مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

هاوال H9 فیس لیفت وارد بازار خاورمیانه شد + تغییرات

از اواخر سال 2016 گروه خودرویی گریت وال بوسیله زیرمجموعه خود یعنی هاوال با رویکرد افزایش دسترسی به بازار جهانی، بصورت گسترده تر در بازار خودرویی خاورمیانه ورود کرد.
از همان ابتدا مشخص بود که یکی از مهم ترین مقاصد این شرکت ایران بود که این امر با یسته شدن قرارداد با طرف ایرانی خود یعنی بهمن موتور به وقوع پیوست و در آغاز کار هاوال در ایران، مردم و مشتریان از این برند حمایت کردند. ولی فقط با شروع تحریم مجدد ایران توسط آمریکا، هاوال هم مانند برخی برندهای خودرویی از ایران رفت.


این امر باعث شد تا هاوال به فکر جایگزینی بازار ایران با دیگر کشورهای همسایه شود. یکی از این کشورها عراق نام دارد که هم اکنون به روزترین محصولات هاوال در این کشور وارد و تا چند ماه آینده محصولات جدیدتری عرضه خواهد شد.
اما یکی از جدیدترین محصولات هاوال که H9 فیس لیفت نام دارد، وارد عراق شد. این SUV در سال گذشته در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد و میتوان گفت که عراق اولین میزبان این خودرو در خاورمیانه است. به طوری که هم اکنون هاوال با داشتن خط تولید خود در روسیه، هنوز H9 فیس لیفت را در این کشور معرفی نکرده است.
اما شاید بهتر باشد تغییرات این نسخه را نسبت به نسخه قبلی بهتر بشناسید. این که یک محصول مورد فیس لیفت قرار گرفته است نشانه بروزرسانی اندک این خودرو نسبت به معرفی نسل جدید است. H9 فیس لیفت هم از این قاعده مستثنی نیست و فقط در برخی بخشها تغییر کرده است که شاخص ترین آن را میتوان در نمای جلو و بخصوص در چراغ، سپر و جلوپنجره آن دید.


در بخش سپر جلو خودرو، هاوال سعی در الهام گرفتن از مه شکن تویوتا لندکروز را داشته و نوع چیدمان آن با جلوپنجره حجیم و چراغ های کوچک و بروزرسانی شده، حس بهتری را به هر بیننده منتقل خواهد کرد. اما بخش بعدی تغییرات که جزئی نیز هستند در کابین خودرو قابل مشاهده خواهد بود. در کابین خودرو بخش آمپر تغییر کرده و از نیمه دیجیتالی به تماما دیجیتالی تبدیل شده است.

در نوع دید دوربین 360 درجه نیز تغییراتی حاصل شده است که با چرخاندن زوایا میتوان تمام قسمت خارجی و نقاط کور را دید. در نمایشگر دوربین نیز، تغییرات زوایا فرمان و چرخ ها نیز قابل مشاهده است.


بخش رودری درب ها نیز تغییر کرده و از حالت چرم ساده تبدیل به چرم دوخت دار و طرح دار لوزی شده است. که این امر با ترکیب روکش صندلی ها هماهنگ شده و حس لوکس بودن را به بیننده انتقال خواهد کرد.
اما هاوال سعی کرده است که نمای عقب خودرو را تغییر ندهد. جالب است بدانید که هاوال با دو نسخه حالت زاپاس در پشت صندوق و حالت زاپاس در زیر صندوق عرضه شده که نمونه موجود در تصویر نمایانگر نسخه حالت اول است.

هاوال همچنان با ثابت نگه داشتن موتور H9 نسبت نسخه قبلی، بر موتور این خودرو علیرغم کم حجم بودن نسبت به رقبایی چون تویوتا پرادو یا لندکروز ادعا دارد. H9 فیس لیفت دارای موتور 2000 سی سی توربوشارژ است که با اتصال به گیربکس 8 سرعته ZF توانایی تولید 240 اسب بخار، قدرت و 350 نیوتن متر، گشتاور را دارد.
از امکانات این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– دارای دوربین 360 درجه به همراه قابلیت مشاهده تمامی زوایا
– قابلیت دودیفرانسیل
– دارای 7 صندلی
– مجهز به رکاب مخفی
– دارای رادار نقطه کور، بین خطوط و …
– تمامی صندلی ها برقی بوده و حتی صندلی های ردیف اول دارای حافظه و ماساژور هستند
– دارای سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
– صندلی ها چرمی ناپا
– دارای دنده پشت فرمان
– آمپر تمام دیجیتالی
– گرمکن صندلی ردیف اول و دوم و سردکن صندلی ردیف اول
– و …

نسخه ماقبل فیس لیفت شده هاوال H9 در دو برهه زمانی وارد ایران شده است. در تایم اول و در سال 2016 توسط عظیم خودرو و در سال 2018 توسط بهمن موتور بصورت وارداتی به کشور عرضه شده اند.

نکته قابل توجه این است که هم اکنون تعداد شاید کمتر از 50 عدد در ایران از این خودرو وجود داشته باشد. از رقبا این خودرو در بازار ایران میتوان به رکستون G4، تویوتا پرادو، لندکروز و در سطوح پایین تر فوتون ساوانا، JMC S350 و زامیاد تیوان اشاره کرد.
اما امیدواریم که هاوال و دیگر برندهای قوی بار دیگر در بازار ایران حضور پیدا کرده و تنوع محصولات خودرویی از حالتی که امروز پیش آمده است فراتر برود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تو اربیلی که نود درصد خودروهای فورد و شِوی و تویوتاس این چینی نورسیده نهایتا یه چیزی میشه مثل 405 و پراید واسه ملت ما یعنی ماشین دم دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا