مکمل بنزین
گوناگونخبر

پیام مدیرعامل فورد به ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا!

برای چند سال، خودروسازان قدیمی‌تر مثل فورد و جنرال موتورز، به تسلا تنها به عنوان یکی از چندین استارت آپ معمولی که طرح‌های بزرگی برای خودروهای الکتریکی دارد نگاه می‌کردند. اما امروز شرایط بسیار متفاوت است. تسلا در حال حاضر ارزشی بیش از یک تریلیون دلار دارد و در کنار غول‌های فناوری اپل و فیس بوک قرار گرفته است. برای اینکه متوجه شوید تسلا چقدر پیشرفت داشته باید بگوییم که در حال حاضر، ارزش کمپانی فورد تنها ۳۴ میلیارد دلار است. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، هیچ مشکلی با تسلا ندارد. در واقع کاملا برعکس است. چند روز پیش، تسلا، در پاسخ به یکی از کاربران توییتر، توییتی به مضمون زیر منتشر کرده بود: “گورستان استارت آپ‌های خودرو در قرن گذشته بسیار بزرگ شده و بزرگ‌تر هم خواهد شد. تنها خودروسازهای آمریکایی‌ که هنوز ورشکست نشده‌اند تسلا و فورد هستند.” فارلی سپس کامنت گذاشت: “از این‌که راه را پیش بردید متشکرم…” واضح است که بین این دو شرکت خودروسازی آمریکایی احترام متقابل وجود دارد و این اولین باری نیست که شاهد ابراز این احترام هستیم. چند ماه پیش، ایلان ماسک به فورد برای معرفی F-150 لایتینگ تمام الکتریک، که رقیب مستقیم Cybertruck آینده تسلا است تبریک گفت‌.

ماسک بارها و بارها اعلام کرده که نه تنها فکر می‌کند رقابت چیز درستی است بلکه این چیزی است که انتظار دارد و می‌خواهد. یکی از دلایل اصلی انتخاب فارلی به عنوان مدیرعامل این بود که او تغییر سریع صنعت خوردرو را به خوبی درک می‌کرد. لازم به ذکر است که این تغییر، تنها به معنی استفاده از باتری و تمام الکتریک کردن خودروها نیست، بلکه به طور کلی مساله تحرک در میان است.

خدمات اشتراک، اسکوترهای برقی و فناوری متصل، همگی حوزه‌های حیاتی هستند؛ هم ماسک و هم مدیرعامل گروه فولکس واگن، هربرت دیس، این مساله را درک می‌کنند. هربرت دیس، چندی پیش با دعوت از ماسک برای شرکت در یک کنفرانس مجازی و سخنرانی در آن مدیران فولکس واگن، که مخاطبان این کنفرانس بودند را شوکه کرد. همکاری و احترام متقابل بین رقیب‌ها چندان دور از ذهن نیست.

به طرز طعنه آمیزی، مدیرعامل سابق فورد که هم اکنون مدیرعامل شرکت خودروهای کرایه‌ای Hertz است، یک قرارداد بزرگ برای خرید ۲۰۰۰۰۰ خودرو مدل ۳، با تسلا امضا کرده است. این قرارداد مطمئنا برای تسلا و حتی رقبای آن خوب است. حال، شرکت‌های کرایه خودرو دیگر هم می‌خواهند خودروهای برقی خریداری کنند و تسلا تنها تولید کننده خودروهای برقی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا