مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

خودروهای لوکس چه مشخصاتی دارند؟

لوکس بودن یعنی چه و چه‌چیزی به یک خودرو واژه لوکس را می‌افزاید؟ این سوال یکی از سخت‌ترین پرسش‌های دنیای خودروها است. آیا همه‌چیز مربوط به برند است؟ تکنولوژی؟ تجهیزات؟ قیمت؟ گذشته و میراث؟ غیرممکن است که دقیقا بخواهیم بگوییم یک خودرو لوکس کدام یک از این گفته‌ها را باید داشته باشد. لوکس بودن در خودروها، یعنی تجهیزاتی بسیار بیشتر از آنچه در مدل پایه قرار داده شده است یک ساعت سوئیسی 10 هزار دلاری کارکردی مشابه ساعت کاسیوی 50 دلاری دارد اما نمی‌توان به‌راحتی از کیفیت و ارزش ساعت سوئیسی گذشت. براساس گفته‌های دولت استرالیا، خودروی لوکس براساس قیمت تعیین میشوند، بنابراین مرسدس بنز C250 در بازه مالیات خودروهای لوکس قرار می‌گیرد، اما این مالیات به تویوتا لندکروز پرادو تعلق نمی‌گیرد. آنچه که بسیار واضح است، عدم وجود تعریف مناسب از یک خودرو لوکس است چرا که محصولات تویوتا مانند پرادو نیز تجهیزات کاملی دارند.

Genesis-V8-CA

معروف‌ترین خودروسازان لوکس در استرالیا سه شرکت آلمانی آئودی، مرسدس و بنز و ب‌ام‌و هستند. این سه خودروساز آلمان شهرت و اعتبار خود را از طریق برخی فاکتورهای اساسی به دست آورده‌اند که از مهمترین آنها می‌توان به قدمت شرکت اشاره کرد. این سه خودروساز در حدود ۱۰۰ سال سن دارند. همچنین این شرکت‌ها در ۱۰ سال گذشته محصولاتی را تولید کرده‌اند که در گزینه‌های مختلفی برای خریداران جذابیت داشته‌اند. به‌طور کلی معنای لوکس بودن در کشورهای مختلف، متفاوت است و اگر شما بخواهید به معنای لوکس بودن پی‌ببرید باید به یک جهانگرد تبدیل شوید. سال گذشته فروش جهانی ب‌ام‌و بیش از مرسدس بنز بود، آئودی نیز در تعقیب این دو بوده است اما این آمار در استرالیا کاملاً متفاوت است و مرسدس اول و بی‌ام‌و و بعد از آن آئودی قرار گرفته است.

2016-toyota-prado-vx-4wd-5

همچنین باید گفته شود که لکسوس در آمریکای شمالی به‌عنوان یک برند لوکس فروش خوبی داشته، اما در کشورهای اروپایی با برندهای این قاره دچار مشکل بوده است. در استرالیا، در برابر فروش هر 4 دستگاه مرسدس بنز تنها 1 دستگاه لکسوس به فروش می‌رسد این می‌تواند به معنای خاص بودن برای شما تمام شود. یعنی یک خودرویی که کمتر در خیابان‌ها وجود دارد. بد نیست بازار بالغ چین را بررسی کنیم، بازاری که در آن خودروهای لوکس غربی طرفداران و جذابیت بسیاری دارند. در این بازار برندهای آلمانی و البته جگوار لندروور بسیار طرفدار دارند. همچنین چین بزرگ‌ترین بازار برای مرسدس بنز است و البته در آنجا آئودی فروش بیشتری نسبت به بنز دارد. اما درباره‌ فورد باید گفت که این شرکت بهترین کار را با از بین بردن دو شرکت زیرمجموعه خود در اوایل سال 2000 میلادی انجام داد و به همه ثابت کرد که خودروهای عادی را نمی‌توان با پوسته‌ی متفاوت و نشان جدید و قیمتی بیشتر و به‌عنوان خودرویی لوکس به بازار عرضه کرد.

nyias-concept-jw-genesis-new-york

هیوندایی نیز به‌دنبال عرضه خودروهای مدرن است و در مقابل کمپانی کیا بیشتر به‌دنبال جذب جوانان بوده است. البته این دو شرکت امروز قیمت‌گذاری‌های بسیار نزدیکی دارند و اکنون کره‌ای‌ها برند لوکس خود را با نام جنسیس عرضه کردند. در سال 2015 هیوندای تعداد 31374 دستگاه جنسیس میان سایز را در آمریکا فروخته است که در مقایسه با فروش 22850 دستگاهی آئودی A6 و 44162 دستگاهی ب‌ام‌و سری 5 بسیار فوق‌العاده بوده است. در استرالیا، جنسیس تنها 540 دستگاه فروش داشته اما در برابر فروش 554 دستگاهی A6 و 1038 دستگاهی سری 5 بازهم عملکردی خوبی داشته است. اینفینیتی نام برند لوکس نیسان برای مقابله با آلمانی‌ها و لکسوس است. این برند تا ایده‌آل‌ها فاصله زیادی دارد و درست همانند لکسوس قبل از خود و جنسیس بعد از خود، اینفنیتی در حال تلاش است تا حس یک هیوندایی و یا تویوتا گران را القاء نکند. اما همان‌طوری که همه می‌دانند، لوکس بودن با آمار فروش تعریف نمی‌شود. در حقیقت، خاص و انحصاری بودن معنای لوکس بودن را می‌دهد. به گفته مدیر فروش اسبق پورشه زمانی که در خیابان ۲ پورشه را دید احساس نگرانی کرد و درحال حاضر نیز پورشه به لطف ماکان فروش بالایی دارد.

mazda2-genki-2015-40

درخشش بنز در دنیا تصادفی نیست و بنز برای تمام محصولات خود ارزش فراوانی قائل است. در مدل‌های ارزان قیمت شرکت‌های آلمانی قطعاتی وجود دارد که شما مشابه آن را در خودروهای گران این کمپانی ها مشاهده خواهید کرد. در برندهای معمولی، مزدا توانسته است یک معنای جدید به لوکس بودن ببخشد مثلا مزدا 2 فول آپشن سیستم هدآپ دیسپلی برجسته به همراه تجهیزات ایمنی زیادی دارد درحالی که داشتن نصف این آپشن‌ها در برندهای دیگر با پرداخت هزینه‌های بالا امکان پذیر خواهد بود. وقتی فردی را در حال رانندگی در پشت فرمان یک آئودی A1 پایه با پیشرانه‌ی 1 لیتری و یا مرسدس بنز A180 دیدید، بدانید که او تصمیم گرفته است تا یک خودرو از برندی لوکس اما از نوع کم تجهیزات داشته باشد و آن را به یک مزدای فول آپشن و یا شبیه آن ترجیح داده است. این افراد واژه لوکس بودن را انتخاب کرده‌اند.

نظر شما در مورد لوکس بودن خودروها چیست؟‌ برند، امکانات یا قیمت؟

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. والا توی استرالیا مردم به لوکس بودن ماشین بیشتر توجه میکنند تا امکانات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا