مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی آئولوس شاین مکس هیبریدی و بنزینی ایران خودرو

ایران خودرو دیروز طی مراسمی اقدام به رونمایی از سدان وارداتی جدید خود بنام آئولوس شاین مکس کرد. قرار است ابتدا 4 هزار دستگاه نسخه بنزینی و 500 دستگاه نسخه هیبریدی از این خودرو به‌صورت وارداتی توسط شرکت ایساکو کیش از شرکت‌های تابعه ایران خودرو در کشور عرضه و سپس مونتاژ نسخه هیبریدی آن آغاز شود.

گفته شده فرایند واردات آئولوس شاین مکس تا پاییز امسال انجام خواهد شد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این سدان چینی می‌پردازیم.

Shine max بررسی آئولوس شاین مکس هیبریدی و بنزینی ایران خودرو

معرفی کلی آئولوس شاین مکس ایران خودرو

این خودرو محصولی از برند آئولوس (Aeolus) دانگ فنگ است و در اصل یی‌شوئن (Yixuan) نام دارد اما به دلیل تلفظ سخت این نام، ایران خودرو برای عرضه در ایران نام سدان دانگ فنگ را به شاین تغییر داده است.

این خودرو یک سدان میان سایز است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای سال 2021 معرفی شد. یی‌‍شوئن یا شاین مکس بر اساس پلت‌فرم DSMA دانگ‌ فنگ ساخته شده است.

Shine max بررسی آئولوس شاین مکس هیبریدی و بنزینی ایران خودرو

طراحی بیرونی 

شاین مکس با خطوط شارپ و تیز، ظاهری تهاجمی دارد که این ویژگی در قسمت جلو بیشتر به چشم می‌آید.

در این خودرو شاهد جلوپنجره بزرگی هستیم که چراغ‌های چندضلعی تیزی در طرفین آن جای گرفته‌اند که گرافیک داخلی آن‌ها در نسخه‌های بنزینی و هیبریدی متفاوت است.

همچنین در نسخه بنزینی بین چراغ‌های جلو خط قرمزرنگی به چشم می‌خورد که در نسخه هیبریدی دیده نمی‌شود. در همین حال، زیر چراغ‌های جلوتریم کرومی زیبایی به سمت پایین در طرفین جلوپنجره کشیده شده است.

در قسمت جانبی فرمی فست‌بک مانند دارد و خط سقف با شیبی ملایم به در صندوق متصل شده است. چراغ‌های سراسری، لوگوی بزرگ آئولوس و سر اگزوزهای تزئینی فاقد ظرافت در پایین سپر هم از ویژگی‌های بخش عقبی شاین مکس هستند.

داخل شاین مکس هیبریدی و بنزینی

این سدان چینی در داخل از فضای مدرن و زیبایی بهره می‌برد. مقابل راننده غربیلک فرمان دو پره و D شکل منحصربه‌فردی قرار گرفته که از پشت آن صفحه آمپر دیجیتالی خودنمایی می‌کند.

طراحی داشبورد نیز راننده محور بوده و نمایشگر لمسی مرکزی به سمت راننده زاویه دارد. در نمونه‌هایی که ایران خودرو رونمایی کرده، شاین مکس بنزینی‌تریم داخلی سفید و طوسی با خطوط نارنجی داشته و شاین مکس هیبریدی از تریم مشکی استفاده می‌کند.

به همین دلیل، نمونه بنزینی فضای داخلی لوکس‌تر و شاداب‌تری دارد. دریچه‌های تهویه سراسری و کنسول مرکزی بلند با شیفتر الکترونیکی روی آن‌هم از دیگر ویژگی‌های داخلی آئولوس شاین مکس هستند.

تجهیزات شاین مکس هیبریدی و بنزینی

ازجمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسور نور و باران
  • شیفتر دنده الکترونیکی
  • نورپردازی داخلی
  • سقف پانورامیک
  • شش ایربگ
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده
  • تنظیم برقی چهار جهته صندلی سرنشین جلو
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • سردکن صندلی راننده
  • کول باکس
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • کروز کنترل تطبیقی
  • ترمز اضطراری خودکار
  • رادار نقطه کور
  • دوربین 360 درجه
  • و…

گالری تصاویر آئولوس شاین مکس هیبریدی و بنزینی ایران خودرو

Shine max بررسی آئولوس شاین مکس هیبریدی و بنزینی ایران خودرو

پیشرانه shine max

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، shine max ایران خودرو قرار است در دو نسخه بنزینی و هیبریدی در کشورمان عرضه شود.

نسخه بنزینی شاین مکس از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو استفاده می‌کند که 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد.

نسخه هیبریدی شاین مکس هم به یک پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی توربو با 163 اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با 174 اسب بخار قدرت مجهز است که مجموعاً 202 اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت این نسخه هم 4.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

Shine max بررسی آئولوس شاین مکس هیبریدی و بنزینی ایران خودرو

قیمت و رقبا

ایران خودرو هنوز قیمت این محصولت وارداتی خود را اعلام نکرده اما طبق گفته‌ها، قرار است شاین مکس با قیمت زیر 2 میلیارد تومان به بازار عرضه شود.

این یعنی شاین مکس احتمالاً به گران‌ترین سدان بازار تبدیل خواهد شد و بنابراین نمی‌توان رقیب قیمتی مستقیمی برای آن ذکر کرد ولی فونیکس آریزو 6 پرو و کی‌ام‌سی J7 را می‌توان نزدیک‌ترین رقبای سدان جدید ایران خودرو در بازار کشورمان دانست. لازم به ذکر است که قیمت شاین مکس در چین از 93,900 یوآن معادل 13 هزار دلار آغاز شده و در گران‌ترین نسخه به 137,900 یوآن معادل 19 هزار دلار می‌رسد.

تفاوت نسخه های بنزینی و هیبریدی

مدل مکس بنزینی مکس هیبرید
کد موتور DFM-C15TP1 DFM-C15TE1
نوع موتور 1.5 لیتری توربو 1.5 لیتری توربو+موتور برقی
حداکثر قدرت 187 اسب بخار 174 اسب بخار
حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر 300 نیوتن متر
حداکثر سرعت 210 کیلومتربرساعت 160 کیلومتربرساعت
گیربکس 7 دنده دوکلاچه تر E-CVT
وزن تقریبی 1486 کیلوگرم 1560 کیلوگرم
مصرف ترکیبی 6.2 لیتر 4.3 لیتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بدترین حالت بگیم 5هزار دلار هم میره روی این قیمت نسخه فول بازم نباید از 1200 بیشتر بشه ولی وقتی میگه کمتر از 2میلیارد از الان معلوم 1900 میفروشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا