مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به خودروی نظامی Bv 206؛ همه کاره سوئدی

ارتش سوئد در سال 1974 تصمیم به ساخت خودرویی به نام Bv 206 گرفت. حاصل تلاش سوئدی‌ها تولید سه نسخه آزمایشی از خودروی Bv 206 در سال‌های 1976 تا 1978 بود. پس از آن اولین نمونه‌های Bv 206 در سال 1980 در ارتش سوئد مورد استفاده قرار گرفتند.

Bv 206 یک خودروی معمولی نبود و همین موضوع باعث شد که هزاران دستگاه از انواع و اقسام Bv 206 در خدمت نیروهای نظامی سراسر جهان باشند. Bv 206 به عنوان یک خودروی ویژه و چند منظوره توسط ارتش سوئد، ارتش ایالات‌متحده آمریکا (نسخه بیابانی و توسعه یافته)، نیروهای مسلح بریتانیا و آلمان(نسخه‌های دیزلی) و… به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد. محبوبیتِ نظامی Bv 206 به حدی است که اکنون شیلی مجوز ساخت و مونتاژ Bv 206  را داراست!

Bv 206  عمدا برای حمل ادوات نظامی و… توسعه داده شده و در مجموع توان حمل 17 نیروی نظامی را دارد. اما باید توجه داشت که بخش انتهایی Bv 206 به منظور حمل تجهیزات نظامی ساخته شده و اصولا استفاده از این قسمت برای حمل نیروها کمتر اتفاق می‌افتد.

Bv 206 یک خودروی همه کاره نظامی بوده و تا به امروز به خوبی از عهده وظایف خود بر آمده است. پیشرانه اصلی Bv 206 یک موتور بنزینی V6 فورد است؛ اما نسل دیزلی آن از یک موتور مرسدس‌بنز استفاده می‌کند. هر دو پیشرانه به منظور انتقال قدرت خود به چرخ‌ها از یک گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند. مفصل‌های فلزی وظیفه اتصال کابین‌های Bv 206 را برعهده دارند. این کار باعث فرمان‌پذیری و انعطاف‌پذیری بیشتر Bv 206 در تمام محورها شده و قدرت مانور  را بالا می‌برد.

Bv 206 توان پیمایش مسیرهای برفی، شن، ماسه و… را دارد. همچنین  توان بالا رفتن از شیب‌های تند را داشته و بدون آمادگی قبلی شنا می‌کند! برای Bv 206 سرما و گرما اهمیتی نداشته و به راحتی توسط انواع هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی حمل می‌شود.

اما Bv 206 در نسخه‌های مختلفی ساخته شده است. یکی از آنها قابلیت تبدیل شدن به یک توپخانه ضد تانک، آمبولانس، پست ارتباطی، سیستم حمل و نقل راداری و یا مقر فرماندهی را داشته و انواع و اقسام سلاح‌های ضد تانک و سیستم موشکی زمین به هوای  Bofors RBS 90 را دارد!

آخرین نسخه Bv 206 با نام BvS 10 Beowul در سال 2015 معرفی شد. BvS 10 Beowul جایگزین مناسبی برای Bv 206 بوده و توان حمل سه کابین را دارد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا