مکمل بنزین
خبرداخلی

تغییراتی جدید در فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا؛ عرضه خودرو افزایش یافت

یکی از طرح‌هایی که از زمستان سال گذشته به ادبیات بازار خودروی کشورمان اضافه شد، مساله فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا بود که با قیمت نزدیک به قیمت بازار و با شرایط تحویل فوری به مشتریان عرضه شد و به صورت هفتگی نیز این موضوع تکرار شد تا به نوعی وظیفه متعادل کردن قیمت در بازار را انجام دهد ولی حالا با توجه به وضعیت پیش آمده در این شرایط فروش، شاهد تغییراتی در فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا هستیم.

به گزارش چرخان، عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت بازار خودروهای داخلی و همچنین فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا گفت: با توجه به مصوبه اخیری که شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مورد قیمت گذاری و تعیین سهمیه کالاها داشتیم، قیمت گذاری در مورد خودروهایی انجام می‌شود که سابقه قیمت گذاری برای آن وجود داشته و این کار توسط ستاد تنظیم بازار عملیاتی می‌گردد.

وی در ادامه افزود: طبیعتا در مورد خودروهایی که قبلا توسط شورای رقابت قیمت گذاری نمی‌شدند، از این به بعد هم به همان رویه عمل خواهد شد و خودروسازان راسا می‌توانند برای قیمت گذاری این خودروها اقدام کنند. بر همین اساس است که قیمت خودروهای موجود در طرح فروش فوری خودروسازان با قیمت حاشیه بازار بهمن 97 انجام می‌شود و قیمت گذاری به صورت روزانه انجام نمی‌شود.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع نقش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در مورد قیمت گذاری خودرو گفت: سازمان با دریافت مدارک و اسناد مربوط به تولید خودرو از خودروسازان مراتب را به کمیته خودرو که در وزارت صنعت مستقر است اطلاع داده و این کمیته نیز تصمیمات لازم را پیرامون وضعیت قیمتی خودروها اتخاذ می‌کند.

سایپا خودروهای چینی تحویل خودروهای پیش فروش شده محصولات جدید سایپاوی در ادامه افزود: باید توجه شود که قیمت خودرو در بازار تابع عرضه و تقاضا بوده و در سمت عرضه خودروسازان را داریم که در سال 97 با توجه به مشکلات فراوانی که برایشان ایجاد شد، کاهش داشت. از سوی دیگر بخش تقاضا را در مورد بازار خودرو داریم که با توجه به تعلل صورت گرفته از سوی شورای رقابت با افزایش تقاضا روبرو شده و تقاضای آتی به حال تبدیل شد که وضعیت قیمتی تورمی را پیش آورد.

تایش در ادامه به دلایل گرانی خودروهای داخلی و همچنین وضعیت صعودی قیمت‌ها در این بازار اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر ما با نقدینگی بسیار زیاد در دست مردم مواجه شدیم که به دلیل گرانی مسکن و طلا و ارز به سمت خودرو سرازیر شد که تقاضای اشباع نشده خودروهای خارجی نیز بر آن افزوده شد که همگی منتج به وضعیتی شد عرضه و تقاضا بهم خورد که البته بحث سفته بازی و دلالی نیز نقش موثری در این مورد داشت. البته این وضعیت صعودی قیمت‌ها با توجه به افزایش تولید خودروسازان و همچنین افزایش عرضه‌ای که در این سمت رخ داده متوقف شده و شاهد روند کاهشی هستیم که امیدواریم این روند کاهش قیمت ادامه‌دار باشد.

وی در پایان گفت: در مورد خودروهای پیش فروش شده سال گذشته نیز باید گفت که ملاک قیمت آنها زمان تحویل خواهد بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا