مکمل بنزین
خبرداخلی

وضعیت رضایت مشتریان از خودروهای داخلی چگونه است؟

انتشار آمارهای مربوط به کیفیت خدمات و تولیدات خودروسازان داخلی مورد استفاده آن‌ها بوده و اغلب در تبلیغاتشان این موضوع را مشاهده کرده‌اید که از رتبه‌هایی که در نظرسنجی‌های مختلف دریافت می‌کنند، بهره برده و آن را بزرگنمایی می‌کنند که طبق همین روال آماری از نمره مشتریان به خودروهای داخلی منتشر شده است که حاوی اطلاعات جالبی از وضعیت کیفیت تولیدات این خودروسازان است.

به گزارش چرخان، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در جدیدترین فعالیت خود نسبت به کیفیت محصولات و خدمات شرکت‌های داخلی اقدام کرده که این آمارها به صورت تجمعی بوده و خروجی‌های جالبی را برای صنعت خودروسازی کشور به همراه داشته اشت. شاید اگر وضعیت خودروسازی کشور در وضعیت متعادلی بود و بحران فعلی را نداشتیم، این آمارها به خوبی می‌توانست راهنمای مهمی برای خرید خودرو باشد.

خودروهای داخلیدر این نظرسنجی چیزی در حدود 14 هزار مشتری شرکت داشته‌اند که نظرات نشان می‌دهد رضایت از کیفیت خدمات پس از یک‌سال استفاده از خودرو چیزی در حدود 3.7 درصد کاهش داشته است. خودروهای مونتاژ ژاپنی و کره‌ای به ترتیب رتبه‌های اول و دوم رضایت مشتریان را داشته‌اند.

مواردی که معمولا مورد بررسی قرار گرفته، از رنگ و عملکرد ترمز تا موتور و نحوه باز و بسته شدن درها بوده است که مشتریان نسبت به جزئیات هر بخش، به سوالات پاسخ داده‌اند. بیشترین مشتریان حاضر در این نظرسنجی از شرکت ایران‌خودرو بوده و پس از آن نیز سایپا و پارس خودرو حضور دارند.

مشتریان از رضایت نسبی خود نسبت به دریافت خودروی صفر گفته‌اند که به صورت میانگین امتیاز 706 از 1000 برای این معیار استخراج شده است. البته این آمار در زمستان 95 بوده که در زمستان سال 96 این عدد به زیر 700 سقوط کرده است که به نظر می‌رسد به دلیل نوسانات و مشکلاتی است که پیش مقدمه مشکلات فعلی صنعت خودرو بوده است.

گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پرایدهمچنین اکثر مشتریان از کاهش رضایتشان نسبت به خودرو و خدمات پس از فروش شرکت‌ها پس از پیمایش 20 هزار کیلومتری گفته‌اند که یک امر بسیار مهم در زمینه مشتری مداری به شمار می‌رود و در کشورهای بزرگ دنیا کاملا برعکس است. همچنین این اتفاق نشان می‌دهند که خودروهای داخلی از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند و پس از مصرف و گذشت زمان از کیفیت آنها به طرز قابل توجهی کاسته می‌شود.

بیشترین کاهش رضایت از محصول و خدمات پس از فروش مربوط به خودروهای پراید، سمند، تیبا و رانا بوده است که سهم ایران‌خودرو و سایپا در این ماجرا یکسان بوده است. نکته عجیب‌تر در این گزارش عقب ماندگی خودروهای فرانسوی از خودروهای چینی است که کاهش رضایت مشتری پس از یکسال از این خودروهای فرانسوی بیشتر از خودروهای چینی بوده است.

البته آمارهای این شرکت به گونه ایست که به طور مثال پژو 405 نیز در رده محصولات فرانسوی قرار می‌گیرد که قطعا بی کیفیت بودن تولیدات ایران‌خودرو در این ماجرا بی تاثیر نیست.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا