مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور – جک E50A یا KMC E-Taxi

در دوران وزیر صمت کنونی، توجه و تمرکز این وزارتخانه روی خودروهای پاک الکتریکی و هیبریدی بیشتر شده و ازاین‌رو خودروسازان کشورمان عرضه این خودروها را در دستور کار قرار داده‌اند و طی چند وقت اخیر شاهد معرفی خودروهای هیبریدی و برقی زیادی بوده‌ایم. اینکه چقدر این برنامه‌ها عملی خواهد شد و خواهیم توانست خودروهای الکتریکی را در خیابان‌های کشور ببینیم هنوز مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در عرضه این خودروها جدی باشند. یکی از این شرکت‌ها، کرمان موتور است که به‌تازگی 400 دستگاه تاکسی برقی جک E50 A را با نام KMC E-Taxi به شهرداری تهران تحویل داده است. در ادامه با ویژگی‌ها و مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور – جک E50A آشنا خواهیم شد.

بررسی مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور - جک E50A یا KMC E-Taxi

معرفی کلی تاکسی برقی کرمان موتور

این خودرو اساساً نسخه برقی سدان کی‌ام‌سی J7 محسوب می‌شود که چند سالی است توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شود. خودرویی که در ایران با نام KMC J7 می‌شناسیم، اولین بار در نمایشگاه خودروی چنگدو سال 2019 با نام جک A5 معرفی شد و در اواخر همان سال در نمایشگاه خودروی گوانگژو، جک نسخه برقی این خودرو را هم با نام A5 EV معرفی کرد. در سال 2021 اما جک تصمیم گرفت تمام سدان‌ها و شاسی‌بلندهای خود را به برند سهول (با تلفظ چینی سیهائو) منتقل کند و A5 هم با این برند جدید به بازار عرضه شد. حالا هرچند نسخه بنزینی این خودرو همچنان با همان نام A5 ارائه شد اما نسخه الکتریکی به E50A تغییر نام داد. چندی بعد در نمایشگاه خودروی شانگهای سال 2021، نسخه فیس‌لیفت این خودرو با نام سهول A5 پلاس معرفی شد و این همان خودرویی است که در ایران با نام KMC J7 عرضه می‌شود. هرچند این فیس‌لیفت روی نسخه الکتریکی هم اعمال شد اما تولید نسخه پیش از فیس‌لیفت هم همچنان ادامه دارد و کرمان موتور در مدل برقی سراغ همان نسخه قدیمی‌تر رفته است.

بررسی مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور - جک E50A یا KMC E-Taxi

طراحی بیرونی KMC E-Taxi

همان‌طور که توضیح دادیم، E50A در اصل همان نسخه پیش از فیس‌لیفت کی‌ام‌سی J7 است؛ بنابراین، در قسمت جانبی دو خودرو کاملاً یکسان هستند اما تفاوت‌ها در جلو و عقب آشکار می‌شود. در قسمت جلو، شاهد زبان طراحی قدیمی‌تر جک هستیم ولی در اینجا خبری از جلوپنجره نیست و دماغه خودرو کاملاً مسدود طراحی شده است. بجای جلوپنجره، پورت شارژ خودرو تعبیه شده و در طرفین سپر هم ورودی هوای عمودی تزئینی دیده می‌شود. در قسمت عقب، مثل J7 شاهد چراغ‌های سراسری هستیم اما فرم این چراغ‌ها قدیمی‌تر بوده و نشان می‌دهد که با خودرویی قدیمی‌تر طرف هستیم. به‌طورکلی، هرچند E-Taxi کرمان موتور نسخه پیش از فیس‌لیفت است اما هنوز هم می‌توان طراحی آن را قابل‌قبول دانست.

بررسی مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور - جک E50A یا KMC E-Taxi

داخل جک E50A

در داخل فرم کلی داشبورد با دریچه‌های تهویه افقی و نمایشگر عمودی بزرگ مشابه J7 است اما طراحی داشبورد و غربیلک فرمان سه پره کمی قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. تریم نقره‌ای روی داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی و شیفتر دوار روی کنسول مرکزی هم از دیگر ویژگی‌های داخلی E50A هستند. این در حالی است که در J7 شاهد دریچه‌های تهویه جدید و باریک‌تر، غربیلک فرمان چهار پره جدید و نمایشگر بزرگ‌تر هستیم که تا بالای داشبورد کشیده شده است. تاکسی برقی کرمان موتور با وزن 1650، طول ۴.۷۷ متر، عرض ۱.۷۷ متر و ارتفاع ۱.۵ متر سدان کامپکتی است که فضای کافی را در داخل فراهم می‌کند.

بررسی مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور - جک E50A یا KMC E-Taxi

تجهیزات و امکانات تاکسی برقی کرمان موتور 

ازجمله مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیرا اشاره کرد:

  • صندلی‌های چرمی
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • نمایشگر لمسی
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • دوربین دید عقب
  • کروز کنترل
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سیستم پایش باد تایرها
  • و…

پیشرانه جک E50A

جک E50A به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است که 190 اسب بخار قدرت و 340 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این یعنی جک الکتریکی از J7 بنزینی قوی‌تر است و به لطف این نیرو می‌تواند ظرف تنها 7.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. برای تغذیه این موتور الکتریکی، یک پکیج باطری 50.1 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا 400 کیلومتر را فراهم می‌کند. با استفاده از شارژرهای سریع، از 30 تا 80 درصد این باطری‌ها ظرف تنها 48 دقیقه شارژ می‌شود اما با برق شهری معمولی این کار حدود 8.5 ساعت زمان می‌برد.

بررسی مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور - جک E50A یا KMC E-Taxi

قیمت و جمع‌بندی

قیمت جک E50A در چین از 152,900 یوآن معادل 21,500 دلار آغاز شده و در گران‌ترین نسخه به 189,800 یوآن معادل 16,700 دلار می‌رسد. به‌طورکلی، تاکسی‌های برقی، با تولید آلایندگی صفر، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کنند. این خودروها، با کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی کمک می‌کنند. همچنین تاکسی‌های برقی، با کاهش هزینه‌های نگهداری و سوخت، می‌توانند به بهبود وضعیت اقتصادی رانندگان تاکسی کمک کنند.

مشخصات فنی KMC E-Taxi

پیشرانه الکتریکی
قدرت 190 اسب بخار
گشتاور 340 نیوتن متر
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 7.6 ثانیه
طول 4,770 میلی‌متر
عرض 1,770 میلی‌متر
ارتفاع 1,500 میلی‌متر
فاصله محوری 2,760 میلی‌متر
باطری 50.1 کیلووات
برد 400 کیلومتر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا