مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

دورسن G70s با یاران خودرو اروند به ایران می‌آید؟!

اسفندماه سال 98 بود که در مطلبی از احتمال ورود برخی خودروهای چینی به بازار ایران خبر دادیم. حال که در سال 1400 به سر می‌بریم، اکثر خودروهای اشاره شده در آن مطلب وارد بازار کشورمان شده است؛ به جز دورسن G70s!

دورسن موتور، برندی از زیر مجموعه های زوتی چین بوده که به نوعی با برند JMC ارتباط ویژه‌ای دارد. این برند خودروهایی بر اساس پلتفرم مشترک با دامای را تا به امروز تولید نموده که از جمله آنان G70s است. حقیقتا تا دو سال پیش، یقین داشتیم این خودرو وارد بازار ایران خواهد شد؛ آن هم به صورت مونتاژی و توسط شرکت یاران خودرو اروند! در آن زمان برخی اخبار حاکی از آن بود که شرکت یاران خودرو اروند، به حواله داران دامای X7 قصد تحویل دورسن G70s را دارد.

(ولی موضوعی که وجود دارد، این است که باتوجه به شرایط اقتصادی بد زوتی چین، عملا وضعیت دورسن، دامای و… هم به کما رفته است)

اما به تازگی یکی از مخاطبان پایگاه خبری چرخان، تصویری از یک دستگاه دورسن G70s نوک مدادی رنگ که مزین به پلاک گذرموقت بوده را برایمان ارسال نموده است.ورود خودرو مذکور و نصب شدن پلاک گذر موقت برروی آن، برخی را به این فکر انداخته که احتمالا این خودرو در حال تست های فنی و تطبیقی است. این مسئله را ما تایید و یا تکذیب نمی‌کنیم. ولی قصد داریم تا به چند نکته موجود در تصویر فوق، نگاهی بیاندازیم.

بزرگترین نکته موجود در تصویر، پلاکی است که زیر پلاک گذرموقت نصب شده است. با کمی جستجو، می‌توان فهمید که دورسن G70s مذکور از مبدا کشور کویت و از استان خوزستان وارد کشور شده است. البته این موضوع شما را به اشتباه نیاندازد که چون یک خودرو از کشوری به جز کشور مادر وارد ایران شده، یعنی برای تست و در نهایت نیست؛ خیر، در مراتب قبلی، خودروهایی بوده‌اند که برای عرضه وارد کشور شده‌اند، اما نسخه های تستی‌شان از کشوری دیگر به ایران آمده بودند! باز می‌گوئیم که هم‌چنان موضوع به صورت قطعی روشن نیست.

معرفی دورسن G70s

این‌طور که گفته می‌شود، برند دورسن از سال 2018 به صورت رسمی، محصولات اختصاصی خود را تولید نمود. در جی70 اس شاهد یک طراحی ناهمگون هستیم. اما در نهایت این طراحی ناهمگون، نازیبا نبوده و ما را از لحاظ طراحی راضی نموده است.این خودرو از لحاظ ابعاد برابر با 4764 میلی‌متر در طول، 1942 میلی‌متر در عرض و 1672 میلی‌متر در ارتفاع است. فاصله بین محورهای آن هم برابر با 2850 میلی‌متر است. لازم به ذکر بوده که وزن خالص خودرو مذکور هم 1731 کیلوگرم محاسبه گردیده است.

در دورسن G70s شاهد استفاده از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ هستیم که با اتصال به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 177 اسب بخار، اسب بخار و 250 نیوتن متر، گشتاور را دارد. جی70 اس مانند اکثر هم‌وطنان خود، تک دیفرانسیل است.

از لحاظ آپشنی و امکانات رفاهی، این خودرو در لول بسیار بالاتری نسبت به هم‌رده های خود که تا بحال وارد بازار ایران شده‌اند، قرار دارد. از جمله این امکانات، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سقف پانورامیک
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • رادارهای هشدار خروج از خط (بین خطوط)، نقطه کور و…
  • دوربین 360 درجه
  • ترمز دستی برقی همراه با اتوهولد
  • سامانه کنترل سرعت در سراشیبی
  • حالت نایت مود خودرو
  • جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی
  • دنده به صورت ماوس همراه با شیفترهای پشت فرمان
  • آمپر به صورت دیجیتالی (LCD)
  • سیستم کروز کنترل
  • 6 ایربگ ایمنی
  • مانیتور 10 اینچی لمسی
  • تنظیم صندلی های ردیف اول به صورت برقی (همراه با تنظیم گودی کمر و حالت مستر)

با مطالعه موارد فوق، می‌توان فهمید امکانات دورسن جی70 اس بسیار مشابه دامای ایکس7 (هم پلتفرمی) بوده و تفاوت ها بسیار کمی در این رابطه دارند. البته که از نظر طراحی، جی70 اس بسیار جلوه بروزتری داشته و از حالت کپی کاری که در دامای ایکس7 بود، خارج شده است.

تصویر نسخه گذرموقت: ارسالی توسط مخاطبان

منبع تصویر: پیج اینستاگرامی Carpage_iran

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا