مکمل بنزین
آموزش

4 نقص فنی عمده که می‌توانند دلیل روشن شدن چراج چک اتومبیل باشند

آیا برای شما هم این اتفاق افتاده که سوار اتومبیل شده‌اید و چراغ هشدار چک موتور اتومبیلتان روشن می‌شود؟ روشن شدن این چراغ حاکی از به وجود آمدن مشکلی در اتومبیل است.
چراغ چک موتور بخشی از سیستم اتومبیل محسوب می‌شود که با استفاده از سنسورهای مختلف بر موتور اتومبیل نظارت دارد. وظیفه اصلی این سیستم نیز شناسایی مشکلات فنی ایجاد شده در اتومبیل شما است. اگر سیستم با نقص فنی مواجه شود، چراغ چک موتور روشن خواهد شد. نا گفته نماند این چراغ گیج‌کننده‌ترین بخش اتومبیل است.
اکنون بزرگترین مسئله مشخص نبودن بخشی است که دچار نقص فنی شده. بنابراین می‌بایست اتومبیل خود را برای اسکن کامل نزد مکانیک ببرید. چراغ چک موتور می‌تواند بسته به مسئله ایجاد شده چشمک‌زن و یا ثابت باشد. چراغ چشمک‌زن نشانه نقص فنی اساسی است.
برای درک بهتر موارد زیر را در نظر داشته باشید:
درپوش باک
ساده‌ترین مسئله به وجود آمده درپوش باک است. کافیست از بسته بودن درپوش باک مطمئن شوید و در برخی از مواقع نیز ممکن است آسیب دیده باشد. به نظر می‌رسد درپوش باک بی‌اهمیت‌ترین بخش اتومبیل باشد، ولی نقش مهمی در سیستم سوخت اتومبیل شما ایفا می‌کند. بنابراین اگر چراغ چک موتور روشن شد، در وهله اول سری به درپوش باک اتومبیلتان بزنید.

inspect-for-loose-fuel-cap-and-tighten

سنسور اکسیژن خودرو
اگر از یک مکانیک خبره سوال کنید، رایج‌ترین نقص فنی اتومبیل‌ها مربوط به سنسور اکسیژن خودرو است. سنسور اکسیژن نقش برجسته‌ای در چرخه احتراق ایفا می‌کند؛ این قسمت از اتومبیل مقدار اکسیژن مصرف نشده در اگزوز اتومبیل را اندازه‌گیری می‌کند. سپس گزارشی به کامپیوتر مرکزی ارسال می‌کند. اگر سنسور اکسیژن دچار نقص فنی شده باشد، موتور نمیتواند از حداکثر قدرت خود استفاده کند پس بهره‌وری اتومبیل کاهش خواهد یافت.

oxygen-sensor-765x552

ترموستات
عملکرد ترموستات اتومبیل دقیقا مشابه ترموستاتی است که در منازل نصب شده‌است. ترموستات بر دمای موتور اتومبیل نظارت می کند و بر حسب نیاز گرما و سرمای محیط را تامین می کند. ترموستات اتومبیل با استفاده از تنظیم جریان سرد کننده به سمت موتور دمای محیط را تنظیم می‌نماید. ولی چگونه می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود؟
یکی از دلایل آن تعویض نکردن مایع خنک کننده است. مایع خنک کننده با گذشت زمان گردوغبار و آلودگی را جذب می‌کند و بدین ترتیب نخواهد توانست وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. مایع خنک کننده از ترموستات عبور می‌کند و در صورتی که به موقع تعویض نشود با خوردگی زودرس و در نهایت به وجود آمدن گرمای بیش از اندازه در موتور همراه خواهد بود.

thermostat-765x427

شمع/وایر شمع
شمع و وایر شمع از مهمترین اجزا موتور اتومبیل به شمار می‌آیند. شمع سوخت و هوا را در مخزن احتراق مخلوط می‌کند و وایرها نیز نقش جرقه مورد نیاز احتراق را فراهم می‌آورد. عملکرد بهینه این اجزا با گذشت زمان و گرمای حاصل از سوی کاپوت کاهش می‌یابد و در نتیجه عملکرد اجزای دیگر نیز همچون مبدل‌های کاتالیستی و سنسورهای اکسیژن تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

spark-plugs-765x510

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا