مکمل بنزین
گوناگونتماشاخانه

۱۱ خودروی تولید شده با پرینتر سه بعدی را ببینید!

یکی از پروژهای نو که خودروسازان در حال توسعه آن هستند استفاده از پرینترهای سه بعدی برای تولید خودروهایشان است؛ فورد و جنرال موتورز در این تکنولوژی پیشگام شدند و با ساخت پروتوتایپ‌های مختلف این تکنولوژی را آزمایش می‌کنند، هم‌چنین خودروساز نوپای لوکال موتورز از پرینت سه بعدی برای تولید خودروهای خود استفاده کرد. به تازگی آئودی به این جمع پیوسته و در حال برنامه‌ریزی برای ساخت خودروی مسابقه‌ایی با پرینتر سه بعدی به نام Auto Union Typ C است.

اگر این تکنولوژی رایج شود؛ تصور کنید شما به بنگاه یا کارخانه مورد نظر می‌روید و ماشین خود را با طراحی دلخواه خودتان سفارش می‌دهید و بعد از آن کار با پرینتر سه بعدی خواهد بود که خودروی شما را بسازد! در حال حاضر خودروهای وجود دارند که با این تکنولوژی ساخته شده‌اند که در این مطلب ۱۱ وسیله نقلیه موجود ساخته شده با پرینتر سه بعدی را با هم مرور می‌کنیم.

۱) شلبی کبری ۵۶: حدود ۷۵ درصد از این خودرو که جنس کربن فیبری دارد با پرینتر تولید شده؛ شلبی کبری محصولی از کارخانه ORNL هست و در حال حاضر کانسپت این خودرو ساخته شده و هنوز به خط تولید راه پیدا نکرده، برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت این کارخانه بروید.

۳d-printed-shelby-cobra-56

۲) استراتی (Strati): این خودرو لوکال موتورز توسط طراح ایتالیایی میکله آنوئه درنمایشگاه خودرو شیکاگو سال ۲۰۱۴ در ۵ روز ساخته شده و بنا به گفته مهندسان این کارخانه پرینتر تنها ۴۴ ساعت نیاز دارد تا آن را بسازد؛ حدود ۸۵ درصد از این خودرو با این تکنولوژی ساخته شده‌است.

local-motors-strati

۳) بلید (Blade): این خودروی زیبا، اولین خودرو اسپرت هست که با این تکنولوژی ساخته شده؛ مشخصات فنی این خودرو اسپرت فوق‌العاده دقیق شامل موتور با قدرت ۵۰۰ اسب بخار است که می‌تواند در ۲.۵ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ برساند و تنها ۶۸۰ کیلوگرم وزن دارد، حدود ۲۵ درصد آن با پرینتر در شرکت Divergent3D تولید شده‌است.

dm-blade-3d-printed-car

۴) لایت Cocoon: این خودرو توسط گروه مهندسی آلمانی EDAG طراحی و ساخته شد که طراحی دینامیک اسپرت آن باعث شده وزن آن کاهش یابد، از دیگر تکنولوژی‌های به کار رفته استفاده از روشنایی‌های به کار رفته در بدنه آن هست که خودرو را جذاب‌تر کرده؛ حدود ۶۰ درصد از این خودرو سه بعدی پرینت شده‌است.

edag-light-cocoon-2015-ba09

۵) لوتوس ۳۴۰r: حدود ۶۰ درصد این خودرو توسط CIDEAS به سه روش مختلف از این تکنولوژی ساخته شد؛ این خودرو بهترین خودروی تولیدی با پرینتر سه بعدی شناخته شده‌است.

lotus-340r

۶) جنسیس: این خودروی عجیب و غریب با طرحی شبیه لاک‌پشت، محصولی دیگر از EDAG با کانسپت جنسیس سال ۲۰۱۴ هست؛ این کانسپت هنوز نتوانسته به مرحله تولید نرسیده و اگر به خط تولید برود یکی از وسایل نقلیه خواهد بود که ۱۰۰ درصد اجزایش با این تکنولوژی ساخته شده‌است.

edag-genesis

۷) LM3D: با ورود خودروی Strati لوکال موتورز در سال ۲۰۱۴ سر و صدای زیادی ایجاد شد، اما این کارخانه به همین مدل اکتفا نکرد و سال بعدی مدل LM3D را که خودرویی امن برای خیابان‌های شهر بود با قیمت ۳۵ هزار دلار وارد بازار کرد. لوکال موتورز در حال ارتقا دادن و به روز رسانی این خودرو است و تا به حال در مدل‌های فعلی بازار ۷۵ درصد از آن سه بعدی پرینت شده‌است.

local-motors-lm3d-swim-concept-at-sema-2015-01-720x480

۸) سول‌میت (Soulmate): کار دیگری از شرکت EDAG با همکاری مهندسان کارخانه بوش؛ ۷۵ درصد از خودرو پرینت شده و مشهور به باهو‌ش‌ترین خودروی موجود در این تکنولوژی است.

edag-soulmate-02

۹) اسکوتر خیابانی C-16: این خودرو توسط دانشجویان گروه مهندسی دانشگاه آخن درست شده که وزنی برابر ۴۵۰ کیلوگرم دارد و حداکثر سرعتی برابر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد که می‌تواند خودروی ایده‌ال شهری باشد، حدود ۷۵ درصد از این خودرو با پرینت سه بعدی درست شده‌است.

streetscooter-c16

۱۰) UrbeeManufacturer: اولین خودروی تولید شده جهان با این تکنولوژی توسط تیم KOR Ecologic ساخته شد که حدود ۸۰ درصد آن پرینت شده، دارای عنوان سبزترین خودروی موجود در جهان است که می‌تواند دو نفر سرنشین بعلاوه حیوان خانگی‌شان را جای دهد. این گروه در حال حاضر روی پروژه دوم URBEE 2 کار می‌کنند.

korecologicurbee-1024x683

۱۱) اولی (Olli): اتوبوسی برقی و خودران که ۱۲ نفر را در خود جای می‌دهد به عنوان هوشمند‌ترین وسیله نقلیه سه بعدی پرینت شده شناخته می‌شود. ۷۰ درصد این اتوبوس پرینت شده توسط لوکال موتورز ساخته شده که می‌توان آن را در جاده‌های آمریکا دید.

bus-e1466164027432

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا