مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ام‌جی ۳۶۰ به بهانه تولید در ایران!

مدتی قبل خبری منتشر شد که متن آن از تولید یک محصول چینی دیگر در ایران حکایت داشت. به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی بزودی خط تولید ام‌جی ۳۶۰ در این استان با استاندارد یورو ۵ آغاز خواهد شد. تولید این خوذرو یک گام مثبت در کشور و استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود چرا که باعث تولید بازار کار محلی در این بخش از کشورمان خواهد شد.

بد نیست با هم نگاهی به این محصول آینده ایران بیاندازیم تا با آن بیشتر آشنا شویم. بعد از واگذاری کمپانی انگلیسی ام‌جی به سایک موتور چین، این شرکت چینی یک کمپانی دیگر انگلیسی را نیز خریداری کرد و آن را Roewe نامگذاری کرد. محصولات این شرکت با نام ام‌جی به جهان عرضه می‌شوند و فقط در کشور چین به این نام شناخته می شوند. به طور کلی ام‌جی یک برند جهانی است که در چین با نام Roewe شناخته می‌شود و لوگویی متفاوت دارد. MG360 به‌عنوان یک مدل ارتقاء یافته مدل ۳۵۰ به بازار محلی چین معرفی شد و هنوز به کشور دیگری عرضه نشده و ایران اولین مقصد این خودرو است. محصولاتی مانند MG 550 و MG350 در بازار ایران طرفداران خاص خود را دارند که از محصولات این شرکت هستند و پیش‌بینی می‌شود ام‌جی ۳۶۰ نیز اگر با قیمت منطقی عرضه شود، فروش خوبی داشته باشد.

طراحی خارجی

roewe-360-008

ام‌جی ۳۵۰ به‌عنوان ور‌ژن جدید مدل ۳۵۰ به بازار معرفی شده است که شباهت‌های ظاهری آن به ام‌جی ۳۵۰ به‌همین دلیل است. ظاهر ام جی ۳۶۰ کیفیت خوبی دارد و بی شک جزء زیباترین خودروهای چینی داخلی قرار خواهد گرفت. البته نمای روبرویی خودرو با قسمت عقب تفاوت دارد و بیشتر زیبایی ام‌جی ۳۶۰ به بخش عقبی آن مربوط می شود. در نمای جلویی ام‌جی ۳۶۰ شما یک جلوپنجره کرومی ساده را مشاهده می‌کنید که چراغ‌های جلو را به هم متصل کرده است. چراغ‌های جلوی این خودرو بسیار جذاب و زیبا هستند و شرکت ام جی تصمیم گرفته است که چراغ‌های روشنایی روز را در بخش پایینی سپر جای دهد تا شلوغ‌کاری بیش از حد انجام نشود. بخش جلویی خودرو بدون شک رضایت شما را در پی خواهد داشت.

roewe-360-010

در نمای جانبی نیز ام‌جی نسبت به بسیاری از کمپانی‌های چینی، قوی تر عمل کرده و سعی نموده در استفاده از خطوط بدنه زیاده‌روی نکند. نمای عقبی این خودرو کمی آشنا به‌نظر می رسد بنابراین ما به‌سراغ حافظه خود رفتیم و متوجه شدیم که بد نیست کمی به بخش عقبی چری آریزو ۵ دقت کنیم. این دو خودرو در این بخش شباهت‌هایی با هم دارند ولی ام‌جی ۳۶۰ در قسمت از طراحی آرام‌تری بهره می‌برد. اگر بخواهیم بهترین بخش طراحی ظاهری ام‌جی ۳۶۰ را نام ببریم، بخش عقبی خودرو بی‌شک بهترین قسمت این خودرو است.

طراحی داخلی

roewe-360-038

درون کابین این محصول نیز مانند بخش خارجی طراحی خوب و قابل قبولی دارد و یک کابین زیبا و با چیدمان خوب در مقابل شما قرار خواهد گرفت. در تصاویر اصلی که توسط سایت‌های خارجی منتشر شده، ام جی ۳۶۰ با تریم مشکی کرم عرضه شده که باعث زیبایی بیشتر بخش داخلی شده است. در بخش‌هایی از داشبورد نیز از نوارهای طرح چوب استفاده شده که به رنگ قهوه‌ای تیره است.

نمونه این نوارهای چوبی را می‌توانید در جک اس ۵ مشاهده کنید. دریچه‌های هوا با فرمی زیبا در سرجای خود قرار گرفته اند و کلیدهای کنترلی در وسط داشبورد نیز از چیدمان خوبی برخوردار هستند. صفحه نمایش با کیفیت در وسط داشبورد از کیفیت و سایز مناسبی برخوردار بوده و در پایین این صفحه نمایش شما می‌توانید دکمه‌های سیستم تهویه ام‌جی ۳۶۰ را مشاهده کنید. کیلومتر شمار پشت فرمان نیز طراحی زیبا و خاص خود را دارد که به کامپیوتر سفری نیز مجهز شده است. غربیلک فرمان ام‌جی ۳۶۰ هم طراحی ساده و مناسبی دارد و کلیدهای کروزکنترل و سیستم صوتی خودرو به آن زیبایی بخشیده‌اند.

پیشرانه

roewe-360-007

هنوز معلوم نیست ام جی ۳۶۰ در کشور ما با چه نوع موتوری عرضه می‌شود بنابراین ما مشخصات تمام پیشرانه‌های درنظر گرفته شده برای این خودرو را برای شما شرح می‌دهیم. ام جی در مدل ۳۵۰ از ۲ پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربو شارژر بهره گرفته بود اما برای مدل فیس‌لیفت این خودرو یعنی ام‌جی ۳۶۰ ترجیح داده است که از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و یک موتور ۱.۴ لیتری توربو که نام GM آمریکا را یدک می‌کشد و قدرت فوق‌العاده‌ای دارد استفاده کند البته بعید است در ایران از این موتور استفاده شود.

roewe-360-014

پیشرانه 1.5 لیتری ام‌جی ۳۶۰ که مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است و توانایی تولید ۱۰۹ اسب‌بخار قدرت را دارد. این پیشرانه دقیقا همان پیشرانه ام‌جی ۳۵۰ است که در کشورمان نیز حضور دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری ام‌جی ۳۶۰ چندان عملکرد مهیجی ندارد و فقط برای برطرف کردن نیاز خانواده‌ها مناسب است. اما موتور ۱.۴ لیتری این خودرو قدرتی فوق‌العاده دارد که کمپانی سایک آن را NetBlue نامگذاری کرده است. این موتور که عضوی از خانواده GM محسوب می‌شود در خودروهای شورولت کروز ساخت چین نیز استفاده شده و توانایی تولید ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. ام‌جی در این خودرو از گیربکس 5 دنده دستی، 4 دنده اتوماتیک و 7 دنده دو کلاچه DSG استفاده کرده که همان گیربکس‌های شورولت کروز هستند. امیدواریم شرکت تولیدی این خودروها در ایران، برای هموطنان سورپرایز داشته باشد و موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژر را نیز در کشورمان عرضه کند.

تجهیزات و ایمنی

roewe-360-002

ام‌جی ۳۶۰ در چند تیپ از لحاظ تجهیزات عرضه شده که مدل فول این خودرو با امکاناتی مانند کامپیوتر سفری، سیستم صوتی مجهز به ورودی USB و AUX و دارای 6 بلندگو، صفحه‌نمایش ۸ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ‌های خودکار، سانروف، کروزکنترل، سیستم نشان‌‌دهنده باد لاستیک‌ها و …، عرضه شده است. از لحاظ ایمنی نیز اگرچه ام‌جی ۳۵۰ توانسته CNCAP چین کسب کند اما آزمایش تست تصادف بر روی ام‌جی ۳۶۰ انجام نشده و ما در سایت‌های خارجی خبری در این رابطه پیدا نکردیم. ام‌جی ۳۶۰ در مدل فول با ۲ کیسه هوای سرنشینان جلویی، دو ایربگ جانبی و دو ایربگ پرده‌ای عرضه شده که همین ایمنی بالای این خودرو را نشان می‌دهد.

مشخصات ام‌جی ۳۶۰ در یک نگاه

سایک ام‌جی ۳۶۰ مدل ۲۰۱۶ 1.5 MT الیت 1.5 MT لاکچری 1.5 AT الیت 1.5 AT لاکچری 1.4T TST الیت 1.4T TST لاکچری 1.4T TST فلگشیپ
قیمت در چین(یوان) 75,900 82,900 83,900 89,900 99,900 107,900 129,900
تاریخ عرضه
سپتامبر ۲۰۱۵
مشخصات
موتور
1.5L DVVT petrol L4 16V DOHC
1.4TGI turbocharged,direct-injection petrol
قدرت بر حسب:  (kW/rpm)
80/6000
115/5600
گشتاور بر حسب (Nm/rpm)
135/4500
235/1600 -2400
حداکثر سرعت (km/h)  –  –
گیربکس
5MT
5MT
4AT
4AT
7DCT
7DCT
7DCT
تعلیق جلو
مک فرسون
سیستم تعلیق عقب
میله پیچشی
انتقال قدرت
چرخ جلو
ترمز
دیسکی
فرمان
EPS
مصرف سوخت
در حالت ترکیبی (L/100km)
حجم باک
55
استاندارد
Euro V
ابعاد
طول (mm)
4579
عرض (mm)
1804
ارتفاع (mm)
1490
فاصله محوری (mm)
2660

 

کلام آخر

roewe-360-003

ام جی ۳۶۰ با قیمتی در حدود ۷۶.۰۰۰ الی ۱۳۰.۰۰۰ یوآن به بازار چین عرضه شده که با توجه به نرخ یوان در کشورمان چیزی در حدود ۴۰ الی ۷۰ میلیون تومان، قیمت خواهد داشت. حال باید ببینیم در ایران، ام‌جی ۳۶۰ با چه قیمتی و چه سطح از تجهیزات فنی و رفاهی عرضه می شود و اگر این خودرو با قیمتی بیش از آنچه که گفته شد در ایران عرضه شود، بعید به‌نظر می‌رسد که فروش خوبی را به خود اختصاص دهد.

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ام جی یه برند معتبر بود چینیا طراحیشو خراب میکنن.فقط مارکی که روش خورده اصالت این ماشینو نشون میده.اگه قیمتش که 40تومن برا مدل پایه گفته شد باشه فروشش خوب میشه وگرنه ارزش خرید نداره چون این برند دیگه انگلیسی نیست که روش حساب کرد

  2. دوستان لطفا مجددا گول ام جی رو نخورید بنده ام جی داشتم و خدمات ‍‍پس از فروشش پوستمو کند و با کلی ضرر که فروختم خدارم شکر کردم اینکه ام جی ماشین خوبیه شکی نیست اما مطمنا خدمات پس از فروشش که همون وابسته به مدیاس بازم افتضاح و صاحبانش آرزوی نجات از دست اونو خواهند داشت با قیمت بسیار پایین. پس خواهشا مواظب پولتون باشید .

  3. نسخه توربو این خودرو واقعا با توجه به قیمتش خیلی ناامید کننده است.
    عدم سیستم هندلینگ مناسب . تغییرات در قدرت و گیربکس خودرویی که در ایران تولید میشه. عدم نصب سیستم کروز و شاید بصورت آپشن باشد. حتی نوع سوئیچ خودرو شبیه پرایده؟؟؟؟؟ . عدم راحتی در صندلی های جلو و اهرمی بودن حرکت های صندلی اونم بصورت پیچشی. .
    عدم وجود پشتیبانی مناسب . . امکانات ضعیف در خودرو.
    واقعا” از یک خودور با قیمت حدود 80 میلیون این توقع که با اصالت انگیلسی میباشد که دروغی بیش نیست خیلی زیاده و باید تجدیدنظر در قیمت یا گذاشتن شرایط اقساطی بالا کنند . امیدوارم مصرف کننده ضرر نکند و چرخش به سلامتی برای خریدارانش بچرخه

  4. من یکسال دارم بسیار عالی و خوبه مخصوصا هندلینگ و شتاب فوق‌العاده اش
    فقط نداشتن کروز کنترل نارحت کنندست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا