مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی رنو تلیسمان: شوالیه فرانسوی!

کمپانی رنو در سال 2001 میلادی تصمیم گرفت تا تغییر و تحولی عظیم و قابل توجه در روند تولید خودروهای خود به وجود آورد. این خودروساز فرانسوی برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تولید خودروهای جدید و البته تغییر ظاهر و جذاب‌تر کردن تولیداتش تدوین کرد و با همکاری کمپانی «رنو سامسونگ موتورز» شروع به توسعه و طراحی خودروهایی جدید کرده و در نهایت در سال 2015 میلادی دست آوردی شگرف و نسل جدید خودروی تلیسمان را رونمایی کرد.

طراحی این خودرو در سال 2012 نهایی شده بود و کمپانی رنو حدود 3 سال به بررسی ابعاد مختلف فنی و ظاهری این خودرو پرداخت، تا محصول نهایی یک خودروی عالی و ممتاز باشد.

Renualt Talisman

در تاریخ 6 ژوئیه 2015 کارلوس گون، به عنوان مدیرعامل رنو در قصر Château de Chantilly از تلیسمان رونمایی کرد و مدتی بعد محصول جدید رنو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش عمومی در آمد. هم اکنون خودروی مذکور در دو نسخه LFD و KFD تولید می‌شود و برای تولید آن از پلتفرم مشترک رنو و نیسان با نام CMF-CD استفاده شده است.

15

زمانی که این خودرو در فرانکفورت به نمایش گذاشته شده بود؛ کمتر کسی در ایران گمان می‌کرد که روزی در خیابان‌های تهران این خودروی لوکس و هیجان‌انگیز را ببیند؛ اما به لطف برجام و رابطه نزدیک خودروسازان فرانسوی با طرف‌های ایرانی، امروز شاهد فروش تلیسمان در ایران هستیم و همین موضوع بهانه خوبی بوده تا نگاهی به رنو تلیسمان و امکاناتش داشته باشیم؛ بنابراین در ادامه همراه چرخان باشد.

طراحی

طراحی رنو تلیسمان از انتخاب مسیری جدید توسط نخبگان رنو خبر می‌دهد! آن‌ها دیگر مثل سابق نیستند و حالا برای طراحی خودروهای جدیدشان سنگ تمام می‌گذارند. تلیسمان یک طراحی جذاب، اسپرت و خشن دارد. تناسب و هماهنگی خوبی میان اجزای مختلف تلیسمان دیده می‌شود. نمای روبرویی خودرو از چراغ‌هایی C شکل و جلو پنجره‌ای بزرگ و جذاب تشکیل شده که تکنولوژی LED pure vision به زیبایی آن افزوده است. نمای عقب تلیسمان هم کاملا با نمای روبرویی خودرو همخوانی داشته و زیبایی‌های بصری تلیسمان را دو چندان کرده است.

7

در نمای جانبی شاهد هنرنمایی طراحان رنو هستیم. در این قسمت به خوبی از خطوط مختلف استفاده شده و به لطف رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی؛ استایلی زیبا به تلیسمان بخشیده شده است. در محیط داخلی سعی و تلاش ستودنی رنو برای آسودگی خاطر سرنشینان تلیسمان را شاهد هستیم.

در این بخش همه چیز به خوبی طراحی شده و سرنشیان از فضایی کافی بهره می‌برند. کنسول میانی به یک تبلت 8.7 اینچی مجهز شده و داشبورد نیز از یک صفحه نمایش 7 اینچی TFT بهره می‌برد. سرنشینان با استفاده از سیستم multi sense توانایی تغییر نورپردازی محیط داخلی تلیسمان را دارند. صندلی‌ها به ماساژور مجهز گشته و با استفاده از چرمی با کیفیت پوشیده شده‌اند.

پیشرانه و مشخصات فنی

نسخه‌های مختلف تلیسمان از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی بهره می‌برند. در ایران این خودرو مجهز به پیشرانه بنزینی TCe 200 با استاندارد آلایندگی یورو 6 با حجم 1618 سی‌سی است. حداکثر توان پیشرانه مذکور 190 اسب‌بخار بوده و حداکثر گشتاور آن 260 نیوتن‌متر است. بیشترین سرعت تلیسمان به 225 کیلومتر بر ساعت رسیده و شتاب صفر تا صد آن 7.7 ثانیه است. تلیسمان برای انتقال قدرت پیشرانه خود، از یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه EDC استفاده می‌کند. باک سوخت این خودرو گنجایش 51 لیتر بنزین را دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.2 لیتر، در هر 100 کیلومتر پیمایش است.

14

تلیسمان به لطف ابعاد بزرگ و سیستم 4Control عملکردی بسیار خوب دارد؛ اما کابین این خودرو در برابر سر و صدای موتور و… بخوبی عایق نیست.

امکانات و تجهیزات

18

تلیسمان از امکانات و تجهیزات فراوانی بهره می‌برد که از آن جمله می‌توان به سقف پانوراما، سیستم R-LINK نصب شده برروی تبلت 8.7 اینچی، صفحه نمایشگر 7 اینچی TFT و HEAD-UP و سیستم صوتی BOSE مجهز به 13 بلندگو و 6 اکولایزر، سیستم MULTI-SENSE، فرمان کمکی هوشمند، صندلی‌های ماساژور، تهویه مطبوع با استفاده از حالت ECO، صندلی‌های حافظه‌دار، 25 لیتر فضای ذخیره‌سازی داخل خودرو با امکان سرد کردن مواد خوراکی و نوشیدنی، امکان دسترسی به صندوق عقب، سنسورهای اولتراسونیک، صندوق عقب با فضایی 608 لیتری و کنترل فضای 360 درجه خودرو، 12 سنسور پارک، دوربین دید عقب، استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، ماوس وسط و… است.

ایمنی

رنو تلیسمان به لحاظ ایمنی از جایگاه خوبی برخوردار بوده و این خودرو در سال 2015 توانست 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP بگیرد. این خودرو  در نسخه فول از امکاناتی مانند کروز کنترل هوشمند، هشدار دهنده سرعت بیش از حد، هشدار دهنده تغییر لاین خودرو، نمایش نقاط کور، تابلوخوان پیشرفته و … بهره می‌برد. اکنون بد نیست که نگاهی به امتیازات تلیسمان در تست ایمنی موسسه Euro NCAP بی‌اندازیم:

5-FTD

کلام آخر

رنو تلیسمان یک شوالیه فرانسوی بوده که برای ماجراجویی راهی ایران شده است. نگین‌خودرو این شوالیه را در دو نسخه E2 و E3 راهی بازار ایران کرده و در حال حاضر نسخه E3 تلیسمان توسط نگین‌خودرو با قیمتی در حدود 190 میلیون تومان عرضه شده و در بازار قیمت آن به 210 میلیون تومان هم می‌رسد. رقبای این خودرو محصولاتی از کمپانی‌های کیاموتورز، هیوندای و تویوتا هستند که با توجه به جدیدتر بودن تلیسمان و زیبایی‌های بصری آن باید دست بالاتری برای تلیسمان قائل باشیم.

30

تلیسمان در کشورهایی نظیر انگلستان، ایرلند، ژاپن، مالت، قبرس، سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی، استرالیا و نیوزلند عرضه شده است. این خودرو در کره جنوبی به عنوان محصول مشترک رنو و سامسونگ و با نام SM6 عرضه می‌شود!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. این خودرو که در ایران موجوده پس چرا به ترجمه اکتفا می کنید و بررسی واقعی انجام نمی دید؟!

  2. اینا خودرو طراحی میکنن ایران خودرو هم همینطور!!!
    نمای جانبی این خودرو کاملا با نمای جلو و عقب هاهنگ و زیباس ولی شما دنا در نظر بگیرین، جلوش یه ساز میزنه عقبش یه ساز دیگه نمای جانبی هم که دیگه هیچی کل ریخت ماشینو داغون کرده. انگار طراح محنرم زورش تموم شده. برداشته همون درای سمند معمولی رو به زور قالب کرده به ماشین.

  3. چه ربطی به برجام داشت ؟؟؟؟
    یه جور میگید انگار رنو خط تولیدش رو تو ایران افتتاح کرده. این همه خودروی وارداتی توی کشوره پس اینام به لطف برجام بوده دیگه؟!!

  4. سلام من بین کمری۲۰۱۶وسوناتا مونده بودم،اما وقتی باتالیسمان آشناشدم،فهمیدم واقعا یه چیزه دیگست و در جا ثبت نامش کردم.اونایی که ثبت نام کردن،شک نکنن که بسیار ماشین خوبیه من خودم انواع ماشینارو داشتم اما تالیسمان به نظرم خیلی متفاوته .تکنولوژی گیربکس موتور و هندلینگش واقعا از اپتیما سر تره اونم یه سر و گردن. طراحیش که فک نکنم نیاز به گفتن داشته باشه چون تاحالا هیچ سایت و کارشناسی از ظاهرش ایراد نگرفته واقعا وقتی دیدمش اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که خلاقانه ست جدیده زیبا و جسورانه. داخلش از متریال با کیفیت استفاده شده . اینکه هداپ داره جالبه واقعا. برا ثبت نام که رفتم فهمیدم پشتیبانی این خودرو با شرکت رنو پارسه ینی همون شرکتی که L90 و ساندرو و مگان رو میزنه مشترک با پارس خودرو. پس خیالم کاملا از خدمات پس از فروشش راحت شد. در ضمن بهتون قول میدم تالیسمان روز به روز به قیمتش افزوده میشه.اونایی که میخوان ثبت نام کنن معطل نکنن،بهتون قول میدم ،قیمتش چندماه دیگه بسیار افزایش پیدا میکنه.

  5. سلام ، من هم ۱۳اردیبهشت ۹۶ تالیسمان رو با تحویل ۶۰ روزه ثبت نام کردم و۲۰ روز پیش هم تکمیل وجه شد که همونجا اعلام کردند ظرف ۱۵ روز خودرو را تحویل میدن. ۳ روز بود برای پیگیری خرید تماس میگرفتم داخلیشون کسی جواب نمیداد تا اینکه از طریق قسمت فروش بعد کلی معطلی اعلام کردن تحویل خودرو خیلی تاخیر داره و بعد از اسرار من نهایتا گفتن حداقل ۴۵ روز دیگر تحویل میشه. جالب اینه که اینها الان شروع کردن تحویل ۴۵ روزه ثبت نام میکنن!!! اگر امکان تحویل ۴۵ روزه هست پس چرا ثبت نام های قبلی رو تحویل نمیدن؟! اگر امکانش نیست چرا عامدانه دست به این کار میزنند؟ بدتر از همه اینکه مدل ۲۰۱۷ رو در پایان سال میلادی تحویل میدن که این یعنی یک سال مدل پایین تر و افت قیمت. دوستان عزیز با اینکه من خودم ثبت نام کردم اما لطفا این کار رو نکنید و اجازه ندید به شعورمون توهین کنن و ازمون سواستفاده کنن. الان خوشبختانه هوندا آکورد رو تحویل فوری میدن و در زمان ثبت نام من نبود پس با دقت انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا