مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

۷ نکته‌ایی که هر فرد قبل از راندن موتورسیکلت باید بداند!

راحتترین وسیله نقلیه از لحاظ تامین بودجه و سریع بودن در شهرهای پر جمعیت برای جوانان امروزی داشتن موتورسیکلت است. اگر بار اول باشد که سوار موتورسیکلت می‌شوید ممکن است بترسید اتفاقی برای شما بیافتد، اما با گذشت زمان و رعایت نکات صحیح و ایمنی می‌توانید از راندن آن لذت ببرید. برای راندن موتورسیکلت شما نیاز به گواهینامه آن دارید و هم‌چنین با دانستن نکات اصلی می‌توانید در کمترین زمان ممکن وسیله نقلیه خود را داشته باشید. در اینجا نگاهی به ۷ نکته‌ مقدماتی برای راندن موتورسیکلت می‌اندازیم.

۱) ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی

harley-davidson-sportster-xl-1200-women-e1430744425162

خیلی از افراد هستند که به شما می‌گویند آیا می‌توانی سوار دوچرخه شوی؟ اگر جواب مثبت باشد پس قادر هم هستی که موتورسیکلت را هم برانی؛ بعضی‌ها می‌گویند اول موتورسیکلت خود را بخر و با تمرین و تکرار می‌توانی براحتی موتورسیکلت را برانی؛ صریحا بگوییم این افراد نادان و بی‌تجربه هستند. راندن موتورسیکلت شاید شبیه به راندن دوچرخه‌های دنده‌ای باشد، اما رانندگان جوان بی‌تجربه با ندانستن احتمال دارد خود را به کشتن بدهند. هدف از موتورسواری انجام دادن کار و لذت بردن از رانندگی است نه اینکه خود را به‌ کشتن بدهیم!

بهترین راه‌کار راندن موتورسیکلت یادگیری از افراد متخصص هست که با ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی می‌توان تمام نکات را یاد گرفت و زیر نظر فرد با تجربه رانندگی را یاد گرفت و حتی موتور سوار حرفه‌ایی شوید. هر فرد باید در ۵ جلسه کلاس تئوری آیین‌نامه و فنی و ۱۰ جلسه آموزش عملی مهارت رانندگی در آموزشگاه‌های مربوطه شرکت کند.

۲) خرید موتورسیکلت ارزان

1975-honda-motorcycle-e1429889062610

رانندگان تازه‌کار موتورسیکلت و خودرو وضعیتی شبیه به هم دارند: هر دو تجربه کافی ندارند. تحقیقات نشان داده ۵۰ درصد حوادث رانندگی برای رانندگان در ۶ ماهه اول رانندگی است، حتی اگر احتمال می‌دهید که شما تصادف نخواهید کرد بهتر است برای شروع رانندگی موتورسیکلت خوب اما ارزان بگیرید تا اگر مشکلی پیش آمد متقبل هزینه بالایی نشوید. بعد از مدتی شما می‌توانید موتورسیکلت خود را ارتقا دهید و هزینه بیشتری برای یک موتورسیکلت بپردازید.

۳) خرید لوازم ایمنی

during the Australian MotoGP, which is round 17 of the MotoGP World Championship at Phillip Island Grand Prix Circuit on October 28, 2012 in Phillip Island, Australia.

به همراه موتورسیکلت، لوازم ایمنی را هم خریداری کنید. گذاشتن کلاه‌کاسکت، از سر شما در برخورد با زمین محافظت می‌کند. اگر دو سرنشین هستید، به ایمنی فرد همراهتان هم اهمیت داده و کلاه اضافه هم داشته باشید. حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند. داشتن ژاکت موتورسیکلت و دستکش‌ها امنیت شما را بالا می‌برد.

۴) خرید بیمه

allstate-sign-e1429889462383

اگرچه ممکن است داشتن بیمه برای موتورسیکلت هزینه اضافی به‌ نظر برسد ولی واقعیت کاملا برعکس است؛ هزینه بیمه حدودا برای موتورسیکلت‌ گازی ۱۷۱۶۰۰۰، دنده‌ای تک سیلندر ۲۰۹۶۰۰۰، دو سیلندر به بالا ۲۳۰۳۰۰۰ و دنده‌ای دارای سه چرخ با ساید کار ۲۴۷۶۰۰۰ ریال برای یک سال است. شما هم‌چنین با جستجو می‌توانید هزینه کمتر یا تخفیف بسته به شرایط‌ خودتان دریافت نمایید.

۵) گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

dmv-in-the-rain-e1429889658701

در زمان گرفتن گواهینامه شما باید ۱۸ سال تمام داشته باشید و با دادن آزمون عملی توسط افسر مربوطه در صورت قبولی می‌توانید گواهینامه خود را بگیرید؛ هم چنین باید در امتحان آیین‌نامه قبول شوید. آزمون عملی دارای سه مرحله تپه، عبور از آب و عبور از موانع مارپیچی است.

هزینه آزمون عملی، تئوری و شرکت در کلاس‌ها برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت حدود ۵۳۹۰۰۰۰ ریال خواهد بود، در صورتیکه برای بار اول در آزمون‌ها قبول شوید.

۶) پلاک کردن موتورسیکلت

easy-rider-license-plate-e1429889774506

مراحل پلاک گذاری موتورسیکلت شبیه به خودرو است، هنگامی‌ که سند ۳ برگی موتورسیکلت را تحویل می‌گیرید برای ثبت مالکیت باید به آدرس مربوطه مراجعه کنید؛ شناسنامه، کارت ملی، سند وسیله نقلیه، بیمه شخص ثالث، سند خانه یا اجاره نامه محل سکونت و واریز مبلغ مورد نیاز برای پلاک گذاری مدارک مورد نیاز خواهند بود.

۷) رانندگی با احتیاط و رعایت نکات‌ ایمنی

motorcycle-helmet-e1429890222945

هنگامی که نکات بالا را انجام دادید وقت آن می‌رسد که با احتیاط و رعایت نکات ایمنی از رانندگی لذت ببرید و سعی کنید همیشه در خیابان‌های شهر یا حتی جاده‌های خلوت با سرعت مطمئن رانندگی کنید.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. رفقا من نزدیک 4 ساله موتورسوارم از 17 سالگی میشستم موتور ادعا برنمیداره هر چقدرم شاخ موتورسواری باشی با 100 تا بری جلوت بسته شه تموم ترمز محکم بگیری قفل میکنه میخوری زمین با سرعت بری میری تو ماشین جلویی خلاصه که من خودمم سرعت میرم ولی راننده خوب اونیه که بدونه کجا چقدر سرعت بره

  2. دوستان دقت کنید بعد از شستشو از واکس تایر تا حد ممکن استفاده نکنید و یا اگر کردید سطحی که با زمین تماس داره رو کاملا با دستمال پاک کنید و مطمعن بشید لیز نمیخوره . اونروز موتور من بخاطر واکس تایر توی کارواش بلافاصله بعد از حرکت مثل صابون لیز خورد و کوبید زمین و فلاپ و … داغون شد. امیدوارم برای هیچکدومتون این حالت پیش نیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا