مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

تجربه سواری با سیتروئن C3 مدل ۲۰۱۸

نسل جدید سیتروئن C3 مدتی هست که معرفی شده و اکنون این مدل به بازار پر مشتری استرالیا راه پیدا کرده تا مردم این بخش از جهان بتوانند از یک هاچبک زیبا و اسپرت لذت ببرند ولی آیا استقبال از این خودرو خوب خواهد بود؟ خودروهای سیتروئن با طراحی متفاوت، گذشته این کمپانی را به‌نمایش می‌گذارند و به‌نوعی تلفیقی از گذشته و حال هستند که دقیقا همانند محصولاتی مانند نیسان جوک ۲ حالت دارند یا عده‌ای از این طراحی استقبال می‌کنند و یا از این مدل خودروها متنفر خواهند بود.

برخی از خودروهای سیتروئن با مشخصات لوکس‌تر تحت عنوان سیتروئن DS روانه بازار می‌شوند که در جزئیات با هم تفاوت دارند. نسل سوم C3 یک پیشنهاد کاملا متفاوت نسبت به نسل دوم C3 است که یک هاچبک فوق‌العاده را به‌نمایش می‌گذارد. سیتروئن در این مدل طراحی را کاملا دگرگون ساخته و زبان طراحی جدید خود را به آن تزریق کرده است.

فروش سیتروئن در سال گذشته اصلا خوب نبوده و عرضه چنین محصولی در استرالیا می‌تواند کمک کند تا شرایط این کمپانی فرانسوی بهتر شود و به جایگاه واقعی خود دست‌یابد. قیمت این مدل از 23،490 دلار استرالیا آغاز شده و در گران‌ترین حالت به 26,990 دلار می‌رسد که دلیل تفاوت قیمت بین این مدل‌های تجهیزات اضافی نظیر سقف پانوراما و… است.

کیت استاندارد در C3، نزدیک به ۲۴ هزار دلار قیمت دارد و شامل تجهیزاتی مانند صفحه نمایش لمسی 7. 0 اینچ با اپلیکیشن Apple CarPlay و Android Auto، دوربین عقب با سنسورهای پارک عقب، چراغ های LED روشنایی روز، کروز کنترل، چراغ‌های اتوماتیک و … است. از لحاظ ایمنی می‌توان سی‌۳ را یک گزینه خوب دانست که تجهیزات ایمنی مناسبی دارد. این خودرو موفق شده از موسسه ایمنی اروپا ۴ ستاره ایمنی دریافت کند که اگر صادقانه بخواهیم بگوییم نسب به رقبا ضعف ناامید کننده‌ای محسوب می‌شود اما شرایط آن خیلی‌ هم آزار دهنده نیست و می‌توان با آن کنار آمد.

از نکاتی که باعث خاص شدن C3 شده است ‌می‌توان به ترکسب رنگی فوق‌العاده آن اشاره کرد که قابلیت انتخاب از ۳۳ ترکیب رنگی وجود دارد و این را می‌توان بی‌نظیر دانست. یک خودروی سبک وزن، نیاز به پیشرانه‌ای حجیم ندارد چراکه از لحاظ استهلاک، و ایمنی شرایط خودرو را دچار مشکل می‌کند. پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری، همراه گیربکس ۵ سرعته‌ی دستی یا ۶ سرعته‌ی اتوماتیک دوکلاچه با  ۱۱۰ اسب بخار قدرت بسیار در اروپا مورد استقبال قرار گرفته که در استرالیا نیز همین پیشرانه وارد شده است.

مصرف سوخت سی۳ در حالت ترکیبی ۴.۹ لیتر اعلام شده اما در تست جاده‌ای، ما به عدد ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیدیم که می‌تواند به‌دلیل فشار بیش‌از حد به‌ خودرو باشد. در زمان حرکت صدای زیادی به داخل کابین وارد نمی‌شود اما رقبای این خودرو مانند گلف کمی بهتر هستند. تولیدکننده فرانسوی در ارائه خودروهایی با سواری بی‌نظیر سابقه‌ای طولانی دارد و سی۳ نیز با توجه به جاده‌های خشن اطراف سیدنی بسیار خوب عمل می‌کند و سواری راحت و نرمی را به شما ارائه می‌دهد. البته در پیچ جاده‌ها، ضعف این خودرو بیش از حد نمایان می‌شود و باعث می‌شود تغییر جهت حاصل از گردش، سرنشینان را نیز آزار دهد.

صندلی‌های C3، راحتی بسیار خوبی دارند و در مدتی که ما سوار این خودرو بودیم، به هیچ عنوان آزار دهنده نبودند. با توجه به ابعاد این خودرو فضای زانوها قابل قبول بوده و دید داخل کابین نیز بسیار مناسب است. از لحاظ کیفیت سواری سیتروئن سی۳ به‌شدت مناسب شهر طراحی شده و فرمان‌پذیری خوبی دارد اما در جاده‌های پر پیچ و خم، کمی شما را دچار تردید می‌کند. سیتروئن برای رقابت با آلمان‌ها گارانتی ۵ ساله بدون محدودیت کیلومتر را برای این خودرو تعیین نموده که توان رقابت سی۳ را بالا می‌برد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا