مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات کیا سونت، شاسی بلند وارداتی کوشا خودرو

داستان پرماجرای واردات خودرو سرانجام به ایستگاه پایانی رسیده و قرار است چندین خودروی وارداتی از طریقه سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای کسانی که در اسفند 1401 ثبت‌نام کردند عرضه شود. خوشبختانه این خودروها صرفاً به مدل‌های چینی محدود نمی‌شود نام خودروهای ژاپنی، کره‌ای و حتی اروپایی هم در بین آن‌ها دیده می‌شود. یکی از این خودروها که البته قرار است بعداً به لیست خودروهای وارداتی برای عرضه افزوده شود، کیا سونت است. این خودرو به همراه کیا سلتوس توسط کوشا خودرو عرضه می‌شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این کراس‌اوور کره‌ای می‌پردازیم.

کیا سونت

معرفی کلی کیا سونت

سونت کوچک‌ترین شاسی‌بلند کیا محسوب می‌شود. این خودرو در درجه اول برای بازارند توسعه پیدا کرده و خودرویی اقتصادی و ارزان‌قیمت است. سونت در سبد محصولات کیا پایین‌تر از سلتوس قرار می‌گیرد و روی پلت‌فرم K2 هیوندای-کیا ساخته شده که با هیوندای ونیو مشترک است. این دو مدل اشتراکات زیادی باهم دارند. سونت علاوه بر هند، در بازارهای دیگری مثل آفریقای جنوبی، خاورمیانه و آمریکای لاتین هم عرضه می‌شود. سونت ابتدا در قالب یک کانسپت در اوایل سال 2020 به نمایش درآمد و چند ماه بعد نسخه تولیدی آن معرفی شد.

کیا سونت

عرضه این خودرو نیز از اواسط سال 2020 در هند آغاز شد. سونت در بازار هند برای بهره‌مندی از مزیت‌های مالیاتی خودروهای زیر 4 متر، طولی برابر با 3,995 میلی‌متر دارد اما نسخه جهانی که در کشورمان هم عرضه می‌شود، سپرهای کشیده‌تری دارد و طول آن 4,120 میلی‌متر است. این یعنی با خودرویی تقریباً هم‌اندازه سایپا کوییک طرف هستیم. کیا همچنین نسخه‌ای سه ردیفه از سونت را هم با ظرفیت حمل هفت نفر در بازار اندونزی عرضه می‌کند.

طراحی بیرونی کیا سونت

طراحی بیرونی سونت همان چیزی است که از یک کراس‌اوور ارزان‌قیمت اقتصادی انتظار می‌رود یعنی نمایی ساده و به دور از برخی عناصر تهاجمی که این روزها در بسیاری از خودروهای می‌بینیم خبری نیست. در جلوی خودرو شاهد همان جلوپنجره آشنای کیا موسوم به پوزه ببری هستیم که چراغ‌های افقی باریکی به آن متصل شده‌اند. در قسمت جانبی، به سبک اکثر کراس‌اوورها شاهد روکش‌های پلاستیکی روی رکاب‌ها و دور دهانه گلگیرها به همراه ریل‌های روی سقف هستیم درحالی‌که ستون C خودرو هم طراحی جالبی دارد. در عقب خودرو طبق مد محبوب این روزهای طراحی، شاهد چراغ‌های سراسری هستیم. این چراغ‌ها طراحی بسیار ساده‌ای دارند و با استفاده از تریم نقره‌ای روی سپر و دو سر اگزوز تزئینی، سعی شده کمی از سادگی نمای عقب کاسته شود.

کیا سونت

داخل کیا سونت

در داخل سونت نیز طراحان کیا سراغ یکی دیگر از مدهای این روزهای طراحی یعنی صفحه آمپر یکپارچه با نمایشگر مرکزی رفته‌اند اما برخلاف تمام خودروهایی که با این سبک طراحی دیده‌ایم، در اینجا خبری از صفحه آمپر دیجیتالی نیست و در داخل قاب یکپارچه با نمایشگر 8 اینچی لمسی مرکزی، یک صفحه آمپر آنالوگ با نمایشگر دیجیتالی کوچکی به چشم می‌خورد. زیر نمایشگر مرکزی دریچه‌های تهویه عمودی با فرم برجسته‌ای جای گرفته‌اند اما در سونت از کنترل تهویه اتوماتیک هم خبری نیست و این کار به‌صورت دستی انجام می‌شود؛ بنابراین، این خودرو از لحاظ تجهیزات و امکانات کاملاً فقیر بوده و حتی در برابر خودرویی مثل X22 پرو هم حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

کیا سونت
داخل کیا سونت

امکانات کیا سونت

ازجمله مهم‌ترین تجهیزات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • ترمز کمکی
  • کروز کنترل
  • سیستم پایش باد تایرها
  • دو ایربگ
  • آلارم دزدگیر
  • رینگ 16 اینچی آلومینیومی
  • پنجره‌های برقی
  • سیستم تهویه دستی
  • یک پورت USB-C
  • دوربین دنده‌عقب
  • بلوتوث
  • نمایشگر لمسی 8 اینچی
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسور دنده‌عقب

پیشرانه کیا سونت

سونت در ایران با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این یعنی سونت از لحاظ قوای محرکه در حد ام‌وی‌ام X22 پرو خواهد بود. در این خودرو حتی ترمزهای عقب هم کاسه‌ای هستند. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، سونت اندازه کوچکی دارد اما صندوق بار آن 390 لیتر ظرفیت دارد که برای خودرویی با این اندازه رقم قابل‌توجهی است.

کیا سونت

قیمت و جمع‌بندی

فعلاً قیمت کیا سونت مشخص نیست اما با توجه به قیمت‌های خام اعلامی گمرک، باید برای این کراس‌اوور کوچک انتظار قیمتی بیش از یک و نیم میلیارد تومان را داشته باشیم که آن را در برابر کراس‌اوورهای بزرگ‌تر، قوی‌تر و مجهزتر چینی قرار خواهد داد. بااین‌حال، سونت از لحاظ تجهیزات و همین‌طور قدرت پیشرانه در برابر این رقبای چینی حرفی برای گفتن ندارد و برتری اصلی آن برند معتبر و خوش‌نام خواهد بود که می‌تواند تضمین‌کننده کیفیتی بالاتر از مدل‌های چینی باشد.

مشخصات فنی کیا سلتوس

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 113 اسب بخار
گشتاور 144 نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
ظرفیت باک 45 لیتر
طول 4,120 میلی‌متر
عرض 1,790 میلی‌متر
ارتفاع 1,625 میلی‌متر
ظرفیت صندوق بار 390 لیتر
مصرف سوخت 6.1 لیتر ترکیبی

 

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. اینهاخودروی نمی آرندکه بدردبخورباشی.همش نیم شاسی فقط اسمش عوض شده.این همانx22اینهاحتی نمیتوانندیی شاسی دودف واردکنندخدایی تنهاخودروسازی که خودروی باکیفیت واردکرده پارس خودروی که هنوزبرای خودروی دست دومش سردست می شکنند.مثل رونیزسرانزاوتیآناوبرلیانس

  2. نه فقط نتوانستید خودروی کراس اور داخلی عالی بسازید بلکه حتی از وارد کردن خارجی با قیمت های مناسب هم ناتوان هستید. کیا سونت نهایتش هفتصد تومان ارزش واقعی داره چطور می خواهید به ملت دو برابر قالب کنید . یا اون اشغال چیتی x22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا