مکمل بنزین
گوناگونخبر

تجربه رانندگی با مرسدس ای‌ام‌جی E63 S

کارشناسان و علاقه‌مندان به دنیای خودرو مخصوصا برند مرسدس، مدت‌هاست که منتظر E63 S بودند. این خودرو ۶۰۰ اسب‌بخاری، بخش‌های جذاب فراوانی دارد که آمار فروش خوبی را می‌تواند به خود اختصاص دهد. در هوای مطبوع، تست یک خودروی عالی، بسیار لذت‌بخش است که این مدل از AMG، یکی از همین خودروهای فوق‌العاده است. جاده‌ای که این خودرو مورد بررسی قرار گرفت، بسیار باریک است و لاستیک‌های پیرلی E63 S، مداوم بر روی خط‌های جاده می‌روند.

2017-mercedes-amg-e63-s-JW-07

خودرویی که در مقابل ما و شماست، 239,900 دلار قیمت دارد که عدد چندان کمی نیست. البته نباید فراموش کنیم که راجع‌به مرسدس صحبت می‌کنیم. در پشت فرمان این خودرو، غرایز محافظه‌کارانه را کنار می‌گذاریم و نمی‌توانیم هیجان خود را برای فشار دادن پدال گاز کنترل کنیم. منبع قدرت AMG، باعث می‌شود احتراق داخلی موتور را لمس کنید. در زیر کاپوت این خودرو یک نیروگاه V8 توربو دوقلو قرار داده شده که بیشترین مقدار قدرت موتور از طریق سیستم چهارچرخ متحرک به لاستیک‌ها منتقل می‌شود. سیستم جدید 4Matic+ AWD، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و گشتاور را به‌طور مداوم تقسیم می‌کند و شرایط را به‌صورت یکنواخت آماده مبارزه با بخش‌های لغزنده می‌کند. قابلیت تنظیم رانندگی در بخش جلو به عقب، چپ به راست، بسیار دقیق است و E63 S از هر لحاظ دقیق عمل می‌کند.

مدل قبلی این خودرو از لحاظ چهره بخش‌های برابری با E63 S موجود در این تست درایو دارد چرا که مرسدس بیشتر با تغییر جزئیات ظاهری تصمیم گرفته است که چهره تهاجمی‌تری از این خودرو را به‌رخ بکشد. مطمئنا، در بیشتر قسمت‌ها، به نظر می‌رسد کیت AMG مشابه E200، است اما به عنوان یک بسته جامع، این کیت بسیار بهتر است. مجدد به بخش داخلی برمی‌گردیم، از لحاظ زیبایی، با بهترین داشبورد در کلاس E روبرو هستید که به یک صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی با کیفیت مزین شده. همچنین پشت فرمان نیز از یک صفحه‌نمایش مشابه برای نمایش اطلاعات خودرو و انجام وظیفه به‌عنوان صفحه‌کیلومتر، بهره گرفته شده است.

2017-mercedes-amg-e63s-26

شما در اخل کابین مدرن E63 S، چیزی جز کیفیت و راحتی بدست نخواهید آورد. فضای بوت با ظرفیت 540 لیتر، برای سرنشینان عقب بسیار خوب است، کنترل تهویه سه حالته و سانروف پانوراما به‌عنوان تجهیزات استاندارد همه چیز را تکمیل می‌کند. در E63 S مانند C63 از یک پیشرانه با کد M177 استفاده شده که از نوع موتورهای 4.0 لیتری V8 توربو دوقلو است. در این پیشرانه شرایط کمی بهبود یافته است و قدرت و گشتاور در حدود 20KW و 50Nm افزایش یافته و به قدرت فوق‌العاده ۶۰۳ اسب‌بخار و گشتاور ۸۵۰ نیوتن‌متر رسیده است. مرسدس ادعا می‌کند شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل از محصولاتش 3.4 ثانیه، است که که ما موفق شدیم با استفاده از زمان سنج مخصوص این شتاب را در ۳.۳ ثانیه ثبت کنیم. چیزی که در بیشتر خودروها، عدد بیشتری از آنچه ادعا شده، بدست می‌آمد در مرسدس برعکس بود.

2017-mercedes-amg-e63s-10

اوج قدرت در 6500 دور در دقیقه که در آن منحنی گشتاور  بین 2500 و 4500 دور در دقیقه قرار می‌گیرد، بدست می‌آید. برداشت این جمله شاید کمی سخت باشد و برای ساده‌گویی باید گفت که پاسخگویی دنده در هر سرعت، بسیار خوب است. شما با انتخاب یکی از ۴ حالت از قبل تعیین شده به نام‌های کامفورت، اسپرت، اسپرت + و ریس یا مسابقه، می‌توانید تغییرات را علاوه بر کیفیت سواری، از روی صدای اگزوز نیز حس کنید. به عنوان یک فرد عادی، من خودرو را بر روی حالت اسپرت+ قرار دادم که صدای اگزوز چیزی بود که از موتورهای V8 AMG انتظار می‌رود.

2017-mercedes-amg-e63s-9

مرسدس ادعایی داشته است که با واقعیتی که ما لمس کردیم بسیار تفاوت داشت. بنابر گفته این شرکت، E63 S در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما اگر شما گاز را کمی بیشتر فشار دهید و نوع رانندگی شما شبیه به حالت سرگرمی جوانان باشد، این مصرف سوخت ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهد. البته شما با تبدیل خودروی خود از بکار گیری ۸ سیلندر به ۴ سیلندر، می‌توانید مصرف سوخت این خودرو را به ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کم کنید. سرعت و مانور بخش دوست داشتنی E63 S است که شما با وجود این ۲ دیگر به مصرف سوخت فکر نمی‌کنید و پا را تا ته بر روی پدال فشار می‌دهید تا همه قدرت E63 S را یکجا داشته باشید.

2017-mercedes-amg-e63s-16

در سربالایی از روی صفحه‌نمایش می‌توان درک کرد که خودرو تمام تلاش خود را بکار گرفته تا افت قدرت حاصل نشود و این تلاش مفید واقع می‌شود. ما دوباره سرعت را کم می‌کنیم تا شروع هیجان‌انگیز این خودرو را مجدد لمس کنیم و با صدای بلند بگوییم، آه خدایی من این عالیه. گیربکس ۹ سرعته مولتی‌کلاچ، بسیار دقیق و کاربلد، تعویض‌دنده می‌کند و شما هوشمند بودن این گیربکس را کاملا حس خواهید کرد. مدل قبلی E63 S در حدود 250,540 دلار قیمت داشت و مرسدس با تدابیری که اتخاذ کرده با تمام تجهیزات و پیشرفت‌هایی که این خودرو داشته، قیمت آن به 239,900 دلار رسیده است و این یعنی سیاست بازی در بازار که فوق‌العاده است. E63 معمولی، ۲۰۹.۰۰۰ دلار قیمت دارد و مدل S با وزن کمتر و تجهیزات بیشتر که عملکردی فوق‌العاده دارد فقط ۳۰.۰۰۰ دلار قیمت بیشتری دارد.

2017-mercedes-amg-e63-s-JW-15

اگر شما دوست داشته باشید یک مدل کامل از مرسدس را با عملکردی خشن و دوست‌داشتنی دریافت کنید، پرداخت چنین مبلغ زیادی برای شما اصلا مشکل‌ساز و ناراحت کننده نخواهد بود چرا که در مقابل آن چیزی که پرداخت می‌کنید، خودروی فوق‌العاده‌ای بدست خواهید آورد. در E63 S، ضرب‌المثل هر چقدر پول‌بدی آش می‌خوری کمی تغییر خواهد کرد و شما با پرداخت ۲۳۹.۵۴۰ دلار، خیلی بیشتر آش بدست خواهید آورد. این خودرو به‌حدی خوب طراحی شده که در سایت caradvice، به آن نمره ۹ از ۱۰ داده شده است. بد نیست بدانید که لامبورگینی هوراکان در این سایت امتیاز ۹.۵ را از ۱۰ دریافت کرده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا