مکمل بنزین
خبرداخلی

فروش فوری و پیش فروش خودروهای داخلی تا چه زمانی انجام می‌شود؟

فروش فوری و پیش فروش خودروهای داخلی توسط ایران‌خودرو و سایپا که با قیمت نزدیک به بازار در حال انجام است به یکی از مسائل پربحث در بین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و بسیاری از اهالی بازار معتقدند که این فروش‌ها موقتی است و بعضی دیگر معتقدند که این فروش‌ها به دلیل سود بالای خودروساز ادامه خواهد داشت و تعادل به زودی در بازار ایجاد می‌شود.

به گزارش چرخان، رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت فروش و پیش فروش خودروهای داخلی با قیمت نزدیک به حاشیه بازار گفت: تصمیم فعلی مبنی بر فروش خودروهای داخلی با قیمت حاشیه بازار چیزی بوده که توسط خودروسازان اتخاذ شده و عملا آنها با این رویه تا متعادل شدن بازار پیش خواهند رفت. طبق تصمیم گیری‌های انجام شده این شرکت‌ها به صورت مداوم و مستمر اقدام به فروش محصولاتشان خواهند کرد و این موضوع استمرار خواهد داشت.

قیمت بازار خودروهای داخلیوی در ادامه افزود: متاسفانه در ماه‌های گذشته وضعیت بازار به گونه‌ای بوده است که عده‌ای به درآمدهای رانتی زیادی دست پیدا کرده‌اند و از وضعیت خودروسازی سو استفاده کردند. حالا خودروسازان تصمیم گرفتند تا در حاشیه بازار و با قیمتی کمتر از بازار اقدام به فروش محصول نمایند و این به معنای مبنا قرار گرفتن بازار نیست.

رحمانی در ادامه گفت: طبق چیزی که با خودروسازان مقرر شده قصد دارند که در هر بار عرضه قیمت محصول را 5 درصد زیر قیمت قبلی خود اعلام کنند و محصولات را به بازار عرضه نمایند. این موضوع اقتضائات خاص خود را داشت و به هر حال این تصمیمی بود که در حال حاضر اتخاذ و اجرایی شده است.

وزیر در پاسخ به سوالی پیرامون قیمت گذاری خودرو گفت: ما به طور کلی دو نوع خودرو داریم که یکی از این دسته‌ها مربوط به خودروهایی است که در حیطه قیمت گذاری شورای رقابت بوده و بخش دوم در اختیار خود خودروساز است که راسا امکان تعیین نرخ را دارد. البته در حال حاضر وظیفه قیمت گذاری به کارگروه تنظیم بازار تفویض شده است.

بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودرووزیر صنعت و معدن در پایان گفت: ما در صنعت خودروسازی نیاز به مواد خارجی داریم که باید طبق منویات رهبری و نام گذاری سال اقدام به تجهیز و حمایت از تولیدات داخلی نماییم و این وابستگی را کاهش دهیم و داخلی سازی محصولات را در پیش بگیریم.

این اظهارات وزیر در حالیست که ابهام بزرگی در نحوه فروش خودروسازان وجود دارد و آن هم بحث 5 درصد زیر قیمت قبلیشان است که عملا نشدنی است! این اتفق بدین معنی است که خریدار فعلی اگر صبر کند و در عرضه بعدی اقدام به خرید خودرو نماید 5 درصد سود خواهد کرد و به همین ترتیب این رویه ادامه خواهد داشت و مشخص نیست تا چه قیمتی این رویه عملیاتی می‌شود! از سوی دیگر اینکه مبنای قیمت گذاری اگر بازار نیست پس چه بازاری است و قیمت‌ها از کجا نظارت و تنظیم می‌شود؟

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا