Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

گشتاور یا اسب بخار؛ کدام یک برای یک خودرو مهم تر است؟!

مردم وقتی که اعداد کارایی خودروها را می‌بینند، از خود بی‌ خود می‌شوند. ۷۰۰ اسب‌بخار، ۴۵۰ پوند فوت گشتاور! البته افراد ادعا می‌کنند که هیچ چیزی جای ظرفیت موتور را نمی‌گیرد. فقط خریداران خودرو نیستند که در مورد ارقام کارایی خودروها الکی ذوق می‌کنند. هربار مشغول گشت زدن در بین رسانه‌های خودرویی هستیم، می‌بینیم که یک خودروساز چگونه دارد درباره اسب‌بخار بسیار بالای آخرین خودروهای اسپرت خود صحبت می‌کند. اما خوب احتمالا همه ما باید سعی کنیم آرامش خودمان را حفظ کنیم. چرا که ۹۰ درصد افرادی که این خودروها را می‌خرند، از آن‌ جایی که در ترافیک شهری رانندگی می‌کنند، قادر نیستند از این اعداد گفته شده نهایت بهره را ببرند.

به عنوان خریداران خودرو، ما باید متوجه باشیم که توان بالای یک خودرو لزوما باعث لذت بردن ما از آن خودرو نمی‌شود. صددرصد گازدادن با یک لکسوس RC F  با ۴۶۷ اسب‌بخار آدرنالین خون ما را وحشتناک بالا می‌برد، اما تجربه رانندگی نمی‌تواند فقط به این یک مورد کوچک محدود شود.

چند خودرو در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که برای نشاندن لبخند برروی چهره یک فرد، نیازی به اعداد عجیب و غریب نیست و کارایی خودروها نمی‌تواند همه چیز را ثابت کند. سوبارو BRZ با پیکربندی دیفرانسیل عقب و گیربکس ساده و در عین حال کاربردیش، در پیچ‌ها عالی عمل می‌‌کند. هوندا سیویک SI با ۲۰۱ اسب‌بخار با سیستم تعلیق اسپرت و دیفرانسیل لغزش محدودش قیمتی مناسب دارد. موتور ۱.۶ لیتری موجود در فورد فیستا ST را هم فراموش نکنیم، موتوری که حتی ۲۰۰ اسب‌بخار هم تولید نمی‌کند اما نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدین را به خود جلب کرده است.

ما نمی‌گوییم که از اسب‌بخار متنفریم و گشتاور را هم تحقیر نمی‌کنیم. ما هم مثل همه عاشق نیروی خالص هستیم. اما خریداران باید بدانند که با داشتن یک دوج هلکت با نیروی ۷۰۷ اسب‌بخار ممکن است احساس سنگینی کنند چرا که این خودرو به اندازه یک کرگدن کوچک وزن دارد. نیروی بالای این خودرو به راحتی توسط وزن زیاد آن خنثی می‌شود. البته به نظر می‌رسد که خریداران آمریکایی‌ها هم بالاخره این حقیقت را درباره کارایی خودروها فهمیده‌اند. اما خوب در این مقاله برای کسانی که هنوز هم قانع نشده‌اند، درباره گشتاور و اسب‌بخار و چگونگی اندازه‌گیری آن‌ها توضیح می‌دهیم.

dodge

گشتاور

قبل از این‌که به اسب‌بخار بپردازیم باید درباره گشتاور توضیح دهیم. واحد اندازه‌گیری گشتاور پوند-فوت است و نشان‌دهنده میزان نیروی چرخشی است. تصور کنید که یک لوله‌کش قصد چرخاندن یک لوله را داشته باشد. نیرویی که او با آچار برای چرخاندن لوله‌ها به آن‌ها وارد می‌کند، همان گشتاور است. حالا اگر آچار ۲ فوت طول داشته باشد و لوله‌کش هم ۵۰ پوند فشار به آن وارد کند، گشتاور اعمال‌شده توسط لوله‌کش ۱۰۰ پوند-فوت است (۵۰ پوند × ۲ فوت).

همچنین گشتاور است که در سرعت‌های کم خودروی شما را به حرکت در می‌آورد. بنابراین توانایی حرکت یک خودرو از حالت سکون کاملا بستگی به میزان گشتاور آن دارد. به قول یکی از عاشقان خودرو، اسب‌بخار خودروها را می‌فروشد، گشتاور خودروها را برنده مسابقات می‌کند. با این حال، شما برای رسیدن به یک سرعت بسیار بالا بیش‌تر به اسب‌بخار نیاز دارید تا گشتاور و اینجاست که تفاوت زیادی بین یک خودرو با نیروی کم و یک خودرو با نیروی زیاد وجود دارد.

اسب‌بخار

خودروهای گران‌قیمت اسب‌بخار بیش‌تری دارند و وقتی صحبت از خودروهای پرفورمنس می‌شود، افراد معمولا به خودروهایی با اسب‌بخار بالا فکر می‌کنند. تصویر اسب‌هایی که در یک دشت می‌تازند و اسب‌ ایستاده در نشان فراری در مقابل تمام چیزهایی که مربوط به خودروهای هرروزه ماست، به ذهن خطور می‌کند. اما وقتی که صحبت از واقعیت می‌شود،‌ اسب‌بخار چیزی بیش‌تر از یک ترفند عالی برای بازاریابی نیست. اسب‌بخار هم در حقیقت مانند گشتاور یک کمیت ریاضی است و وقتی که شما آن را به اجزای اساسی آن تجزیه می‌کنید، می‌فهمید که اساسا هنگامی که گشتاور کاهش می‌یاید، اسب‌بخار رو به افزایش می‌رود.

به بیان ساده، یک اسب‌بخار معادل مقدار توانی است که برای انجام ۳۳۰۰۰ پوند-فوت کار در یک دقیقه مصرف می‌شود. این اندازه‌گیری نیرو اولین بار در قرن هجدهم، توسط یک مهندس به نام جیمز وات کشف شد. وی مشاهده کرد که کار انجام شده توسط یک اسب برای به کار انداختن یک پمپ معدن دنده محور قابل اندازه‌گیری است. قرن‌ها بعد، ما هنوز از همان معادل برای اندازه‌گیری توانایی موتور در تولید توان در سرعت‌های بالا استفاده می‌کنیم و احساس می‌کنیم که در سرعت‌‌های بالا افزایش توان دقیقا زیر گاز خودرویمان قرار دارد.

 

2 دیدگاه
  1. مهرداد آدینه می گوید

    با سلام
    مفهوم عمومی گشتاور و توان را می دانیم لطفا از یک مهندس خودرو بخواهید مفهوم واقعی در خودرو را توضیح دهد. آیا میتوان با بزرگ کردن ابعاد موتور و در واقع قطر میل لنگ از یک حجم موتور یکسان گشتاورهای متفاوت گرفت؟
    سپاسگزارم

  2. ناشناس می گوید

    بله،دوست عزیر

    اگر دو موتور با حجم یکسان داشته باشیم ولی با میل لنگ های متفاوت آن موتوری که میل لنگ سنگین تری دارد گشتاور بیشتری تولید میکند اما اسب بخار کمتر،در مقابل آن موتوری که میل لنگ سبک تری دارد گشتاور کمتری تولید میکند ولی در عوض اسب بخار بیشتری به ما میدهد و همچنین مسئله دیگری که وجود دارد این است که اگر زاویه بین محور های لنگ صفر درجه باشد یعنی همه محور ها بر روی یک خط راست باشند می توان نتیجه گرفت که این میل لنگ برای تولید گشتاور بیشتر ساخته شده و اما اگر زاویه بین محور های لنگ بیش از صفر درجه باشد(#زاویه بین آنها به تعداد سیلندر ها بستگی دارد)یعنی این میل لنگ برای تولید اسب بخار فراوان کاربرد دارد؛اما همزمان میتوانیم میل لنگی داشته باشیم که هم گشتاور زیادی تولید میکند و هم اسب بخار فراوان ۱-میل لنگ سبک و محور های لنگ روی یک خط راست۲-میل لنگ سنگین و محور های لنگ روی یک خط راست نباشند به نظر من گزینه ۱ بهتر است چون وزن موتور هم کمتر خواهد بود.
    موتور هایی که اسب بخار زیاد تولید میکنند موتور های پردور هستند وحتی بعضی از آنها تا دور موتور ۹۰۰۰ دور در دقیقه هم می روند و چنین موتور هایی برای ماشین های مسابقه ای و ماشین های مخصوص شتاب(Drag)استفاده میشوند و موتور هایی که گشتاور فراوانی دارند در دور های پایین کار میکنند و اینگونه موتور ها برای ماشین سنگین ها(کشنده ها)و یا ماشین های سواری سنگین وزن بالای ۲تن استفاده میشوند اما امروزه با پیشرفت علم موتور ها را به گونه ای طراحی میکنند که همزمان اسب بخار و گشتاور بالا را با هم تولید کند یعنی حتی یک ماشین سنگین وزن هم اسب بخار بالایی دارد تا بتواند به سرعت های بالا دست پیدا کند.
    و در آخر باید بگم که هر چه میل لنگ سبک تر باشد دور گیری موتور سریعتر هست و این موتور اسب بخار زیادی خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.