مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی DS3: کوچولوی لوکس فرانسوی

زمانی که نام محصولات DS به زبان آورده می‌شود، برای تشکیل جمله و واژه تکمیل کننده فقط یک کلمه دیگر نیاز است که به نام این برند اضافه شود و آن کلمه چیزی نیست جز کیفیت!

وقتی با یکی از محصولات این برند روبرو شوید، از فاصله دور هم قدرت جذب خودروهای DS را لمس خواهید کرد و حتما تمایل به داشتن یک محصول، از این خانواده بزرگ پیدا خواهید کرد. خودروهای DS، ترکیبی از زیبایی، قدرت و کیفیت را بر روی آسفالت برای شما مهیا می‌کنند تا بدون کوچکترین دغدغه و اضطراب، از رانندگی لذت ببرید و جاده‌ها را طی کنید.

حضور DS در کشورمان، بدون شک یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای بازار خودرو، در زمان رفع تقریبی تحریم‌ها بوده است. شرکت آرین موتور به‌عنوان نماینده رسمی محصولات این برند در ایران، به‌تازگی مدل DS3 را به ایران آورده است. این خودرو برای اولین‌بار در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد که طیف زیادی از علاقه‌مندان به خودرو را به سمت غرفه DS کشاند.

DS3 بدون شک باعث موفقیت بیشتر DS در کلاس خودروهای کوچک خواهد شد. اولین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۰ به‌نمایش در آمد که در سال ۲۰۱۴ و سپس ۲۰۱۶، بر روی آن تغییراتی اعمال شد تا به شکل کنونی تبدیل شود. بنابراین بد نیست اگر تمایل به خرید یک خودروی باکیفیت و لوکس، با قیمت کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان دارید، نگاهی به DS3 بیاندازید و با آن بیشتر آشنا شوید. با بررسی این محصول از خانواده پرجمعیت DS، با ما همراه باشید…

Citroen-DS3-2016-800-09

طراحی

DS3 یک خودرو در کلاس بدنه کوچک با طراحی اسپرت و لوکس محسوب می‌شود که نظر بسیاری از جوانان را جلب خواهد کرد. کیفیت بالای متریال حتی در نمای ظاهری DS3 نیز کاملا مشهود است. در بخش روبرویی خودرو، چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره کوچک، یک نمای فانتزی را در کنار یک چهره اسپرت قرار داده و با بکارگیری بخش‌های کرومی رنگ متعدد در این نما، چاشنی لوکس بودن نیز به DS3 اضافه شده است.

چراغ‌های LED روشنایی روز درون سپر به صورت عمودی تعبیه شده و چراغ دایره‌ای شکل مه شکن نیز در کنار این چراغ‌ها قرار داده شده است. در نمای جلو کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که عاشق چهره زیبا و تهاجمی DS3 نشود.

Citroen-DS3-2016-800-0f

در نمای جانبی شما با محصولی روبرو هستید که از چهره کاملا جدیدی در ایران برخوردار است. این خودروی کوپه در نمای جانبی نیز کاملا خاص است. ستون انتهایی حودرو در نمای جانبی اصلا مشخص نیست و فرم شیشه‌های عقب هم بسیار جالب است. بدنه کشیده نسبت به ارتفاع از نمای جانبی کاملا قابل مشاهده بوده و سایز چرخ‌ها و طراحی رینگ‌ها بدون نقص است.

Citroen-DS3-2016-800-05

در نمای عقب از ارگونومی خاصی در طراحی، به‌خصوص چراغ‌ها استفاده شده که از دیزاین لنز مانند به شکل مربع، بهره می‌برند. سپر پهن و بزرگ عقب، هماهنگی کاملی با نمای این قسمت دارد و اگزوز ۲ لوله با دیفیوزر مشکی در زیر سپر کاملا قابل شناساییاست.

Citroen-DS3-2016-800-17

داخل کابین DS3 را به ۲ بخش می‌توان تقسیم کرد. یک بخش مربوط به طراحی و بخش دیگر مربوط به کیفیت می‌شود. از لحاظ متریال داخلی، شما با یک کابین چرمی با بهترین متریال مواجه هستید که کاملا حس لوکس بودن را القا می‌کند. اما از لحاظ طراحی داخلی دیگر چندان لوکس بودن معنا ندارد و بیشتر به جنبه اسپرت بودن، پرداخته شده است.

صندلی‌های چرمی به‌حدی راحت هستند که شما دوست دارید مدت‌ها بر روی آن‌ها بنشینید و از جنس خوب مواد بکار رفته لذت ببرید. از لحاظ فضای داخلی، DS3 به‌عنوان یک هاچ‌بک کوچک، فضای خوبی را تامین می‌کند و سرنشینان می‌توانند راحتی مناسبی داشته باشند، البته به‌شرط اینکه تمام سرنشینان از لحاظ وزن و قد، از ابعاد نرمالی برخوردار باشند!

Citroen-DS3-2016-800-1b

غربیلک فرمان در این خودرو با روکش چرمی و طراحی اسپرت، بسیار نظر جوانان را جلب خواهد کرد. البته چیزی به اسم دکمه‌های مولتی مدیا بر روی فرمان دیده نمی‌شود که کمی عجیب است! صفحه کیلومتر به صورت دایره‌ای در پشت فرمان خودنمایی می‌کند که بازهم بیشتر شبیه به خودروهای اسپرت طراحی شده است.

در وسط داشبورد یک صفحه نمایش کوچک قرار داده شده که مجهز به سیستم اپل‌کارپلی و اندروید‌ اتو است. اما بخش‌های دایره‌ای پایین این صفحه نمایش، مربوط به سیستم تهویه مطبوع می‌شود که از طراحی قدیمی و نه‌چندان خاصی برخوردارند. قسمت وسیعی از سقف DS3 مانند یک سانروف عمل می‌کند و با کنار رفتن بخش بزرگی از این سقف، شما می‌توانید از هوای مطبوع بیرون از خودرو لذت ببرید.

تجهیزات و ایمنی

Citroen-DS3-2016-800-19

سطح وسیعی از تجهیزات رفاهی و ایمنی برای DS3 درنظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به صفحه نمایش سرگرمی 7 اینچی لمسی، صندلی‌های چرمی با قابلیت تنظیم برقی، کروز کنترل، بادگیر آیرودینامیک، سیستم تهویه خودکار، سیستم کنترل کیفیت هوا، سیستم تصفیه هوا، دوربین دید عقب به همراه سنسور های پارک جلو و عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها ،کامپیوتر سفری، 6 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی، قفسه سینه و پرده‌ای، کمک ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کمکی شروع حرکت در سر بالایی HAC، سیستم ترمز خودکار، ایزوفیکس و… اشاره کرد.

Citroen-DS3-2016-800-1c

DS3 به‌عنوان یک خودروی ایمن در اروپا شناخته می‌شود و سابقه کسب ۵ ستاره ایمنی را از موسسه استاندارد اروپا دارد. ترمز خودکار شهری، یک رشد قابل توجه را در بخش ایمنی برای این خودرو به همراه خواهد داشت. البته این به معنای توقف خودرو در سرعت‌های بسیار زیاد نیست و این آپشن در شرایط شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پیشرانه

Citroen-DS3-2016-800-15

موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری تنها گزینه قابل انتخاب در ایران خواهد بود که مجهز به یک توربو شارژر شده تا شتاب بیشتری را در بعضی مواقع در اختیار شما قرار دهد. قدرت خروجی این پیشرانه در زمان بکارگیری توروبو ۱۱۰ اسب بخار بوده و مجهز به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است.

DS3 عرضه شده در ایران مصرف سوختی برابر با ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی خواهد داشت. شتاب صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه ۹.۶ ثانیه ثبت شده. اگر چه قدرت DS3 مانند هاچبک‌های فولکس‌واگن چشمگیر نیست اما نباید فراموش کنیم که هدف DS، تولید خودروهای لوکس بوده و بیشتر بر این قسمت تمرکز کرده است.

کلام آخر

Citroen-DS3-2016-800-20

پرداخت مبالغ بالا برای خودروهای با کیفیت، امری کاملا طبیعی و مرسوم در کل جهان است. DS3 اگر چه پیشرانه چندان قدرتمندی در ایران ندارد اما به‌عنوان یک خودروی لوکس و اسپرت، ارزش پولی که پرداخت می‌شود را دارد. DS3 به‌عنوان ارزان‌ترین مدل در ایران و حتی جهان از سبد محصولات این برند شناخته می‌شود که امکانات و کیفیت بالایی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. پس بدون شک این محصول، یک انتخاب هوشمندانه خواهد بود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا