مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

۱۰ فن‌آوری پیشرفته صنعت خودرو تا سال ۲۰۲۰!

شرکت در نمایشگاه CES و نمایشگاه خودرو دیترویت در ماه های گذشته ذهن همگان را به سوی فن‌آوری‌های آینده منعطف کرده است. مرسدس بنز با معرفی خودرو لوکس تمام خودکار F015 در موشن کانسپت در لاس وگاس به خودنمایی پرداخت و کمپانی‌های بیوک، شورلت، هیوندای، اینفینیتی و فولکس واگن، همگی ویژگی‌های پیشرفته خودروهای کانسپت اسپرت خود را در موتان به نمایش گذاشتند. بسیاری از این فن‌آوری‌ها کاربردی نیستند،‌ اما برخی دیگر ‌می‌توانند در آینده‌ای نزدیک مورد استفاده قرار گیرند، و یا حتی می‌توانند همین حالا به نمایشگاه‌های سرتاسر دنیا وارد شوند.

سرعت تغییر در فن‌آوری‌های مرتبط با حمل و نقل شخصی سال به سال شتاب بیشتری می‌گیرد، که می‌تواند پیش‌بینی آینده فن‌آوری‌های مرتبط با خودرو را تقریبا ناممکن سازد. جالب‌تر آنکه مصرف‌کنندگان، در فرآیند خرید خود در کلی بلو بوک، روز به روز اهمیت بیشتری برای فن‌آوری خودرو قائل می‌شوند. رخ دادهای بیان شده این سوال را در ذهن من ایجاد کرد که کدامیک از فن آوری‌های خودرو موجود در داستان‌های علمی تخیلی تا ۵ سال آینده به دنیای واقعی راه خواهند یافت. لیست زیر تلاشی است برای معرفی ۱۰ فن‌آوری پیشرفته‌ای که تا سال ۲۰۲۰ به نمایشگاه‌های خودرو راه خواهند یافت.

Mercedes-Benz-F015-Concept-Car

وسایل نقلیه خودکار:  اگر متوجه شده باشید، اینجا از واژه «تمام خودکار» استفاده نشده است. چرا؟ زیرا قطعا بیش از ۵ سال زمان لازم است که خودروها بتوانند بدون نظارت انسانی در هرمکان و هر زمان راننگی کنند. تا سال ۲۰۲۰، ما دارای خودروهایی خواهیم بود که در برخی موقعیت‌ها، مثل روستاهای بین شهری دارای کمترین متغیر (و نبود آب و هوای ناپایدار) تمام خودکار خواهند بود. هنوز تا گردش‌های کاملا کنترل‌شده راه درازی در پیش است.

automatic-vehicle

سیستم اصلاح تصمیمات راننده. این امر به فن‌آوری خودکار بر می‌گردد،‌اما با آن متفاوت است، زیرا به صورت فعالی دستورهای شما را نادیده می‌گیرد و تصمیمات خود را اجرا می‌کند. در حال حاضر، ما خودروهایی داریم که اگر شما موفق به فشردن پدال گاز نشدید، این کار را برای شما انجام می‌دهند. اما تا سال ۲۰۲۰، خودروها پدال ترمز را فعال خواهند کرد حتی اگر شما به شدت پدال گاز را فشار دهید. رشد سریع فن‌آوری سنسورها، اولویت‌ها را تغییر خواهد داد و خودرو شما حرف آخر را خواهد زد، نه شما.

automatic-driver

دسترسی بیومتریک خودرو. تغییراتی که در چند سال اخیر، ورودی‌ها را از کلیدها به صفحه‌های بدون کلید تبدیل کرده، آنها را در آینده تبدیل به کی فابلس بدل خواهد کرد. شما قادر خواهید بود تنها با اثر انگشت، ماشین خود را روشن یا قفل آن را باز کنید (حتی با مردمک چشمانتان، اما دستگاه تشخیص اثر انگشت محتمل‌تر از اسکنر شبکیه چشم به نظر می‌رسد). این مفهوم بسیار نزدیک به مفهوم امنیتی استفاده شده در تلفن همراه است.

retinal-scan_573x300

سیستم جامع ردیابی خودرو. شرکت‌های بیمه و برخی دولت‌های ایالتی، در حال بررسی هزینه‌ها براساس مسافتی که طی می‌شود، هستند. تا سال ۲۰۲۰، شرکت های بیمه، کاهش نرخی را پیشنهاد می‌دهند برای رانندگانی که با ردیابی کامل رفتار خود موافقت کنند. البته ما امیدواریم که این فن‌آوری داوطلبانه باقی بماند! اما آیا امکان دارد که شرکت‌‌های بیمه در آینده استفاده از سیستم جامع ردیابی را الزامی کنند؟ متاسفانه، جواب مثبت است.

gps

پنجره نمایش فعال. فن‌آوری صفحه نمایش HUD، راه درازی را طی کرده و حال اطلاعات عددی سبز نمایش داده شده بر روی شیشه‌های جلو را حذف کرده است. اما هرچقدر که HUD خوب باشد، تا سال ۲۰۲۰، شاهد توسعه فن‌آوری‌ای خواهیم بود که امکان نمایش تصاویر متحرک بر روی شیشه را میسر خواهد کرد. تصور کنید به جای شما سیستم جهت یابی حرکت بعدی را مشخص کند.

Garmin-HUD-970-80

خاموش کردن خودرو از راه دور. این فن‌آوری در حال حاضر نیز وجود دارد که آنستار پیوسته نیروی اهرمی آن را تامین می‌کند. در سال‌های اخیر، شرکت تلماتیک صدها اتومبیل به سرقت رفته را از کار انداخته، و خیلی سریع و با کمترین حادثه به تعقیب و گریز پلیس خاتمه داده است( هرچند بیشتر رانندگان نمی‌دانند که چنین امری امکان‌پذیر است،‌حتی رانندگانی که آنستار دارند) تا سال ۲۰۲۰،‌ خاموش کردن خودرو از راه دور به اذهان عموم راه خواهد یافت و تاثیری منفی بر رتبه بندی اخبار شبانه در همه جا خواهد داشت.

16f9a587c26430fee85b9c4ec554665fx

نظارت فعال بر سلامتی. کمپانی خودروسازی فورد ایده‌‌ای را پیش‌بینی کرده است مبنی بر ایجاد کمربند ایمنی و یا فرمان‌های مجهز به سنسور که می‌تواند وضعیت جسمانی را زیر نظر بگیرد، هر چند با گسترش سریع فن‌آوری‌های پوشیدنی، فقط لازم است خودرو ها به صورت بی‌سیم به این وسایل متصل شوند (مثل یک موبایل برای بدن شما). ترکیب این فن‌آوری با تکنولوژی خودکار، وسیله‌ای می‌سازد که در صورت حمله قلبی راننده، می‌تواند توقف کرده و امدادگران را مطلع کند.

smartt-seatbekt

سوپراسپرت چهار سیلندر. فورد به تازگی یک سوپراسپرت‌ جی تی کاملا جدید را معرفی کرده که از یک‌ موتور V6 دو توربو استفاده می‌کند. در حالی که ممکن است علاقه‌مندان عملکرد سنتی را برنجاند،‌ یک V6 سبک‌وزن قادر است بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند و عملکردی بی‌نظیر ارائه دهد، مخصوصا اگر یک بدنه فیبر کربن سبک داشته باشد. تا سال ۲۰۲۰،‌ ما شاهد اولین نمونه تکامل یافته سوپراسپرت با سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت و موتور چهارسیلندری خواهیم بود.

2014-Bugatti-Veyron-Super-Sport-164

بازاریابی اتومبیل هوشمند/شخصی. شما تبلیغات فیسبوک، توییتر و جی‌میل را براساس رفتار خود در آنها دریافت می‌کنید. تا سال ۲۰۲۰،‌ تقریبا نیمی از خودروها به طور کامل به اینترنت متصل خواهند شد، به این معنی که وسیله نقلیه شما برای بازاریابان مجموعه‌ای قوی از معیارها را فراهم می‌کنند که میتواند به عنوان ابزاری جهت سفارشی کردن پیام‌ها به کار رود. امیدواریم که این نشان‌دهنده یک گزینه اختیاری باشد،‌ اما برای دریافت تبلیغات شخصی که بر اساس موقعیت شما تهیه شده،‌آماده باشید.

ssangyong-rhino

پنل‌های بدنی منعطف. امروزه، تقاضا برای شاسی‌بلند‌های کوچک افزایش یافته است، در حالی که فروش کامیون افزایشی دور از انتظار داشته است. اگر بتوانید این دو نوع را در یک خودرو داشته باشید، چه؟ شاسی‌بلندی را تصور کنید با بدنه سبک وزن و موتور پیشرفته، با سقفی که جمع می‌شود و شیشه کناری به سمت پایین بدنه باشد. حالا آن را وارد مینی ون کریسلر با طراحی صندلی استواندگو کنید! یک کامیون و یک شاسی‌بلند در یک خودرو! واقعا شدنی است.

1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا