مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

آیا خرید خودرو باعث صرفه جویی در هزینه‌های خانه می‌شود؟

خودروهای شخصی این روزها جدا از بحث‌هایی که پیرامون قیمت گذاری آنها می‌شود ولی برخلاف تصور بسیاری از مردم هزینه‌های زیادی داشته و هزینه‌های پنهان آن دیده نمی‌شود که بخشی از این هزینه‌ها در سبد هزینه‌های فرد قرار می‌گیرد و بخشی دیگر هزینه‌هایی است که به صورت غیرمستقیم و از طریق بیت المال که حق همان فرد است پرداخته می‌شود که طبیعتا بایستی همه این موارد به صورت کامل بررسی شود تا این تصور غلط از بین برود.

به گزارش چرخان، امروزه استفاده از خودروهای شخصی به قدری بالا رفته است که مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس برای کنترل این افزایش روز افزون استفاده از خودروهای شخصی به سراغ افزایش هزینه‌های جانبی مانند افزایش هزینه سوخت رفته‌اند که این صرفا ناشی از ناآگاهی مردم از هزینه‌هایی است که برای این موضوع پرداخته می‌شود.

بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودروبه طور مثال اگر شما یک پژو 206 تیپ 2 در حد صفر داشته باشید و هزینه‌های تعمیرگاهی برنامه ریزی نشده نداشته باشید طبیعتا صرفا هزینه‌های موارد مصرفی را بپردازید که طبق بررسی‌ها چیزی در حدود 13 میلیون و 500 هزار تومان در یکسال خواهد بود. اگر شما همین مسیر ثابت و مشخص روزانه را با تاکسی‌های آنلاین طی کنید و یکسال با این وسیله حمل و نقل جابجا شوید چیزی در حدود 8 میلیون تومان خواهید پرداخت که طبیعتا نسبت به عدد مربوط به وسیله شخصی بسیار بهتر است.

از سوی دیگر شما در صورتی که بتوانید همین مسیر ثابت را با وسایل حمل و نقل عمومی طی نمایید عملا کمتر از 3 میلیون تومان خواهید پرداخت که مجموع این ارقام بسیار موثر است. برای مشخص شدن ریز هزینه‌های معمولی و عرف در مورد خودروهای شخصی به سراغ موارد مختلف رفتیم و آنها را بررسی کردیم.

هزینه‌های یکساله خودروهای شخصی چقدر است؟

در مورد مثال پژو 206 تیپ دو جلو می‌رویم و جزئیات هزینه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. شما ابتدا باید برای این خودرو چیزی در حدود 2.5 میلیون تومان هزینه بیمه پرداخت کنید که طبیعتا در خودروهای مربوط به تاکسی‌های آنلاین و ناوگان عمومی وجود ندارد. در صورتی که خودروی شما دارای تخفیف بوده و عمرش هم زیاد بالا نباشد نیز هزینه حدود 1.5 میلیون تومان برای بیمه خواهید پرداخت. ما برای سادگی کار به میان‌گیری می‌پردازیم و عدد 2 میلیون تومان را برای بیمه در نظر می‌گیریم.

همچنین برای اینکه از ضررهای بیشتر جلوگیری کنیم بایستی خودرو را بیمه بدنه کنیم که به طور میانگین هزینه‌ای در حدود 500 هزار تومان دارد. اگر در نظر بگیریم که شما به هیچ وجه تصادفی نخواهید داشت و یا حداقل در تصادفات مقصر شناخته نمی‌شوید ولی هزینه عوارض و خلافی چیزی نیست که از آن بگذریم و به طور میانگین 300 هزار تومان در نظر می‌گیریم و عوارض نیز چیزی در حدود 50 هزار تومان خواهد بود.

خرید و فروش خودرو قیمت خودرواگر بنا را بر بدون هزینه بودن تعمیراتی و سایر موارد در نظر بگیریم هزینه‌های نگهداری و مصرفی این خودرو چیزی در حدود 500 هزار تومان خواهد بود که اگر هزینه‌های مربوط به لنت و تسمه تایم را اضافه کنیم ارقام بسیار بالاتر خواهد رفت. اگر فرض کنیم چیزی در حدود دو باک پر بنزین در ماه داشته باشید، سالانه چیزی در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بابت بنزین خواهید پرداخت. مجموع این هزینه‌های خرد چیزی در حدود 5 میلیون تومان خواهد شد.

همچنین شما برای خرید یک خودروی پژو 206 تیپ دو در حال حاضر چیزی در حدود 55 میلیون تومان خواهید پرداخت یا اگر خودرویتان سرحال باشد می‌توانید آن را بفروشید که سود بانکی این رقم چیزی در حدود 10 میلیون تومان در سال خواهد بود و این یعنی شما با استفاده از خودروی شخصی از یک سود 10 میلیون تومانی محروم می‌شوید.

در مجموع این ارقام به عدد بین 13 تا 15 میلیون تومان می‌رسیم که هزینه استفاده شما از خودروی شخصی بوده و در مقابل هزینه‌های مربوط به تاکسی‌های اینترنتی بسیار بالا بوده است. در مورد استفاده از تاکسی‌های آنلاین نیز در صورتی که در یک مسیر 10 هزار تومانی باشید و رفت و برگشت با این وسیله جابجا شوید با فرض تعطیلات موجود به عددی در حدود 500 هزار تومان در ماه می‌رسیم که اگر با هزینه سفرهای متفرقه در نظر بگیریم به چیزی در حدود 7 میلیون تومان در سال می‌رسیم.

طبیعتا هزینه وسیله حمل و نقل عمومی نیز مشخص بوده و بلیط‌های 1000 تا 2000 تومانی اکثر مسیرهای موجود نشان می‌دهد که با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان با هزینه‌ای کمتر از 3 میلیون تومان با این وسایل جابجا شد. حالا باید بدانیم که استفاده از خودروهای شخصی علاوه بر هزینه‌های مستقیمی که برای فرد دارد، هزینه‌های مربوط به سلامتی و عوارض ناشی از آلودگی و …. نیز گریبان گیر وی می‌شود که این اتفاق در بلندمدت هزینه‌های به مراتب بالاتری را برای وی رقم می‌زند.

از همه مهم‌تر اینکه بسیاری از خودروهای شخصی در تهران رفت و آمد دارند و عدد موثق موجود در مورد این اتفاق این است که 20 درصد خودروهای شخصی کشور در خیابان‌های تهران رفت و آمد داشته و این اتفاق یعنی آلودگی بیشتر که همین حالا نیز روزانه چندین مورد فوتی از آلودگی‌های تهران گزارش می‌شود که اگر به آمار بیماری‌های تنفسی و ریوی افزوده شود عملا یعنی خودروهای شخصی تهران یک زیان‌ده در ظاهر مفید است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. شما همه موارد رو به نفع تاکسی اینترنتی حساب کردی …
    مواردی که به نفع ماشین شخصی هست….
    1- همیشه در دسترس شما و خانواده شما هست… و در ساعت ترافیک و یا روز بارانی و برفی هم به شما سرویس میدهد.
    2- در ساعت ترافیک ، روز بارانی و غیره نرخ های آن بالاتر نمیرود
    3- نیازی به سر و کله زدن با راننده که در موارد بسیاری عددی بالاتر طلب میکنند ندارید.
    4- 10 هزار تومان نرخ کوتاهترین سفر ممکن با تاکسی اینترنتی است و اکثرا مبالغ بیشتر از این اعداد است و محاسبات شما را عوض میکند.
    5- در حالتی که در طول روز چندین مسیر را باید طی کنید … تاکسی اینترنتی نه تنها به صرفه نیست بلکه در مواردی حتی جریمه طرح و غیره هم ارزنده میشود.

    1. با سلام
      ما تمام موارد رو به نفع حمل و نقل عمومی مطرح کردیم. مثلا در تهران واقعا با وجود مترو و اتوبوس ها نیازی به خودرو نیست.
      مواردی که گفتید اکثرا بحث غیر مادی هست و بحث رفاه هست که قابل ارزشیابی ریالی نیست. مثلا اینکه سروکله نزدن با راننده برای شما چند هزار تومان ارزش داره؟ آیا ثابته؟
      در مورد تاکسی های اینترنتی هم جدا به شخصه انگشت شمار مسیر بالای 10 هزار تومان داشتم اکثرا حوالی 5-6 هزار تومان بوده و در حالت کلی ما برای یک نفر که از ماشینش برای رفتن سر صبح به سرکار و برگشت در غروب حساب کردیم. برای سفرها هم مطمئن باشید که قطار و اتوبوس از نظر ریالی به صرفه تر هست.
      در حالت کلی اینکه ما قصدمون از این مطلب این بود که بگیم همچینم خودروی شخصی بی هزینه نیست که بعضی ها فکر می کنن و باید بدونند برای رفاهی که شما در این کامنتتون مطرح کردید دارند هزینه بسیار بالایی رو پرداخت می کنند.

  2. سلام، قیمت خودروی شخصی بعد از یک سال دوبرابر می شه و همه مخارج رو پوشش میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا