مکمل بنزین
خبر

بررسی سئات آی‌ بیزا: یک خودروی اسپرت شهری

سئات آی‌بیزا همواره به عنوان یکی از خودروهای محبوب در کلاس سوپرمینی‌ها مطرح بوده و اخیرا آخرین مدل این خودرو نیز در کنار سایر محصولات گروه خودروسازی فولکس‌واگن مانند فولکس واگن پولو و اشکودا فابیا، درخشش خوبی داشته و علاقه مندان خودروهای هاچ‌بک کوچک را به خود جذب کرده است. نسخه استاندارد آی‌بیزا با سطح تجهیزات مناسب، قیمتی بین اشکودا فابیا و فولکس‌واگن پولو دارد. این خودرو باعث می‌شود ارزش پول شما حفظ شود چرا که مناسب با مبلغی که پرداخت می‌کنید، یک خودروی هاچ‌بک زیبا، شیک و مجهز به‌دست خواهید آورد. سئات آی‌بیزا شاید به‌عنوان جذاب‌ترین خودروی سوپرمینی شناخته شده نباشد ولی همواره جزء بهترین‌ها بوده است.

طراحی خارجی

seat-ibiza-2016-800-01

درنمای ظاهری آی‌بیزا چند نکته خوب و چند بخش بد وجود دارد. چراغ‌های این خودرو با نوارهای LED جذابیت خاصی دارند که اسپرت بودن این مدل را به نمایش می‌گذارند اما سایز کوچک جلوپنجره چندان مناسب یک ماشین اسپورت نیست و سئات باید بر روی این بخش کمی بیشتر وقت صرف می‌کرد. خطوط بدنه آی‌بیزا باعث شده‌اند تا بدنه این خودرو عضلانی جلوه کند اما برخی از این خطوط به‌صورت سرگردان طراحی شده‌اند؛ مانند خطوط بخش جانبی. البته این خطوط باعث کاهش زیبایی خودرو نشده و به اسپرت شدن آن کمک شایانی کرده‌اند. سایز چرخ‌ها و نوع طراحی رینگ در آی‌بیزا، یک بخش دوست‌داشتنی دیگر بوده که بسیار خوب از آب درآمده است. در قسمت پشتی این خودرو، چراغ‌ها بیش از حد کوچک و ساده طراحی شده‌اند اما حک شدن نام آی‌بیزا بر روی درب صندوق با حروف کرومی رنگ، باعث شده کمی از سادگی این بخش کم شود.

بخش داخلی

seat-ibiza-2016-800-20

طراحی داخلی آی‌بیزا ترکیبی از سادگی و اسپرت بودن است. کابین خودرو شاید چندان هیجان‌انگیز نباشد اما قطعا این طراحی، باعث خستگی شما نخواهد شد. نکته جالب در این کابین جنس مواد بکار رفته است که حتی بخش‌های پلاستیکی سخت نیز کیفیت خوبی دارد. شما می‌توانید از طریق تلفن همراه خود و صفحه‌نمایش آی‌بیزا که مجهز به اپل‌کارپلی و اندروید اوتو است، با خودروی خود در ارتباط باشید. بخش‌هایی از صفحه‌نمایش و دکمه‌ها کاملا با داشبورد هم سطح هستند. دریچه‌های هوای دایره‌ای در بیشتر خودروهای کوچک وجود دارند که آی‌بیزا نیز یکی از آنهاست. بطور کلی این کابین شاید به خودروهای لوکس شباهت نداشته باشد اما بدون شک نسبت به بسیاری از رقبا، بهتر طراحی شده.

پیشرانه و هندلینگ

seat-ibiza-2016-800-13

شاید قدرت این خودرو به تیزی فورد فیستا نباشد اما از فولکس‌واگن پولو بسیار قدرتمند‌تر ظاهر خواهد شد و عملکرد آی‌بیزا در جاده بسیار جذاب‌تر از پولو است. در مدل‌های قبلی آی‌بیزا، خریداران سیستم تعلیق این خودرو را کمی خشن می‌دانستند که سئات در مدل فیس‌لیفت، این ایراد را برطرف کرد و سیستم تعلیق بسیار بهتر شده است اما برخی ترجیح می دهند یک خودروی نرم‌تر مانند فولکس پولو را انتخاب کنند. زمانی که پشت‌فرمان این ماشین قرار می‌گیرید، نهایت لذت رانندگی را خواهید برد و موقعیت شما در زمان رانندگی، بسیار عالی خواهد بود. واکنش فرمان آی‌بیزا به تغییر جهت بسیار دقیق و سریع است.

seat-ibiza-2016-800-10

شما در بخش پیشرانه، چند انتخاب خواهید داشت. موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری و توربودار EcoTSI با ۹۴ اسب‌بخار قدرت یک انتخاب اقتصادی و قدرتمند خواهد بود. ترکیب این موتور با سیستم تعلیق نرم بسیار خوب از آب درآمده است و شما نهایت لذت را خواهید برد. از لحاظ مصرف سوخت نیز این موتور عملکرد بسیار خوبی دارد. شما برای این پیشرانه می‌توانید گیربکس ۵ سرعته دستی را سفارش دهید. شتاب صفر تا ۱۰۰ این موتور ۱۰.۴ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۹۲ کیلومتر برساعت خواهد رسید.  موتور ۱.۲ لیتری چهارسیلندر یک انتخاب دیگر است. این موتور در تیپ‌های مختلف، قدرتی بین ۸۹ و ۱۰۹ اسب‌بخار خواهد داشت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن نیز ۱۰.۷ و ۹.۱ ثانیه اعلام شده است. اما اگر شما به قدرت بیشتری نیاز دازید یک موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر EcoTSI FR نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت. این پیشرانه توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و در ۷.۶ ثانیه از شتاب صفر به ۱۰۰ می‌رسد. حداکثر سرعت آن نیز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

seat-ibiza-2016-800-1e

طول این خودرو با 4061 میلی‌متر، از اشکودا فابیا بیشتر است. عرض آی‌بیزا نیز کمی کمتر از فابیا و هیوندایی i20 درنظر گرفته شده است. ارتفاع آی‌بیزا با 1،445 میلی‌متر از اشکودا فابیا و هیوندایی i20 کمتر خواهد بود. همچنین آی‌بیزا از سال ۲۰۱۱ تاکنون توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی اروپا دریافت کند. ایمنی بالای این خودرو در تصادف، ۶ کیسه هوای ایمنی و سیستم کنترل پایداری، یک رانندگی امن را برای شما به ارمغان می‌آورد. آی‌بیزا به‌عنوان یک خودروی کوچک شهری، قیمت مناسبی دارد و با مبلغی که شما پرداخت می کنید، امکانات خوبی را دریافت خواهید کرد. این خودرو علاوه بر شهر به لطف پیشرانه‌های خود، در جاده نیز عملکرد خوبی دارد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا