مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات FMC T5، جدیدترین محصول فردا موتور

شرکت خودروسازی فردا موتور پس از ناکامی در مونتاژ دانگ‌فنگ SX6، در بهار سال 1400 برادر کوچک‌تر آن یعنی SX5 را به ایران آورد و سپس چند ماه بعد از سدانی بنام فردا 511 رونمایی کرد که البته این خودرو محصول چانگان بود نه دانگ‌فنگ. سومین و جدیدترین محصول مونتاژی فردا موتور نیز کراس‌اووری بنام T5 است که در زمستان سال 1400 معرفی و از اواخر همان سال تحویل آن به خریداران آغاز شد.

حال در ادامه بیشتر با ویژگی‌های این کراس‌اوور چینی آشنا خواهیم شد.

معرفی کلی فردا T5

T5 درواقع محصول یکی از زیربرندهای دانگ‌فنگ بنام فورتینگ است. پروتوتایپ این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه پکن سال 2018 معرفی شد و نسخه تولیدی آن در سه‌ماهه سوم همان سال راهی بازار چین شد. سپس در نمایشگاه خودروی چنگدو سال 2018 دانگ‌فنگ نسخه هفت‌نفره و کشیده‌تر این خودرو را معرفی کرد. این نسخه در اوایل سال 2020 با نام T5L به بازار چین عرضه شد.

فیس‌لیفت فردا T5

طراحی بیرونی فردا T5

T5 برخلاف بسیاری از خودروهای جدید چینی ظاهر ساده، منطقی و موقری دارد که شاید در نگاه اول خیلی هیجان‌انگیز به نظر نرسد اما در درازمدت دیرتر تکراری و قدیمی خواهد شد. البته دانگ‌فنگ در سال 2019 نسخه فیس‌لیفت این خودرو را معرفی کرد که دماغه آن بازطراحی شده و فرم چراغ‌ها مشابه زبان طراحی جدید محصولات رنو مثل کولئوس شده‌اند اما در چین همچنان نسخه پیش از فیس‌لیفت T5 عرضه می‌شود و فردا موتور هم برای مونتاژ همان نسخه قدیمی را انتخاب کرده است.

به‌طورکلی، ظاهر T5 با چراغ‌های جلویی که گرافیک داخلی آن‌ها مشابه محصولات لامبورگینی است به همراه جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های عقب متصل‌به‌هم، حس و حالی اروپایی دارد و البته رگه‌های طراحی آسیایی نیز در برخی قسمت‌های آن مشاهده می‌شود.

داخل فردا T5

طراحان دانگ‌فنگ در داخل T5 کمی جسورانه‌تر از بیرون عمل کرده و نمای قابل‌توجهی را ایجاد کرده‌اند. البته ازآنجایی‌که این طراحی در سال 2018 انجام شده شاید در مقایسه با خودروهای جدیدتر چینی کمی قدیمی به نظر برسد ولی بااین‌حال هنوز هم به لطف طراحی جالب غربیلک فرمان، نمایشگر بزرگ عمودی در میانه داشبورد و طراحی شیک کنسول میانی، قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

در اینجا، نمایشگر مرکزی کمی به سمت راننده زاویه دارد و دریچه‌ای تهویه عمودی در طرفین آن جای گرفته‌اند. مقابل راننده نیز یک صفحه آمپر دیجیتالی قرار دارد و طراحان با استفاده از تریم نقره‌ای و دکمه‌های پیانویی سعی در ایجاد فضای لوکسی داشته‌اند. صندوق بار T5 نیز 515 لیتر ظرفیت دارد که برای یک کراس‌اوور کامپکت مناسب به نظر می‌رسد.

تجهیزات و ایمنی فردا T5

فردا T5 از تجهیزات قابل‌قبولی بهره می‌برد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایشگر لمسی 12 اینچی، ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد، کروز کنترل، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صفحه آمپر دیجیتالی، نورپردازی داخلی کابین، تنظیم برقی هشت جهته صندلی برقی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای، دوربین دید عقب، درب صندوق برقی و… اشاره کرد. در بخش ایمنی اما هرچند T5 به شش ایربگ (جلو، جانبی، پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم هشدار تصادف جلو، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی، هشدار خروج از خط و ترمز کمکی مجهز است، در آزمایش‌های تصادف موسسه چینی C-NCAP که سطح پایین‌تری نسبت به یورو انکپ دارد موفق به کسب تنها سه ستاره شده که نشان از ایمنی نه‌چندان بالای آن دارد.

پیشرانه و گیربکس فردا T5

T5 در چین با سه پیشرانه مختلف عرضه می‌شود. موتور اول یک نمونه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 122 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی منتقل می‌شود. موتور دوم 1.5 لیتری توربو با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور و گیربکس شش سرعته اتوماتیک است و قوی‌ترین پیشرانه هم یک نمونه 1.8 لیتری توربو با 165 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور است.

نیروی تمام این موتورها فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. فردا موتور برای عرضه در کشورمان از بین این سه، موتور 1.5 لیتری را انتخاب کرده که با توجه به قدرت و گشتاور مناسب و گیربکس اتوماتیک، گزینه معقولی محسوب می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی T5 با موتور مذکور که با استانداردهای آلایندگی یورو 6 مطابقت دارد، حدود 7.8 لیتر در صد کیلومتر است که برای یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل با وزن 1575 کیلوگرم مناسب به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. سیستم تعلیق T5 در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب چند اتصالی است.

قیمت و رقبای فردا T5

قیمت کارخانه‌ای FMC T5 هم‌اکنون یک میلیارد و 49 میلیون تومان است که این رقم در بازار حدود صد میلیون تومان بیشتر است. T5 با این قیمت رقبای زیادی در بازار خواهد داشت که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فونیکس تیگو 7 پرو، فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم، کی‌ام‌سی K7 و هایما S7 پلاس اشاره کرد که قیمت کارخانه‌ای کراس‌اوور فردا از بسیاری از آن‌ها ارزان‌تر است.

مشخصات فنی فردا T5

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 156 اسب بخار
گشتاور 260 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
مصرف سوخت 7.8 لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت
طول 4,460 میلی‌متر
عرض 1,820 میلی‌متر
ارتفاع 1,720 میلی‌متر
فاصله محوری 2,720 میلی‌متر
وزن 1575 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 5 نفر
حجم صندوق بار 515 لیتر
ظرفیت باک 55 لیتر
قیمت 1 میلیارد و 49 میلیون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا