مکمل بنزین
بررسی

بررسی مشخصات فنی اشکودا کامیک وارداتی – Skoda Kamiq

چندی پیش شرکت پارس ساتر هوشمند اقدام به رونمایی از محصولات وارداتی اشکودا کرد. اشکودا یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود که پیشینه آن به سال 1895 بازمی‌گردد اما در سال 1925 رسماً اشکودا نام گرفت. این شرکت که اهل جمهوری چک است، در سال 1991 به تملک گروه فولکس‌واگن درآمد و هم‌اکنون تمام محصولات آن با استفاده از تکنولوژی و پلت‌فرم فولکس‌واگن ساخته می‌شوند. پارس ساتر هوشمند قصد عرضه چند نمونه از محصولات اشکودا را در کشورمان دارد که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات یکی از آن‌ها یعنی کراس‌اوور اشکودا کامیک – Skoda Kamiq خواهیم پرداخت.

معرفی کلی اشکودا کامیک

کامیک کراس‌اوور کوچک یا به‌طور دقیق‌تر، ساب‌کامپکت (کوچک‌تر از کامپکت) است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 معرفی شد و در نیمه نخست همان سال به بازار آمد. این خودرو کوچک‌ترین کراس‌اوور در سبد محصولات اروپایی اشکودا محسوب می‌شود و پایین‌تر از مدل‌های کاروک و کودیاک قرار می‌گیرد.

کامیک روی پلت‌فرم MQB A0 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با مدل‌هایی مثل فولکس‌واگن تی‌کراس و سئات آرونا مشترک است.

کامیک یک نسخه چینی هم دارد که البته ارتباطی با نسخه اروپایی نداشته و روی پلت‌فرم قدیمی PQ34 ساخته شده است.

طراحی Skoda Kamiq

کامیک طبق زبان طراحی آشنای اشکودا شکل گرفته و خیلی زود به‌عنوان محصولی از این برند چکی قابل‌تشخیص خواهد بود.

بااین‌حال، طراحان اشکودا با استفاده از چراغ‌های جلوی دوقسمتی سعی کرده‌اند این کراس‌اوور را از برادران بزرگ‌ترش متمایز کنند.

قسمت بالایی این چراغ‌ها که دی‌لایت‌های باریکی است به جلوپنجره متصل شده و زیر آن چراغ‌های اصلی به شکل چندضلعی جای گرفته‌اند.

در عقب خودرو هم شاهد چراغ‌های افقی هستیم که شباهت زیادی به هاچ‌بک اسکالا دارد. به‌طورکلی، کامیک طراحی قابل‌قبولی دارد که هم مدرن و هم هماهنگ به نظر می‌رسد. این خودرو 4,241 میلی‌متر طول، 1,793 میلی‌متر عرض و 1,553 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,651 میلی‌متر است. این یعنی کامیک کراس‌اووری تقریباً هم‌اندازه ام‌وی‌ام X22 است.

داخل و تجهیزات کامیک

کابین کامیک بسیار کاربردی بوده و از ویژگی‌های هوشمندانه‌ای بهره می‌برد. این خودرو در داخل فضای کافی برای پنج بزرگ‌سال را دارد و هرچند طراحی داشبورد آن خصوصاً در مقایسه با کراس‌اوورهای چینی ساده به نظر می‌رسد اما برای خانواده‌هایی که روی کارایی خودرو تمرکز دارند جذاب خواهد بود.

همچنین کیفیت متریال هم بسیار خوب است و کامیک حتی نسبت به فولکس‌واگن تی‌کراس هم خوش‌ساخت‌تر و سطح بالاتر احساس می‌شود.

در تیپ پایه نمایشگر لمسی مرکزی 6.5 اینچی خواهد بود اما در تیپ‌های بالاتر نمایشگرهای بزرگ‌تر 8 اینچی و 9.2 اینچی ارائه می‌شود که هر سه گرافیک واضح و رابط کاربری خوبی دارند به‌سرعت به درخواست‌ها پاسخ می‌دهند.

در تیپ‌های بالاتر، اندروید اتو و اپل کارپلی را خواهیم داشت درحالی‌که شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و صفحه آمپر دیجیتالی هم قابل سفارش است.

هرچند کامیک کراس‌اووری در کلاس ساب‌کامپکت است اما در داخل به‌اندازهٔ کافی جادار هست که بتواند با دیگر خودروهای این کلاس رقابت کند.

همچنین اشکودا در این خودرو ویژگی‌های هوشمندانه‌ای را هم ارائه کرده که کامیک را به خودرویی فوق‌العاده کاربردی برای رانندگی‌های روزمره تبدیل می‌کند.

به لطف تنظیمات زیاد صندلی و غربیلک فرمان، موقعیت رانندگی عالی است و هرچند شیشه‌های بزرگ دید خوبی را به هر جهت فراهم می‌کنند اما کامیک در همه تیپ‌ها به‌جز تیپ پایه به‌صورت استاندارد به سنسورهای پارک و سیستم دستیار پارک مجهز است.

در کابین کامیک هم فضای صندلی‌های عقب و هم فضای صندوق بار سخاوتمندانه است. صندوق بار این خودرو با 400 لیتر ظرفیت هرچند شاید روی کاغذ از رقبا کوچک‌تر باشد اما به لطف دهانه بزرگ و مربعی و خط مطلوب شیشه عقب، کاربردی‌تر خواهد بود. همچنین با خواباندن صندلی‌های عقب ظرفیت صندوق به عدد چشمگیر 1395 لیتر می‌رسد.

ایمنی اشکودا Kamiq

کامیک به‌صورت استاندارد از تجهیزات ایمنی و کمک‌راننده زیادی بهره می‌برد و همه تیپ‌های آن به شش ایربگ، ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و هشدار نقاط کور مجهز هستند درحالی‌که چراغ‌های جلوی خودکار و هشدار ترافیک عقب هم برای آن ارائه می‌شود.

این خودرو با امتیاز 96 درصدی برای حفاظت از سرنشینان بزرگ‌سال، پنج ستاره کامل را از یورو انکپ گرفته است.

پیشرانه و گیربکس 

Skoda Kamiq در اروپا با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود اما طبق گفته‌ها قرار است در کشورمان با موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو ارائه شود.

این پیشرانه با دو سطح قدرت مختلف 95 و 115 اسب بخار تولید می‌شود که به‌احتمال‌زیاد در کشورمان نسخه قوی‌تر ارائه خواهد شد که 200 نیوتن متر گشتاور دارد.

برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته دوکلاچه قابل انتخاب خواهد بود که بازهم در ایران به‌احتمال‌زیاد شاهد نسخه اتوماتیک خواهیم بود.

پیشرانه 115 اسب بخاری شتاب صفرتاصد 10.2 ثانیه‌ای را فراهم می‌کند که برای خودرویی در این کلاس کاملاً کافی خواهد بود. این پیشرانه همچنین در رانندگی‌های شهری کشش مناسبی دارد و در سرعت‌های بزرگراهی نرم عمل می‌کند.

قیمت و جمع‌بندی

نسخه 115 اسب بخاری اشکودا کامیک با گیربکس اتوماتیک در بازار اروپا حدود 27 هزار دلار قیمت دارد و بنابراین، اگر این رقم را ملاک قرار دهیم، باید انتظار قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان را برای کامیک در بازار کشورمان داشته باشیم.

با این قیمت، اشکودا Kamiq در برابر کراس‌اوورهای بزرگ‌تر و قوی‌تر چینی قرار می‌گیرد و این به سلیقه خریداران بازخواهد گشت که سراغ یک کراس‌اوور کوچک سه سیلندر از برندی معتبر بروند یا مدل‌های قوی‌تر و بزرگ‌تر چینی را انتخاب کنند.

نقاط قوت

  • داخل جادار و کاربردی
  • لیست طولانی تجهیزات
  • پیشرانه‌های کم‌مصرف

نقاط ضعف

  • رانندگی نه‌چندان جالب
  • برخی متریال ارزان‌قیمت در داخل

جدول مشخصات فنی Skoda Kamiq

پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر توربو
قدرت 115 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 10.2 ثانیه
حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت
طول 4,241 میلی‌متر
عرض 1,793 میلی‌متر
ارتفاع 1,553 میلی‌متر
فاصله محوری 2,651 میلی‌متر
وزن 1255 کیلوگرم
حجم صندوق بار 400 لیتر
مصرف سوخت 5.0 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 50 لیتر

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اگه یه‌کم بیش‌تر می‌گشتن مسخره‌تر از این هم پیدا می‌شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا