مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فیات 500 وارداتی، کوچولوی ایتالیایی در ایران

هرچند پیشینه حضور فیات در کشورمان به دهه 40 شمسی بازمی‌گردد اما نزدیک‌ترین خاطره‌ای که از این برند ایتالیایی در بازار ایران داریم، مربوط به سدان ناموفق سی‌ینا است که در دهه 90 شمسی مونتاژ شد و خیلی زود به تاریخ پیوست. حال اما فیات دوباره به ایران آمده اما این بار حضوری بسیار متفاوت دارد. این برند ایتالیایی نه با یک سدان اقتصادی مونتاژی بلکه با یک هاچ‌بک کوچک وارداتی راهی بازار کشورمان شده است. این خودرو، فیات 500 نام دارد. هاچ‌بکی که سال‌ها است در اروپا عرضه می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. فیات 500 توسط شرکت پارسیان موتور مانلی به ایران آورده شده که پیش‌ازاین به مونتاژ ون‌های فیات دوکاتو مشغول بود. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این هاچ‌بک کوچک ایتالیایی خواهیم پرداخت.

معرفی کلی فیات 500

پیشینه فیات 500 به سال 1957 بازمی‌گردد یعنی زمانی که فیات یک خودروی کوچک اقتصادی با طرح موتور عقب که از فولکس‌واگن بیتل الهام گرفته بود را معرفی کرد. 500 با وجود اندازه بسیار کوچک، خودرویی کاربردی بود و در سراسر اروپا بسیار مورد استقبال قرار گرفت تا جایی که تا زمان خاتمه تولید در سال 1975، نزدیک به 3.9 میلیون دستگاه از آن فروخته شد. سپس وظیفه جانشینی 500 محبوب به مدل موتور عقب جدید 126 واگذار شد و بدین ترتیب تا چندین دهه بعد خبری از نام 500 در سبد محصولات فیات نبود اما پس از احیای فولکس‌واگن بیتل در اواخر دهه 90 و مینی ماینر در اوایل دهه 2000، فیات هم تصمیم به احیای 500 گرفت.

شرکت ایتالیایی که می‌خواست بار دیگر حضور خود در بخش خودروهای کوچک شهری را پررنگ کند، در سال 2004 کانسپتی بنام Trepiùno را در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. این خودرو پیش‌نمایش 500 جدید بود که نسخه تولیدی آن نهایتاً در اواسط سال 2007 در ایتالیا معرفی شد تا 500 دوست‌داشتنی پس از حدود سه دهه دوباره به سبد محصولات فیات بازگردد. البته 500 جدید برخلاف سلف کلاسیک خود به خودرویی موتور جلو و دیفرانسیل جلو تبدیل شده بود اما در طراحی ظاهری کاملاً به 500 قدیمی وفادار مانده بود. این هاچ‌بک جدید هم موفقیت بزرگی را خصوصاً در بازار اروپا برای فیات به همراه داشت.

فیات 500 وارداتی

سپس بعد از حدود 13 سال، فیات در اوایل سال 2020، نسل جدید 500 را معرفی کرد. این خودروی جدید که 500e نام گرفته، حالا تمام الکتریکی شده و پیشرانه‌های درون‌سوز را کنار گذاشته است. بااین‌حال، در کنار 500e الکتریکی، همان 500 بنزینی قبلی هم همچنان در حال تولید است. این خودرو که در سال 2016 فیس‌لیفتی را تجربه کرد، کماکان در بسیاری از بازارها مثل اروپا عرضه می‌شود و حالا راهی بازار ایران هم شده است.

فیات 500 وارداتی
فیات 500 بنزینی در کنار 500e برقی جدید

بررسی طراحی بیرونی و داخل 

همان‌طور که در بالا اشاره شد، فیات در طراحی 500 جدید کاملاً به مدل قدیمی وفادار مانده و شاهد همان فرم تخم‌مرغی دوست‌داشتنی با چراغ‌های جلوی گرد هستیم. البته 500 درعین‌حال پایبندی به گذشته، نمای مدرنی را به نمایش گذاشته است. این خودرو با 3,571 میلی‌متر طول، 1,627 میلی‌متر عرض و 1,488 میلی‌متر ارتفاع، اندازه بسیار کوچکی دارد اما در داخل ظرفیت حمل پنج نفر را خواهد داشت هرچند ک از صندلی‌های عقب نباید انتظار فضای زیادی را داشته باشیم. بااین‌حال، در جلوی خودرو شاهد طراحی داشبورد فانتزی جالبی هستیم که با تریم رنگی روی داشبورد قطعاً نظر هرکسی را جلب می‌کند. صفحه آمپر دایره‌ای جالب، طراحی خاص کنسول مرکزی و نمایشگر کوچک 7 اینچی در بالای داشبورد هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند.

فیات 500 وارداتی

تجهیزات و امکانات فیات 500

با توجه به کاتالوگی که در سامانه فروش خودروهای وارداتی منتشر شده است، فیات 500 وارداتی ایران از امکانات زیر برخوردار خواهد بود:

  • کروز کنترل
  • 7 ایربگ
  • کنترل پایداری
  • نمایشگر 7 اینچی لمسی
  • سنسور پارک عقب
  • سنسور نور و باران
  • شش بلندگو
  • تنظیم دستی صندلی راننده
  • سیستم تهویه خودکار
  • بلوتوث
  • دو پورت USB
  • سقف پانوراما
  • دی‌لایت
  • صفحه آمپر 7 اینچی رنگی LCD
  • تودوزی چرمی و پارچه‌ای
  • اندروید اتو و اپل کارپلی

به‌طورکلی، سطح امکانات 500 برای یک هاچ‌بک کوچک شهری مناسب به نظر می‌رسد اما ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند و فقدان دوربین دید عقب و استارت دکمه‌ای هم آزاردهنده خواهد بود.

فیات 500 وارداتی
داخل فیات 500 وارداتی

پیشرانه Fiat 500

فیات این خودرو را با پیشرانه‌های بسیار متنوعی و مختلفی به بازار عرضه می‌کند که حتی در بین آن‌ها یک نمونه 900 سی‌سی دو سیلندر توربو با 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور هم دیده می‌شود. پارسیان موتور اما برای واردات، یکی از ضعیف‌ترین پیشرانه‌های این خودرو را انتخاب کرده است. این یک موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که تنها 69 اسب بخار قدرت و 102 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند این فیات تنها 900 کیلوگرم وزن دارد اما این قدرت حتی برای چنین خودروی کوچکی هم اندک به نظر می‌رسد و به همین دلیل، 13 ثانیه طول می‌کشد تا 500 از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بااین‌حال، در عوض مصرف سوخت خودرو بسیار پایین بوده و در هر صد کیلومتر تنها 4.8 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

فیات 500 وارداتی

قیمت فیات 500

هنوز قیمت قطعی فیات 500 در بازار کشورمان مشخص نشده اما قیمت علی‌الحساب آن در سمانه یکپارچه 1.5 میلیارد تومان اعلام شده است که یعنی باید انتظار قیمت نهایی حدود دو میلیارد تومان را داشته باشیم. اینکه آیا یک هاچ‌بک کوچک شهری با پیشرانه ضعیف 1.2 لیتری و امکانات اندک ارزش پرداخت چنین مبلغی را خواهد داشت یا نه را بازار مشخص خواهد کرد.

فیات 500 وارداتی

جدول مشخصات فنی Fiat 500

پیشرانه 1.2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 69 اسب بخار
گشتاور 108 نیوتن متر
گیربکس 5 سرغته اتوماتیک
محور محرک جلو
مصرف سوخت 4.8 لیتر
طول 3,571 میلی‌متر
عرض 1,627 میلی‌متر
ارتفاع 1,488 میلی‌متر
فاصله محوری 2,300 میلی‌متر

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. خب معلومه که ارزش خرید نداره
    هیچکسی همچین پولی بابت این ماشین نمی ده
    مگر اینکه طرف ۲ میلیارد براش پول کمی باشه و فقط برای سرگرمی و خنده این ماشین رو پول بده

  2. نکته زیاد داره ولی شرکت وارد کننده حتی یک تلفن ثبت نکرده تا جوابگوی مردم باشه شماره۸۸۵۰۰۲۲۲زنگ میزنی میگه مانمایندگی هستیم پس چطور مجوز ورود گرفته از بانی طرح سوال شود بعد تحویل رو زده بودن اخر پاییز بعد که برنده شدم ظرف چند روز تاریخ تحویل رو برداشتن کاری که سایپا با چانگان کرد همه مدارک رو دارم چون اسکرین گرفتم و شکایت کردم حتی به دفتر رهبری نامه شکایت رو فرستادم بلاخره یه جا باید جوابگو باشند

  3. چه خبره مگه آخه بقول بعضیا کیلو چنده فیات فسقلی همچین آپشنای آپولویی هم که نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا