Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اولین محموله تارا و دنا پلاس ایران خودرو راهی ونزوئلا شد؛ (تصاویر)

اواخر تابستان امسال بود که با حضور برخی از خودروسازان داخلی کشورمان از جمله ایران خودرو و سایپا در نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی مشترک ایران و ونزوئلا (Exposición Irán y Venezuela)، بحث حضور مجدد خودروسازان ایرانی در این کشور مطرح شد.

اما حضور خودروسازان ایرانی و صادرات خودرو به کشورهای مختلف، در حالی اتفاق می‌افتد که همچنان بازار داخلی کشورمان، نیاز به عرضه خودرو داشته و برخی معتقدند که صادرات خودروهای پرتقاضا، اقدام مثبتی محسوب نمی‌شود.

همانطور که مستحضرید، استارت صادرات خودرو در سال جاری به ونزوئلا، با سایپا کلید خورد. این خودروساز، در گام اول 1000 دستگاه از خودرو ساینا S و کوییک دنده‌ای مونتاژی پارس خودرو را به ونزوئلا ارسال کرده و طی روزهای آتی، این محموله به کشور مذکور خواهد رسید.

اما به تازگی و باتوجه به اطلاعات بدست آمده، می‌توان فهمید که ایران خودرو نیز طی روزهای گذشته، اولین محموله‌های خود را جهت صادرات به کشور ونزوئلا، به بندرعباس ارسال کرده است. براساس تصاویر زیر، می‌توان مشاهده کرد که گروه صنعتی ایران خودرو، تیپ پایه دو خودرو تارا و دنا پلاس دنده‌ای را برای بازار ونزوئلا انتخاب کرده است.

دنا پلاس و تارا صادراتی به ونزوئلا

باتوجه به شرایط نامطلوب اقتصادی مردم ونزوئلا، بازار این کشور طالب خودروهای اقتصادی و کم مصرف است. خودرو دنا پلاس دنده‌ای با موتور EF7 و حجم 1645 سی سی و همچنین خودرو تارا دنده‌ای با موتور TU5 پلاس و حجم 1587 سی سی به نظر می‌رسد که بتوانند رضایت ونزوئلایی‌ها را جلب کنند. نکته جالب ماجرا در نمایشگاهی علمی، فناوری و صنعتی مشترک ایران و ونزوئلا که در تابستان برگزار شد، این بود که مردم کشور مورد بحث، خودرو دنا پلاس را بهتر و گران‌تر از تارا دنده‌ای پیش بینی کرده بودند. البته باتوجه به نبود اطلاعات کافی و همچنین بالاتر بودن سطح آپشنی و طراحی بهتر خودرو دنا پلاس نسبت به تارا، می‌توان این حق را به ونزوئلایی‌ها داد. ولی احتمالا آن‌ها خبر ندارند که پلتفرم تارا، بروزتر از پلتفرم بروزرسانی شده پژو 405 در دنا پلاس است.

اینگونه که گفته می‌شود، سری اول محموله صادراتی ایران خودرو به ونزوئلا، حدود 2000 خودرو را شامل می‌شود. نکته‌ای که لازم است اشاره شود، این است که با وجود انتشار اخباری توسط رسانه‌های داخلی مبنی بر درخواست 35 هزار نفری خرید خودروهای ایرانی توسط مردم ونزوئلا، اما منابع کشور ونزوئلا، عدد گفته شده را به نوعی تکذیب و آن را حدود 5 هزار نفر اعلام می‌کنند!

جای تعجب دارد که چرا ایران خودرو محصول رانا پلاس را برای صادرات انتخاب نکرده و بجای آن، خودرو کم تیراژی با نام تارا را که حواله داران بسیاری منتظر تحویل خودروهایشان هستند، برگزیده است. البته احتمالا ایران خودرو با عرضه قطره چکانی تارا به بازار کشور خودمان، قصد دارد وضعیت قیمتی آن را در بازار آزاد تغییر دهد. زیرا هم‌اکنون قیمت آن در بازار با پارس ELX یکسان است!

درصورت درست بودن این ادعا، می‌توان آن را دخالت غیرمستقیم خودروساز در بازار عنوان کرد!

مشخصات خودروها

– دنا پلاس دنده ای (IKCO DENA PLUS MT)

دنا پلاس مجهز به موتور EF7 تنفس طبیعی است. این پیشرانه، 1645 سی سی حجم داشته و با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 155 نیوتن متر، گشتاور را دارد. براساس اعلام ایران خودرو، مصرف سوخت خارج شهر این موتور حدود 5.9 لیتر بوده و مصرف ترکیبی آن نیز به 7.43 لیتر در هر صد کیلومتر است.

از امکانات مهم رفاهی و ایمنی سورن پلاس، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم کروز کنترل
  • تنظیم برقی زوایای صندلی جلو به صورت برقی
  • فرمان هیدرولیک
  • آیینه های جانبی دارای چراغ های راهنما و تاشونده برقی
  • سیستم ایموبلایزر
  • ترمزهای ABS و EBD
  • رینگ های 15 اینچی فولادی
  • دو ایربگ ایمنی راننده و سرنشین جلو
  • ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب
  • چراغ های روز (دی لایت)
  • مولتی مدیا لمسی همراه با دوربین عقب
  • و…

– تارا دنده ای (IKCO TARA MT)

تارا دنده ای مجهز به یک پیشرانه 1587 سی سی تنفس طبیعی بوده که با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته، توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته بهتر است بدانید که موتور تارا TU5 پلاس نام دارد که به نوعی نسخه ارتقاء یافته TU5 محسوب می شوند. ایران خودرو، فعلا تارا دنده ای را با گیربکس 5 سرعته عرضه می‌کند.

از امکانات و برخی ویژگی‌های نسخه مجهز به گیربکس دستی خودرو تارا، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• چراغ های روز
• رینگ آلیاژی طرح اسپرت؛ قالپاق دار
• مانیتور لمسی بدون دوربین دید عقب
• سامانه کنترل پایداری
• 2 ایربگ ایمنی
• فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل صوتی
• روکش پارچه ای صندلی ها
• سامانه GSI
• شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ
• تنظیم زاویه آینه های بیرون به صورت برقی
• استفاده از دسته سیم های اقتصادی و نبود باند و دکمه های بالابر شیشه برروی درب ها
• و…

Autos iraníes en Venezuela

coches iraníes

10 دیدگاه
  1. Ali Shhl می گوید

    درود،با توجه به وضعیت اقتصادی ونزوئلا و قدرت خرید پایین مردم این کشور رانا پلاس گزینه ی معقول تر و مقرون به صرفه تری برای صادرات به این بازار به نظر میرسید،شاید هم ایران خودرو به دنبال برندسازی و محکم کردن جای پاش در این کشور با بهترین محصولاتشه و از طرفی سعی داره با جذب مشتری خارجی برای تارا تیراژ تولید این خودرو رو افزایش بده و به مرز سوددهی برسونه،البته من احساس می کنم سیاست گذاری ایران خودرو و سایپا اینطور بوده که بازار خودرو ونزوئلا رو با همکاری هم پوشش بدن و فعلا رقابتی بین دو خودروساز به وجود نیاد،به همین خاطر ایران خودرو محصولات کلاس سی و سایپا محصولات کلاس بی خودشون رو به این بازار عرضه کردن و محصولاتی مثل رانا پلاس و شاهین با توجه به عرضه ی رقبای مستقیمشون (ساینا S و تارا) توسط دوخودروساز،به این کشور صادر نشدن

    1. ناشناس می گوید

      من فکر میکنم شاید مربوط به سایز و اندازه درشت مردم ونزولا و آمریکای لاتین باشد که رانا فروش خوبی نخواهد داشت .

    2. اسم می گوید

      سلام، منم به همین فکر میکردم.
      و یه سؤال. چرا باید آخه قیمت تارا با پژو پارس توى بازار یکى باشه. جدا از بحث سکوى خودرو و امنیت و اینا، حتى مارک اون پژو پارس هم توى ایران ساخته میشه. من به شخصه خوشم میاد روى جلوپنجره ماشین یه اسب مهربون باشه تا یه شیر غیر عادى(شیر چرا باید روى پاش وایسه). چه برسه که این دوتا خیلى فرق دارن

      1. ناشناس می گوید

        پژو پارس تقاضای زیادی دارد ، اگر تولید و تقاضا به تعادل برسد قیمت پایین تر است ، مسئله دوم هزینه قطعات تارا گران تر است و‌در بلند مدت پژو پارس برای مصرف کننده به صرفه تر است و از طرفی اگر این قیمت ها پایدار باشد تارا گزینه جذاب تری است .

        1. اسم می گوید

          درسته

  2. محمد هادی مردان خانی می گوید

    سلام آقای هاشمی
    میشه از تارا V3 و V4 مطلب بگذارید ؟

  3. علی می گوید

    اشتباهی پهپاد نفرستید یه وقت!

    1. شایان می گوید

      پهپادارو هم میزارن صندوق عقبشون میفرستن 🙂

      1. رضا می گوید

        خخخ دهنت سرویس
        ولی حیفه پهپادی که سامانه پاترویت هم نمی تونه شناساییش کنه شده بلای جون سامانه های پدافندی رو تو صندوق ماشینی گذاشت که عمده پلتفرم اصلیش(۴۰۵) مال ۳۰ سال پیشه

  4. سین می گوید

    صادرنکنند میگن این آشغالارو کی میخره و اصلا به جز بازار انحصاری ایران خریداری تو دنیا نداره، اگر صادر کنند میگن چرا وقتی در داخل تقاضا وجود داره اینا رو صادر می کنید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.