مکمل بنزین
گوناگونخبر

با کوچولوی ۵۵ هزاردلاری بارابوس، آشنا شوید

یکی از معروف‌ترین تیونرهای دنیا که فقط به خودروهای مرسدس دست‌درازی می‌کند، به سراغ کوچکترین محصول این شرکت آلمانی رفته است. اگر بخواهید راجع به بارابوس بیشتر بدانید، باید گفت که نام برابوس از ترکیب اسامی بنیان‌گذاران آن، کلوس برکمن و بودو بوشمن بدست آمده است. جالب است بدانید که بخشی از سهام برابوس توسط مرسدس خریداری شده و این تیونر معروف، بعنوان زیرمجموعه این شرکت بزرگ فعالیت می‌کند. خودروهای اسمارت، بخشی از زیرمجموعه بزرگ دایملر محسوب می‌شوند که با هدف تولید خودروهای کوچک شهری و کم مصرف پدید آمده است. این خودروها در بازارهای جهانی با همان نام اسمارت عرضه می‌شوند که مدل استاندارد این خودروهای کوچک دوست‌داشتنی در بازار جهانی، ۱۵ هزار دلار است. شرکت سازنده این خودروها که به‌نوعی همان مرسدس محسوب می‌شود از یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر یک لیتری و توربوشارژ دار در این خودرو بهره گرفته است. نسخه استاندارد این خودروها ۸۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو در زمان ۱۰ ثانیه به ثبت رسیده است. حداکثر سرعت این خودروها ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است و در هر ۱۰۰کیلومتر، ۶ لیتر سوخت می‌سوزاند.

e2a5f771-da17-41da-aac6-a43d8ef2fe81

بارابوس بیشتر برای تقویت خودروهای قدرتمند مرسدس مشهور شده ولی حالا تصمیم گرفته به‌سراغ خودروهای ارزان اسمارت بیاید تا دستی بر سر و گوش به آن بکشد. قدرت و هنر بارابوس باعث شده تا اسمارت بیش از بیش زیبا و دیدنی شود. این شرکت با تقویت سیستم توربوشارژ و اگروز، ۱۲۵ اسب بخار قدرت دارد و شتاب آن به  ۹ ثانیه، کاهش یافته است. قدرت این خودرو از طریق یک جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته به آسفالت منتقل می‌شود و نهایت سرعت آن به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرده است. بارابوس برای اسمارت از رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی بهره گرفته. همچنین اگزوز این خودرو، سه نوع خروجی با صدای مختلف دارد و این یعنی هیجان دوست‌داشتنی. زمانی که گاز را فشار می‌دهید این امکان وجود دارد تا صدای یک سوپراسپرت قدرتمند را از اگزوز بشنوید.

یکی دیگر از خلاقیت‌های بارابوس در اسمارت مربوط به طیف رنگی این خودرو می‌شود. این خودرو با طیف وسیعی از رنگ‌های خاص قابل سفارش است. در فضای داخلی  استفاده از چرم مرغوب و آلومینوم، یک خودروی متفاوت را پدید آورده که اصلا شبیه به نمونه اولیه نیست. بارابوس تنها ۱۲۵ عدد از این خودروها خواهد ساخت و قیمت مدل پایه آن در حدود ۵۳ هزار دلار اعلام شده است. اگر بخواهید خودروی شما سقف پارچه‌ای مخصوص داشته باشد باید در حدود۵۶ هزار دلار هزینه کنید. باتوجه به تیراژ ساخت این خودروهای کوچک، بعید بنظر می‌رسد که بارابوس نیاز قشر معمولی جامعه را درنظر گرفته باشد و آن را برای کلکسیونرها آماده کرده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    ممنون از مقالتون ولی لفظ بارابوس کاملا غلطه .برابوس درسته لطفا تصحیح بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا