مکمل بنزین
خبر

خودروسازی به‌صرفه شد؛ کاهش مصرف ارز در خودروسازی!

همیشه از مصرف بیش از اندازه ارز در خودروسازی گلایه می‌شد اما گویا حالا شرایط تغییر کرده است. بر همین اساس به گزارش چرخان و به‌نقل از دنیای اقتصاد، مصارف ارزی خودروسازان بزرگ کشور در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ کاهش یافت، موضوعی که دلایل آن را می‌توان در «تحریم»، «داخلی‌سازی قطعات»، «افت تولید» و همچنین «کاهش تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی» جست‌و‌جو کرد. خودروسازی ایران در سال ۹۷ تحریم شد و طبعا دلایل چهارگانه «تحریم»، «داخلی‌سازی قطعات»، «افت تولید» و همچنین «کاهش تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی» در آن سال مصارف ارزی خودروسازان را کاهش داد. با این حال اما کاهش مصارف ارزی در سال ۹۸ بیشتر شد که این موضوع با تشدید دلایل چهارگانه در ارتباط است.

در این بین، تحریم نقش بسیار مهمی در کاهش مصارف ارزی خودروسازان طی سال ۹۸ داشته است. این اثرگذاری اولا از ناحیه اختلال در تامین قطعات خارجی بوده و ثانیا از محل توقف تولید برخی خودروهای مونتاژی. پس از تحریم خودروسازی ایران در تابستان ۹۷، شرکت‌های خارجی از جمله چینی‌ها کشور را ترک کردند تا از تیررس جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها در امان بمانند. با خروج آنها، تولید محصولات مونتاژی در ایران رفته‌رفته افت کرد و در مواردی کلا متوقف شد.

خرید دلار یا خرید خودروتوقف تولید یا افت تیراژ مونتاژی‌ها، در سال ۹۸ بیش از ۹۷ به چشم آمد و در پی آن طبعا مصارف ارزی نیز کاهش یافت. خودروهای مونتاژی مانند برلیانس، چانگان، دانگ‌فنگ و خانواده رنو وابستگی زیادی به قطعات خارجی داشتند، بنابراین ارز زیادی بابت تولید آنها مصرف می‌شد. با حذف یا افت تولید آنها، مصارف ارزی نیز خود به خود کاهش یافت.

جدا از مساله حذف و افت تولید مونتاژی‌ها، موضوع دیگری که سبب شد مصارف ارزی خودروسازان کاهش یابد، مختل شدن تامین قطعات از خارج بود. بسیاری از شرکت‌های تامین کننده قطعات خودرو، از ترس تحریم ارتباط خود را با ایرانی‌ها قطع کردند یا به حداقل رساندند. از همین رو روند تامین قطعات مختل شد و طبعا حجم ورودی قطعات خارجی به کشور در مقایسه با دوران قبل از تحریم کاهش چشمگیری را به خود دید.

نکته دیگر اینجا بود که نقل و انتقال پول نیز در اثر تحریم بسیار سخت شد تا این مساله نیز به نوبه خود سبب کاهش ارسال قطعات خارجی به خودروسازی کشور شود. تمامی این اتفاقات سبب شدند مصارف ارزی خودروسازان در دو سال گذشته به ویژه طی سال ۹۸ از ناحیه تحریم و کاهش  تولید، افت کند. اگرچه طبق آمار، تولید محصولات سواری در سه خودروساز بزرگ کشور طی سال ۹۸ و نسبت به ۹۷ روند افزایشی داشته، با این حال این موضوع سبب رشد مصارف ارزی آنها نشده است.

باید پذیرفت تحریم در عین حال که برای خودروسازی کشور بسیار خسارت‌بار بوده و زیان‌های کمی و کیفی آن قابل انکار نیست، در عین حال مصارف ارزی خودروسازان را نیز کاهش داده است. اما مساله اثرگذار مهم دیگر در ماجرای کاهش مصارف ارزی خودروسازان طی سال ۹۸، داخلی‌سازی قطعات است.

ازآنجاکه تحریم سبب مختل شدن ورود قطعات به کشور شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سال گذشته نهضتی به نام داخلی‌سازی به راه انداخت تا هم ارزبری را کاهش دهد و هم مانع توقف تولید به دلیل مختل شدن تامین قطعات از خارج شود. هرچند با وجود داخلی‌سازی‌های صورت گرفته، خودروسازی کشور هنوز هم به قطعات خارجی به ویژه کیسه هوا، رایانه خودرو و … وابستگی دارد، با این حال نهضت داخلی‌سازی در کاهش مصارف ارزی خودروسازان بی‌تاثیر نبوده است.

در کنار این مسائل اما سختگیری‌های بانک مرکزی در راستای مدیریت منابع ارزی نیز دیگر دلیل البته خفیف‌تر کاهش مصارف ارزی صنعت خودرو طی سال ۹۸ به حساب می‌آید.

سراتو سایپاطبق آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان آمده، ارزهای مصرفی توسط آنها طی سال گذشته شامل دلار آمریکا، یورو اتحادیه اروپا، یوآن چین، ین ژاپن، درهم امارات، وون کره‌جنوبی و البته روبل روسیه بوده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یعنی میشه یک مقام دولتی یا مسئول با صداقت و عادل و شجاع که ترسی از دست دادن منافع خودش نداشته باشه و به غیر از خدا از هیچ کسی نترسه، برای مردم توضیح بده که چرا ؟ هرتجهیزات و لوازم پرکاربرد و ضروری که داخل مملکت داخلی سازی میشه مثل: صنایع نفت گاز پتروشیمی دارویی تجهیزات بیمارستانی نظامی کشاورزی برقی و…… همگی به 3\1 یا 5\1 حتا 8\1 زیر قیمت نمونه خارجی به تولید میرسه!!!!!!؟؟؟؟؟(حتماً باید یک مسئول فرانسوی تهدید کنه!؟) ولی وقتیکه به این دو شرکت خودروساز داخلی میرسیم ، نه تنها مشابه نمونه خارجی بلکه تکنولوژی 3 دهه قبل را با %80 و یا %100 تولید داخل ، با قیمتهای غیر قابل تصور به مردم ایران تحمیل میکنن.تا کی می خوان از کلمه ی فریبکارانه تحریم استفاده کنن.تا چه وقت این خودروها با این تکنولوژی و کیفیت می خواد تولید بشه و بگن همش ضرر میدیم…چجوری مردم به شما باید ثابت کنن راضی به ضرر شما نیستن؟ چجوری باید مردم به شما بفهمانند که سرمایه و جان عزیزانشان برایشان مهم است… چجوری باید به تولید کننده داخلی فهماند، مردم راضی به بیکاری جوانان ایرانی نیستند و تولید کشور خودشان را ترجیح میدهند ولی از کارهای غیر اخلاقی غیر انسانی (فریب مردم و …….) بیزار هستن……………

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا