مکمل بنزین
خبر

راهنمای خرید دیاگ از 0 تا 100 (+بهترین‌های بازار)

احتمالاً خودتان هم در جریان هستید که برای طراحی و ساخت ماشین‌ها و خودروهای امروزی از مدارهای الکترونیکی پیچیده ای استفاده می‌شود که عملکردهای خاصی دارند! از جمله این مدارها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل، سیستم تعلیق، کنترل ایربگ خودرو و … اشاره کرد! این موضوع باعث شده که دیگر سیستم‌های عیب یابی همچون گذاشته وجود نداشته باشند و نیازمند دستگاه‌ها و تجهیزات جدیدی در این حوزه باشیم! بدون شک دیاگ، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که در این زمینه وجود دارد و شما قادر به تهیه و خرید آن هستید. در ادامه مطلب راهنمای کاملی برای تهیه این دستگاه با شما به اشتراک می‌گذاریم.

عیب یابی سیستم‌های الکترونیکی ماشین در عصر جدید!

امروزه برای عیب یابی و حل مشکل سیستم‌های الکترونیکی خودروها به دلیل پیچیدگی‌هایی که در آن‌ها وجود دارد از دستگاه‌هایی به نام دیاگ استفاده می‌شود. دیاگ به عنوان یکی از تجهیزات تعمیرگاهی خودرو بسیار کاربردی بوده و قصد داریم در این مطلب راجع به این دستگاه‌ها و انواع آن‌ها صحبت کرده و نکات مهم و اساسی برای خرید آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. قبل از رسیدن به اینکه چطور بهترین دستگاه دیاگ را برای خود تهیه کنیم، باید به این موضوع بپردازیم که اصلاً دستگاه دیاگ چیست؟

دستگاه دیاگ خودرو چیست؟

images_1676973980_63f4979ceabdf.jpg

دستگاه عیب یاب خودرو که به نام دیاگ شناخته می‌شود می‌تواند با ارسال کدهایی مشخص از ECU درخواست اطلاعات کند. این کدها هر کدام برای درخواستی ویژه کاربرد دارند. پس از ارسال کدهای مشخص و مربوطه، ECU  توسط کد دریافت شده نوع درخواست دستگاه عیب یاب دیاگ را تشخیص می‌دهد و اطلاعات مورد نظر را به آن ارسال می‌کند. بنابراین تعمیرکار و یا کارشناس خودرو می‌تواند عیب حاضر در خودرور را تشخیص دهد و نسبت به برطرف کردن آن عیب اقدام کند.

به طور کلی اطلاعاتی که از ECU دریافت می‌شود را می‌توان به 2 نوع تقسیم بندی کرد. این دو نوع اطلاعات به صورت کلی عبارت اند از:

  • کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری
  • کدهای عملکردی موتور

این کدها در حافظه ECU ذخیره می‌شوند و دستگاه دیاگ می‌تواند این اطلاعات را از ایسیو خودرو دریافت کند و آن‌ها را بر روی صفحه نمایش دهد. بنابراین تعمیرکار خودرو و یا کارشناس، می‌تواند با دریافت این کدها نوع عیب اتومبیل را متوجه شده و به راحتی دست به حل مشکل بزند.

انواع دستگاه دیاگ خودرو موجود در بازار ایران

دستگاه‌های دیاگ خودرو، به طور کلی در دو دسته بندی اصلی جای می‌گیرند. این دو دسته بندی عبارت اند از:

  • دیاگ‌های شرکتی
  • دیاگ‌های مولتی برند

در ادامه به صورت مفصل راجع به این موارد صحبت خواهیم کرد و توضیحاتی به شما ارائه می‌دهیم که در هنگام خرید دیاگ بدانید که کدام نوع از این موارد می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

راهنمای خرید دستگاه عیب یاب دیاگ شرکتی

دستگاه دیاگ شرکتی همانطور که از نامش پیداست، دستگاهی است که شرکت سازنده خودرو، خود آن را طراحی و تولید نموده است. این دستگاه‌ها بهترین و پرکاربردترین نوع دستگاه‌های دیاگ برای خودروهای تولیدی آن شرکت به شمار می‌روند. این دستگاه‌ها قادرند عملیات‌های مختلفی را در فرایند عیب یابی انجام دهند که از جمله این اقدامات و فعالیت‌ها می‌تواند خواندن و رفع کدهای خطا، برنامه ریزی ایسیو و… باشد.

راهنمای خرید دستگاه عیب یاب دیاگ مولتی برند

دیاگ‌های مولتی برند، دیاگ اورجینال یک شرکت یا تولید کننده خودرو نیستند و نسبت به دیاگ‌های شرکتی دارای قابلیت‌های کم‌تری هستند، اما این دیاگ‌ها چندین برند مختلف را پشتیبانی می‌نمایند که قابلیت پشتیبانی از هر یک از انواع برندها به شرکت سازنده آن برند و نوع دستگاه دیاگ، بستگی دارد و با هم متفاوت است. بنابراین ممکن است که افراد مختلف که در تعمیرگاه‌های خودرو فعالیت می‌کنند و نیاز به تهیه دستگاه دیاگ دارند، تصمیم بگیرند که برای تجهیزات تعمیرگاهی خود از این دستگاه استفاده کنند.

کدام یک از انواع دیاگ را باید تهیه کنیم؟ شرکتی یا مولتی برند؟

حقیقت این است که آن دسته از تعمیرکاران و یا کارشناسان خودرو که فقط بر روی یک نوع برند و یا یک شرکت به انجام فعالیت‌های تخصصی مشغول هستند، می‌توانند از دستگاه دیاگ شرکتی استفاده کنند تا از امکانات خاص موجود بر این دستگاه‌ها برخوردار شوند، اما تعمیرکارانی که در محیط کاری خود با انواع برندهای خودرو و ماشین سر و کار دارند و در تعمیرگاه آن‌ها چندین برند مورد تعمیر قرار می‌گیرد، می‌توانند دیاگ مولتی برند تهیه و استفاده نمایند.

نکات خرید دیاگ که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید!

images_1676973997_63f497ad466a7.jpg

امروزه با توجه به تنوع و فراوانی دستگاه عیب یاب دیاگ خودرو موجود در بازار، بسیاری از تعمیرکاران با این دغدغه مواجه هستند که چه دیاگی را انتخاب و خریداری نمایند تا بتواند برای کارشان موثر واقع شود و از اتلاف هزینه هم جلوگیری به عمل آید. برای این منظور توجه به بعضی از نکات ضرورت دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

در تعمیر چه نوع خودروهایی تخصص و تبحر دارید؟

یکی از نکات قابل توجه در خرید دستگاه دیاگ این است که بدانیم نوع خودروهایی که در حوزه کاری و تخصص ما به عنوان یک تعمیرکار وجود دارد، چیست. برای نمونه چنانچه حوزه کاری یک تعمیرکار خودرو، تعمیر انواع خودروهای داخلی است نیازی به خریداری نمودن دستگاه‌های عیب یاب یا دیاگ‌های خودروهای خارجی نیست بنابراین لازم نیست هزینه زیادی را به خرید دیاگ‌های خودروهای خارجی اختصاص دهید و کار شما به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود!

به چه نوع دیاگی نیاز دارید؟ دیاگ ثابت یا قابل حمل (پرتابل)؟

به طور کلی از نظر ساختاری، دو نوع دستگاه عیب یاب وجود دارد که عبارت اند از:

  • دستگاه‌های دیاگ پرتابل: دستگاه‌های دیاگ پرتابل، قابل حمل و نقل و جابه جایی و یا به عبارت بهتر، سیار هستند
  • دستگاه‌های دیاگ ثابت

به تعمیرکارانی که در امدادهای جاده‌ای مشغول فعالیت هستند، توصیه می‌شود که برای خریداری دستگاه دیاگ، دیاگ پرتابل را مدنظر قراردهند، اما برای کسانی که حیطه فعالیتشان درون یک تعمیرگاه ثابت است و نیازی به جایه جایی و حمل و نقل دستگاه عیب یاب ندارند خریداری دستگاه دیاگ ثابت می‌تواند کارشان را راه بیندازد و نیازی به پرداخت هزینه بالاتر برای خرید دستگاه دیاگ پرتابل ندارند!

از کدام شرکت تولید کننده دیاگ قصد خرید دارید؟

برای انتخاب بهترین شرکت تولید کننده دیاگ، نیاز است که این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که کدام شرکت سابقه بهتری دارد و از این بابت شهرت بیشتری در میان تعمیرکاران دارد؟ دستگاه دیاگ، دستگاهی کاملاً به روز است و نیاز مداوم به پشتیبانی و حمایت از طرف شرکت سازنده دارد. پس قبل از خرید این دستگاه باید مطمئن باشید که شرکت سازنده دیاگ، در این راستا اقدامات و فعالیت‌هایی را در نظر دارد. در حال حاضر در بازار کشورمان ایران دو دیاگ نگارخودرو و دیاگ وی مکس از باقی موارد خوشنام‌تر هستند!

بررسی خدمات پس از فروش محصولات ارائه شده

بسیاری از افراد معتقدند خدمات پس از فروش یک محصول از کیفیت آن محصول بسیار مهم‌تر است که موضوع دور از ذهنی هم نیست! به شما توصیه می‌کنیم که قبل از خرید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که شرکت سازنده دستگاه دیاگ چه خدمات پس از فروشی ارائه می‌دهد و سپس به خرید این دستگاه اقدام کنید تا در ادامه پشیمان نشوید!

میزان استحکام نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه دیاگ

باید حتماً نسبت به خرید دستگاه دیاگی اقدام کنید که به لحاظ ساختار و مواد به کار رفته در تولید آن، کاملاً مناسب محیط سخت و خشن تعمیرگاه باشد. برای این موضوع و پیدا کردن بهترین دیاگ شما نیازمند مشاوره با بهترین افراد در این حوزه هستید، اما چطور به این افراد دسترسی پیدا خواهید کرد؟ در ادامه با معرفی یکی از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی تجهیزات تعمیرگاهی خودرو در خدمت شما خواهیم بود.

بهترین فروشگاه تجهیزات تعمیرگاهی خودرو

اگر از ما بپرسید که بهترین فروشگاه تجهیزات تعمیرگاهی خودرویی که می‌شناسید، کدام فروشگاه است، بدون شک به شما خواهیم گفت که فروشگاه دیاگ لند از جمله بهترین فروشگاه‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

شما می‌توانید از این فروشگاه حتی به صورت اقساطی اقدام به خرید دیاگ کنید. خرید اقساطی دیاگ از جمله مزیت‌هایی است که این فروشگاه حرفه ای ارائه می‌کند. به شما توصیه می‌کنیم با مراجعه به سایت دیاگ لند از پشتیبانی 24 ساعته کارشناسان پشتیبانی این فروشگاه استفاده کرده و بهترین خرید دیاگ ممکن را انجام دهید.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید و یا موضوعی ذهن شما را درگیر کرده است، می‌توانید در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام بنده تعمیرکار خودروهای گازسوز هستم.خواستم بدونم کدوم دستگاه دیاگ برای کار ما خوبه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا