مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌هاخبر

۱۰ ماشین نا‌امیدکننده از نظر جرمی کلارکسون

بسیاری از شما جرمی‌کلارکسون، را با سری برنامه‌های تخته گاز می شناسید. وی به‌دلیل بررسی‌های دقیقی که بر روی خودروهای موجود در جهان انجام می‌دهد، یک منبع معتبر برای شناخت درست خودروهای موجود در جهان است. هفته گذشته این منتقد خودروهای دنیا، نام خودروهای مورد علاقه خود را منتشر کرد. و این‌بار به‌سراغ بدترین خودروها رفته  است. پس با ما همراه باشید تا نظر این منتقد میانسال را درباره بدترین خودروهای دنیا بدانید…

واکسهال آسترا SRi

stinkers-03

واکسهال آسترا یک مشکل داشت. قصد داشتم آخر هفته را با این خودرو رانندگی کنم و ریچارد هموند نیز با یک استون مارتین ونکوئیش ولانته رانندگی می کرد تا به خانه خود برسد. اما به‌دلیل اینکه از رنگ آستون مارتین رضایت نداشت، تصمیم خود را عوض کرد و با خودروس شخصی خود به منزل رفت اما من در مقابل رنگ آستون مارتین را دوست داشتم. و از طرفی من می‌توانستم با آستون مارتین آخر هفته خوبی را تجربه کنم اما این یک کار غیرحرفه‌ای محسوب می شد و من مجبور به رانندگی با  واکسهال آسترا قرمز رنگ بودم. این خودرو هم قرمز بود و هم توربوشارژر داشت و یک گزینه مناسب برای کسانی بود که می‌خواستند یک وسیله چهارچرخ داشته باشند! اما من هیچ چیز خوبی که دیگران می‌گویند در آن ندیدم.

نگاه کوتاه به آسترا
قیمت در زمان بررسی 21،285 پوند
موتور: 1598cc، چهار سیلندر، توربو، بنزینی / 197 اسب بخار در گشتاور 4700rpm
شتاب و حداکثر سرعت: در 6.6 ثانیه / 146 مایل بر ساعت
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظر کلارکسون: آیا من می‌توانم سوار استون مارتین شوم، لطفا؟

اینفینیتی QX30

stinkers-04

برند اینفینیتی که زیرمجموعه نیسان است، چندان موفق نبوده است. آنها معمولا بیشتر خودروهای خود را به کسانی فروخته‌اند که در آمریکا بیشتر به‌فکر غذا هستند و به‌همین دلیل چندان به داتسر خود که پوشش جدیدی دارد توجه نمی‌کنند. Q30 موتور ۲.۲ لیتری دیزل دارد که مصرف سوخت آن خوب است. اما صدای این خودرو به حدی زیاد است که مالکان شرکت از سیستم حذف نویز در آن استفاده کرده‌اند. به‌نظر من کار موتور این خودرو تبدیل سوخت به صدا است. مطمئنا اگر این صدا به قدرت تبدیل شود، یک جهنم برپا می‌شد.

نگاه کوتاه به QX30
قیمت در زمان بررسی 31،180 پوند
موتور:2143 سی سی، 4 سیلندر، توربودیزل / 168اسب بخار قدرت در 3400rpm
شتاب و حداکثر سرعت: 8.5ثانیه / 134مایل بر ساعت
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظر کلارکسون:  یک ظرف غذا بهتر از این است، حداقل غذا خوب به‌نظر می‌رسد

اشکودا سوپربی   Executive

stinkers-05

با گذشت ۲۰ سال از نویسندگی من در ساندی تایمز، برای اولین بار نمی‌دانستم چه‌چیزی تایپ کنم. نخست می‌خواستم بگویم اشکودا سوپربی تنها یک مدل ارزان از فولکس واگن پاسات است، که البته هم همینطور به‌نظر می‌رسد. اما خوانندگان علاقه‌ای به خواندن مقالات فولکس پاسات ندارند. من در حدود ۲۰۰ مایل در بزرگراه M1 رانندگی کردم و تعداد زیادی سوپربی دیدم که همگی از یک مشکل رنج می‌بردند، همه آنها خودروهای متوسطی بودند. اشکودا را باید مانند یخچال فریزر بر اساس قانون خاصی بخرید، مثلا یخچال بر حسب حجم داخلی خریداری می‌شود و در مورد اشکودا احتمالا بعد از مراجعه به نمایشگاه، شما باید بگویید، سلام، من یک خودروی کمی کوچکتر از ۵ متر می‌خواهم و آنها اشکودا سوپربی را به شما نشان می‌دهند. شاید هنگام رانندگی در سوپربی آه نکشید، اما قطعا هم از کلمه واو ( wow ) استفاده نخواهید کرد.

نگاه کوتاه به سوپر بی
قیمت در زمان بررسی 26،785 پوند
موتور: 1968cc چهار سیلندر، توربودیزل / 148 اسب بخار قدرت در  3500rpm
شتاب و حداکثر سرعت: 8.9ثانیه / 135 مایل بر ساعت
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظر کلارکسون: خوب است اما نه برای لذت بردن

زنوس E10 S

stinkers-06

یک خودروی اسپرت باید سبک و کوچک باشد. همچنین باید از یک موتور کوچک با تعداد گشتاور بالا بهره ببرد و حداکثر ۲ صندلی داشته باشد. همه چیزهایی که گفته شد در زنوس وجود دارد. اما این خودرو نه درب دارد، نه پنجره،‌ نه رادیو و یا هر امکانات کوچک دیگری. به نظر من امکانات مداد من بیشتر از این زنوس است.

بررسی کوتاه زنوس
قیمت در زمان بررسی 32،995 پوند
موتور: 1999 سی سی، 4 سیلندر، توربو، بنزین / 247اسب بخار در  7000rpm
شتاب و حداکثر سرعت: 4.0 ثانیه / 145mph
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظر کلارکسون: یکی من و بگیره!

رنو کجار dCi 130

stinkers-07

کجار زندگی خود را به عنوان نیسان کام کوات( قشقایی ) شروع کرد! اما به‌دلایلی کجار نام گرفت. این اسم را زمانی می‌شود انتخاب کرد که تمام نام‌های دنیا تمام شده باشند. احتمالا این خودرو را هیچ وقت در فیلم سریع و خشن نخواهید دید و حتی در گیم‌ها نیز دیده نمی‌شود و و هیچ کودکی عکس آن را بالای تخت خود نمی‌چسباند و هرگز یک مدل Airfix، و یا یک نسخه سریع از آن را نمی سازند. این خودرو در خود چیزی ندارد که شما به خرید آن تشویق شوید.

بررسی کوتاه کجار
قیمت در زمان بررسی: 25،395 پوند
موتور: 1598 سی سی، 4 سیلندر، توربودیزل / 129 اسب بخار در 4000
شتاب و حداکثر سرعت:  در 9.9 ثانیه / 118mph
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظر کلارکسون: تنها یک خاطره ناامید کننده از رانندگی در جاده

ب‌ام‌و X1 xDrive25d

bmw-x1

خودروهای شرکت بی‌ام‌و، خیلی زیاد آلمانی هستند البته به جز خودروی فاجعه بار X1. من درباره این خودرو فکر می‌کنم، آلمانی‌ها دوست نداشتند یک کراس‌اوور بسازند به‌همین دلیل اینکار را در روسیه و چین انجام داده‌اند. نسل اول این خودرو شبیه خودروهای حمل سیمان بود اما متاسفانه فروش خوبی داشت. و این باعث شد کمپانی نسل جدید آن را نیز بسازد. شاید فکر کنید سیستم چهارچرخ متحرک برای شرایط آفرود خیلی خوب است اما X1 من بر روی چمن کاملا ثابت بود و چرخ‌ها فقط می‌لغزیدند. موتور دیزلی ۲ لیتری و توئین توربوی این خودرو عملکرد خوبی نداشت و به نظر می‌رسد طراح این خودرو بعد از بیدار شدن از خواب از خود پرسیده است، چکار کنم؟ البته این خودرو مانند سایر خودروهای تولید شده در چین مانند کیا خود به خود آتش نمی‌گیرد اما توقع ما از بی‌ام‌و بسیار زیاد است.

بررسی کوتاه X1
قیمت در زمان بررسی 36،720 پوند
موتور: 1995 سی‌سی ، 4 سیلندر، توربودیزل / 228 اسب‌بخار در 4400rpm
شتاب و حداکثر سرعت: 6.6 ثانیه / 146mph
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظر کلارکسون: یک BMW بی‌ارزش

سئات لئون X-Perience

stinkers-10

از ۳۱ سال پیش که خودرو تست می‌کنم، هیچ‌وقت یک سئات را آزمایش نکرده بودم. نه آنها از من درخواست کردند و نه من علاقه‌ای به سئات داشتم. چون من واقعا در آن نکته خوبی نمی‌بینم. سئات لئون X-Perience SE که برای آزمایش به من سپرده شده بود، به‌جز طراحی خوب آینه‌های جانبی، یک اصراف بزرگ از لحاظ فلز، پلاستیک و شیشه بود. حتی رنگ قهوه‌ای هم جلوه جذابی به خودرو نبخشیده بود. این سئات مجدد نظر من را نسبت به خودروهای این شرکت زنده کرد، سئات واقعا آشغال است.

بررسی کوتاه لئون
قیمت در زمان بررسی 26،905 پوند
موتور: 1968 سی سی، 4 سیلندر، توربودیزل / 148 اسب بخار در 3500rpm
شتاب و حداکثر سرعت: 8.7 ثانیه / 129mph
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظرکلارکسون: این خودرو ارزش ۳۱ سال صبر کردن را نداشت

نیسان GT-R نسخه مخصوص پیست

stinkers-01

زمانی که جیمی کار در صندلی کناری نشسته بود با این خودرو رانندگی کردیم، پس از مدتی گفت، آیا صندلی این خودرو برای رسیدن به اولین فیزیوتراپی طراحی شده؟ این خودرو واقعا خطرناک است و هر ۲ ساعت یک تجربه تصادف را به خاطر تغییر مسیر ناگهانی داشتم. با عبور از هر چاله، معنی سقوط هواپیما را درک می کردم. ما در اینجا با یک نتیجه گیری غم انگیز روبرو هستیم. مدل اصلی GTR پنج ستاره‌ی ایمنی را کسب کرده بود اما این مدل هیچ ستاره‌ای دریافت نخواهد کرد.

بررسی کوتاه GTR
قیمت در زمان بررسی 91،995 پوند
موتور: 3799 سی سی، V6، توربو دوقلو، بنزین / 542 اسب بخار در 6400rpm
شتاب و حداکثر سرعت: 2.7 ثانیه / 196mph
امتیاز کلارکسون: بدون ستاره
نظر کلارکسون : صفر در قهرمانی

فولکس‌واگن شیروکو۲.۰  TDi

stinkers-02

من با عشق به خودرو بزرگ شدم، عشقی که جرقه آن، با دیدن تصاویر یک مازراتی در کودکی شکل گرفت و این عشق با فورد کورتینا 1600E بیشتر شد. اما عشق به اولین خودروی من یعنی فولکس واگن شیروکو معنی دیگری داشت. من علاقه‌ای به رانندگی با نسل جدید این خودرو ندارم.  ظاهر شیروکو خوب نیست و صدای خوبی تولید نمی‌کند و حتی قابلیت دیگری ندارد. پیشرانه دیزلی این خودرو هم چندان خوب نیست و عملکرد راضی کننده ای ندارد. در کل این خودرو که در گذشته، قسمتی از عشق من بود، واقعا بد شده است.

بررسی کوتاه شیروکو
قیمت در زمان بررسی 23،760 پوند
موتور: 1968 سی سی، 4 سیلندر، توربودیزل / 14۸ اسب بخار در 3500rpm
شتاب و حداکثر سرعت:  8.6s ثانیه / 134mph
امتیاز کلارکسون ★★☆☆☆
نظر کلارکسون: فرشته من به یک موش تبدیل شده

هیوندای i800

stinkers-09

هیوندای i800 بد است. این خودرو از انگل هم بدتر است. من حاضر هستم پشت جیمز می ( یکی از شخصیت‌های Top gear)  را کرم مرطوب کننده بمالم اما با این خودرو رانندگی نکنم! هیوندایی از ساخت خودروهای خوب آگاه است اما این محصول زشت و خسته کننده است. البته احتمالا دلیل تولید این خودرو کاربرد آن است که در آفریقا به‌عنوان تاکسی فعالیت می‌کند. من هرگز دوباره این خودرو را امتحان نخواهم کرد حتی اگر ساعت سه صبح کنار خیابون و زیر باران منتظر تاکسی بمانم. چون سرماخوردگی ارزش بیشتری نسبت به این خودرو دارد.

بررسی کوتاه i800
قیمت در زمان بررسی 24،845 پوند
موتور: 2497 سی سی، 4 سیلندر، توربودیزل / 134 اسب بخار در 3600rpm
شتاب و حداکثر سرعت:  17.6 ثانیه / 104mph
امتیاز کلارکسون: بدون ستاره
نظر کلارکسون:  من ترجیح می‌دهم شتر سواری کنم!

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. اگه به اینا بگی نا امید کننده .به ماشینای داخلی چی بگی

  2. وای این باید بیاد ایران نظر بده.به همچین ماشینایی میگه آشغال ما اینارو میبینیم آرزوی داشتنشونو داریم.پراید سوار نشده که قدر اینارو بدونه.ولی واقعا جای تاسف داره که این مسئولین بی لیاقت هیچ ارزشی برا مردم قائل نیستن.کدوم مسئول میاد پراید سوار بشه؟همشون ماشینای لوکس خارجی سوار میشن اگه خودروی ایرانی بده چرا مردم سوار بشن؟اگه خوبه خودشونم سوار بشن

  3. به نظر بنده اگر ازماشینهای ایرانی درساخت و تهجیزات دزدی نکنند بهتر از هرماشین خارجی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا