از ممنوعیت ورود آن‌ها شده است، قانونی که توسط آن در چندین سال گذشته، شاهد عدم حضور مدل‌های پرقدرت  و مشهور در حوزه خودرو در ایران بوده‌ایم.

بله درست است، این حکم پرحاشیه که توسط هیئت دولت و به گفته کارشناسان این عرصه یکی از غیر منطقی‌ترین قوانین تاریخ این صنعت در این 40 سال اخیر لقب گرفت، عدم حضور خودروهایی با حجم موتوری بیش از 2500 سی‌سی بوده است. حال نکته جالب پیرامون این تصمیم، جلوگیری از ورود خودروهای لوکس و خارج شدن ارز از کشور بوده که طبق آمارهای منتشر شده، ورود خودروهایی همچون بی‌ام‌و I8، بی‌ام‌و سری هفت، مرسدس بنز CLA 45، پورشه 718 S و دیگر موارد با حجمی کمتر از 2500 سی‌سی اما قیمتی بیش از برخی خودروهای بالاتر از این حجم، خبر از آن می‌دهد که این حکم حاشیه ساز با شکست روبه‌رو شده و به اعتقاد کارشناسان این عرضه، این قانون غیر منطقی فقط موجب گران تر شدن خودروها در کشور شده و با ایجاد رانت‌هایی که در برخی موارد باعث ترخیص اتومبیل‌هایی همچون چندین دستگاه مرسدس بنز اس ال اس، پورشه 911 توربو اس و بنتلی کنتینتال با چندین مجوز خاص و مخارج سنگین و درحال حاضر با قیمتی نجومی شده است.

حال به بررسی مواردی پیرامون لغو احتمالی این حکم پرداخته و برخی از اتومبیل‌هایی که پس از لغو این قانون پتانسیل بالایی برای حضور در کشور را مجدد دارا هستند، بررسی خواهیم کرد.

 

پیش نویس لغو این قانون

با توجه به دستورالعمل واردات خودرو که به هیئت دولت ارائه شده و در انتظار دستور معاون اول رییس جمهور است، ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم پیشرانه‌ای بیش از 2500 سی‌سی(خودروهای لوکس) به ایران لغو خواهد شد. حال تا قبل از لغو نهایی این قانون عجیب، شرایط ورود خودروها به کشور به چندین نحوه بوده که در خودروهای زیر 2000 سی‌سی تعرفه واردات برابر 40 درصد، در خودروهای بیش از 2000 الی 2500 سی‌سی تعرفه واردات 55 درصد و تعرفه مدل‌های هیبرید به کشور 4 درصد بوده است. حالا اگر نگاهی به بند یک «دستورالعمل جدید مدیریت واردات خودروهای سواری» یا همان پیش نویس جدید واردات و انجام ثبت سفارش بی‌اندازیم، متوجه آن خوهیم شد که ورود انواع خودروهای سواری به کشور فقط توسط نمایندگی‌های رسمی صورت گرفته و حداکثر واردات آن‌ها در سال تا سقف سه هزار دستگاه بوده است که این امر نیز با شرایطی روبرو خواهد بود که می‌توان از مهم ترین این موارد به ارزش این واردات اشاره کرد.

یعنی شرکت‌های واردات کننده می‌بایست در هر سال میزان واردات اتومبیل هایی با بیش از حجم 2500 سی‌سی را مدیریت کرده و ارزش مالی ورود خودروها به کشور را تا سقف 100 میلیون دلار درسال معین کند. حال اگر این قانون تصویب شود، می‌توان این‌گونه قلمداد کرد که بازار خودرویی ایران که در چندین سال گذشته شاهد عدم ورود خودروهایی با حجم موتور بالا بوده است، دچار دگرگونی شده و قیمت‌های کاذب برخی از مدل‌هایی که نمونه جدید آن‌ها موفق به حضور در کشور نشده است، شکسته خواهد شد. اما این نکته نیز قابل یادآوریست که تعرفه انتخابی برای این گونه اتومبیل‌ها در صورت حضور در کشور بیش از قیمت واقعی آن‌ها بوده و با عوارض‌گمرکی بیش از 100 الی 140 درصد در مواردی که قیمت محصولات بیش از 60 هزار دلار در مبدا معین گردد، خواهند بود.

حضور مجدد خودروهای محبوب در کشور

اگر نگاهی به لغو این قانون در خصوص ورود خودروهای محبوب ایرانی بی‌اندازیم، متوجه آن خواهیم شد که برخی از مدل‌ها دارای محبوبیت بیش از حد تصور در بین خریداران در داخل کشور بوده و نمونه‌های کارکرده آن‌ها همچنان در بازار خودرویی ایران جز پرفروش‌ترین اتومبیل‌ها هستند. حال به معرفی 9 نمونه از این خودروها در صورت حضور مجدد در کشور می‌پردازیم.

1-تویوتا لندکروز

به جرات می‌توان گفت، تویوتا لندکروز محبوب‌ترین شاسی بلند فول سایر موجود در ایران است. این خودرو همواره از سالیان گذشته در کشور وجوده داشته و در مواردی همچون جنگ تحمیلی با عراق با مدل‌های قدیمی خود همچون 3F و 4.5F حضور پرقدرتی را به عمل آورده است. در سالیان گذشته این خودرو با دو مدل Gxr و vxr خود حضور داشته که به ترتیب دارای پیشرانه 6 و 8 سیلندر بوده است و با توجه به علاقه مشتریان ایرانی به خودروهایی با سایز و فضای داخلی بزرگ، موفق ترین خودرو در این کلاس عنوان می‌شود.

2- تویوتا پرادو

برادر کوچک‌تر لندکروز و یکی دیگر از خودروهای محبوب در کشور تویوتا پرادو است. این خودرو در خانواده لندکروز قرار گرفته و بدلیل کیفیت و طول عمر بالا خود در ایران از مشتریان زیادی برخوردار است. پرادو نیز در کشور قبل از ممنوعیت ورود توسط قانون عجیب هیئت دولت، شامل مدلهایی با حجم موتوری برابر با 2700 و 4000 هزار سی‌سی بوده و در اغلب اوقات برای استفاده در مسیرهای ناهموار توسط دوستداران طبیعت بوده است.

3- مرسدس اس کلاس

لوکس‌ترین خودرو تشریفاتی و مختص به قشر ثروتمند جامعه با طراحی اشرافی و امکانات کامل، قطعا اس‌کلاس بوده است. این خودرو مظهر شکوه و ثروت مالک خود بوده و یکی از پرفروش‌ترین خودروها در کشور در این بخش بوده است. اس کلاس قبل از ممنوعیت واردات توسط قانون وضع شده، در سه مدل اس350، اس 500 و اس 550 وارد کشور شده و در صورت لغو این قانون شاهد حضور مدل‌های بروز این خودرو لوکس که در برخی موارد قیمتی کمتر از 100 هزار دلار را دارا هستند، در کشور خواهیم بود.

4- پورشه پانامرا

یکی از پرحاشیه‌ترین خودروها در کنار دیگر محصولات برند پورشه در ایران، پانامرا بوده است. این خودرو یکی از محصولات فست بک این شرکت به صورت چهار سرنشین بوده و در سه مدل پانامرا شش سیلندر و پانامرا 4 اس و توربو به صورت هشت سیلندر قبل از ممنوعیت توسط قانون وضع شده، وارد کشور شده است.

5-مازراتی گرن توریسمو، گرن کابریو

یکی دیگر از خودروهای اسپرت محبوب در قشر ثروتمند جامعه دو مدل مازراتی گرن توریسمو و گرند کابریو است. این دو خودرو در کشور همچنان بعنوان دو مدل لوکس و اسپرت شناخته می‌شود و در نمونه های کارکرده خود قیمتی مابین 800 الی 1 میلیارد و 400 میلیون تومان را دارا هستند.

5-لکسوس ال ایکس 570

یکی دیگر از خودروهای لوکس و شاسی بلند فول سایز در کشور لکسوس ال ایکس 570 است. این خودرو مدل پیشرفته‌تر و با امکانات‌تر برپایه پلتفرم تویوتا لندکروز بوده و با حجم موتوری برابر با 5700 سی‌سی در مدلهای قبل از سال2014 در کشور موجود و در بازار خودرویی ایران این مدل در نمونه‌ صفر کیلومتر و 2013 خود قیمتی بیش از 1میلیارد و دویست میلیون تومان را دارا بوده که دور از ارزش واقعی این خودرو است.

6-هیوندای جنسیس

هیوندای جنسیس را می‌توان یکی از پرفروش‌ترین خودروها در بازه قیمتی بین 200 الی300 میلیون تومان در نمونه سدان و مدل‌های قبل از سال2014 عنوان کرد. این خودرو درحال حاضر بدلیل وجود پیشرانه‌های 6 و 8 سیلندر خود قادر به حضور در کشور نیست.

7- بی‌ام‌و سری هفت

بی‌ام‌و نیز همچون رقیب سنتی خود مرسدس بنز در بازار ایران در رده اتومبیل‌های لوکس و با امکانات رفاهی و ایمنی کامل، سری هفت را در بازار خودرویی کشور عرضه کرده است. اما مدل‌های پرحجم این خودرو تا قبل از ایجاد ممنوعیت واردات توسط هیئت دولت در چهار سال قبل، با نمونه‌های 6 و8 سیلندر خود و دو دستگاه از مدل 12 سیلندر، در کشور حضور داشته است و درحال حاضر 730 با حجم موتوری برابر با 2 لیتر توئین‌توربو در بازار خودرویی ایران با قیمتی برابر با600 الی 850 میلیون تومان وجود دارد.

8- نیسان ماکسیما

ماکسیما را می‌توان یکی از خاطره سازترین خودروها در بین علاقمندان این حوزه در کشور عنوان کرد. این خودرو در نمونه بروز خود در قوی‌ترین مدل دارای یک پیشرانه شش سیلندر با حجمی برابر با 3500 سی‌سی با امکانا رفاهی رضایت بخش و قابل قبول بوده و می تواند در صورت حضور در ایران، مجدد نام خود را بعنوان یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار خودرویی ایران مجدد مطرح کند.

9-کیا کادنزا

کیا کادنزا نیز همانند هیوندای جنسیس، یکی از پرفروش‌ترین خودروها در رده خود با توجه به مدلهای زیر 2014 موجود در بازار، محسوب می‌شود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. فکری ب حال ماشین های امریکایی کنید که ازشون دور موندیم

      1. به نظر من خیلی هم کار خوبی میکنن که ماشین آمریکایی رو وارد نمیکنن . قرار نیست اونا هر غلطی دلشون خواست بکنن و ما ساکت باشیم و هی بزنن تو سرمون

  2. یکی از دلایل تحریم نوعی تحریک هست.
    انگلیس هم همین کارو کرد با اروپا تقریبا
    حالا یه حسی به مردم اروپا دست داده که سالها به مردم دنیا نسبت به کالاهای آمریکایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا