مکمل بنزین
نمایشگاه خودرو

چرا نمایشگاه خودروی تهران جهانی نیست؟

 

نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در حالی روز گذشته پس از گذشت ۱۱ سال برای دومین بار در شهر آفتاب آغاز به کار کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان به‌دلیل ماهیت صنعت و بازار خودرو ایران، نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرویی کشورمان، فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.

به نقل از برخی خبرگزاریهای داخلی، آنچه مشخص است در نمایشگاه‌های بین‌المللی، طبق روالی معمول آخرین دستاوردها و تکنولوژی مربوط به صنعت خودرو در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرد حال آنکه در ایران به‌دلیل عدم حضور خودروسازان جهانی و همچنین انحصاری که زنجیره خودروسازی ایران را اسیر خود کرده، نمایشگاه بین‌المللی نه‌تنها قادر به نمایش دستاوردهای جهانی نیست؛ بلکه با نمایش خودروهای کنونی خودروسازان و وارد‌کنندگان به محلی برای خرید و فروش خودرو تبدیل شده است.

در این بین به‌نظر می‌رسد که بیشتر بازدید‌کنندگان نمایشگاه خودرو تهران را متقاضیان خرید خودرو تشکیل می‌دهد تا بلکه بتوانند از میان خودروهای موجود در بازار انتخابی با رضایتمندی انجام دهند. هرچند برخی از وارد‌کنندگان و یا خودروسازان حاضر در نمایشگاه محصولات آینده خود را نیز در معرض دید قرار داده بودند، اما این خودروها نیز به‌نوعی برای بازاریابی به جمع محصولات نمایشگاهی پیوسته بود.

در هر صورت برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران با تمام کم و کاستی‌هایش پس از گذشت ۱۱ سال می‌توان اتفاق خوبی در این حوزه دانست این در شرایطی است که در نمایشگاه مذکور باز هم حضور چینی‌ها پررنگ‌تر از دیگر شرکت‌های مطرح خودروساز به چشم می‌آمد. چینی‌هایی که هم قصد صادرات خودرو به ایران را  دارند و هم به‌نوعی برای حضور در حوزه تولید اعلام آمادگی کرده‌اند.

اما در شرایطی کارشناسان به نمایشگاه‌های خودرویی معتبر دنیا اشاره کرده و استقبال گرم مشتریان از این نمایشگاه‌ها را علاقه‌مندی به دیدار آخرین دستاوردهای خودرویی تعبیر می‌کنند که مشتریان ایرانی به‌نوعی از این گزینه محروم هستند، در این مورد یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که عدم توسعه محصول در شرکت‌های خودروساز منجر به آن شده که خودروسازان تنها به نمایش خودروهای قدیمی خود اکتفا کنند و در این زمینه حرفی برای گفتن نداشته باشند.

وی همچنین تاکید می‌کند که هم‌اکنون به‌دلیل توقف سایت ثبت‌سفارش، وارد‌کنندگان و مشتریان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و محصولات ارائه شده در نمایشگاه نیز قیمت و زمان مشخصی برای تحویل ندارند. در هر صورت برخی دیگر از کارشناسان نمایشگاه خودروی تهران را عاملی برای تحرک بازار خودرو عنوان می‌کنند و اینکه این رویداد می‌تواند جانی تازه به بازار پاییزی خودرو دهد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. حیف وقتی که امروز برای این اسباب‌بازی فروشی گزاشتم. همه‌ی ماشین های اشغال رو گرونتر از قیمت بازار می‌فروختند، اون چند تا ماشین درست و حسابی هم نه قیمت داشت نه وقت تحویلش معلوم بود. دلمون هم خوشه که نمایشگاه بین‌المللی رفتیم. آخه تا کی این خفت و بدبختی؟

  2. صنعت خودرو ایران با معیارواستاندارد جهانی همخونی نداره….در واقع نمیشه گفت صنعت باید بگیم منتاز گر یا واردکننده….با توجه به انحصاری بودن و تعرفه های سلیقه ای گمرکی..و بااین نحوه قیمت گزاری و کیفیت پایین ….این صنعت هیچ موقع نمیتونه در بازار جهانی مطرح بشه…..تنها راه نجات این صنعت اصلاحات کلی در این ………به امید روزی که شاهد پیشرفت رو به جلو این صنعت عظیم در کشورمان باشیم….نه اینکه تمام وقتمان صرف تماشا از خودروهای وارداتی وحسرت به دل ووووو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا