مکمل بنزین
رپورتاژ

ریگان کوپا، خودرویی که انتظارها را برآورده نکرد

احتمالاً شما هم با دیدن یک کراس‌اوور بزرگ در خیابان که هیچ شباهتی با خودروهایی که می‌شناسید ندارد، متعجب و کنجکاو شده‌اید. به خصوص اینکه وقتی طبق عادت به آرم خودرو یا نام آن بر روی صندوق عقب هم نگاه می‌کنید، چیزی دستگیرتان نمی‌شود. ریگان کوپا یک کراس‌اوور چینی است. خودرویی که تحت برند زوتی به ایران وارد شده است. زوتی البته خودش هم خیلی شناخته شده نیست. سایپا محصولات زوتی را به ایران وارد کرد که به دلیل ضعف تبلیغات، ناشناخته ماندند. در سال 97 شمسي محصولات جدید زوتی از طریق یکی از زیرمجموعه‌های کرمان‌خودرو، یعنی ریگان‌خودرو، وارد ایران شد. قضاوت در مورد خودرویی که به تازگی وارد کشور شده کار آسانی نیست. اما با توجه به مشخصات اولیه می‌توان حدس زد که کوپا هم محصولی با امکاناتی شبیه به دیگر خودروهای چینی به اصطلاح لوکس است. اما آیا ریگان کوپا ارزش این همه پول را دارد؟

ریگان کوپا چینی در پوسته آلمانی

اولین نکته مثبت در مورد ریگان کوپا، طراحی ظاهری این خودرو است که ناخودآگاه در نگاه اول بیننده را به اشتباه می‌اندازد. طراحان این خودرو گویا چندین خودروی آلمانی را جلوی خود گذاشته و از روی هر کدام یک ايده برداشته‌اند و با کنار هم قرار دادن آن کوپا را طراحی کرده‌اند! همین امرکوپا را از زوایای مختلف شبیه به پورشه و آئودی و فولکس واگن کرده است. البته این بحث کپی‌کاری یکی از امضاهای خودروهای چینی است که با توجه به خیز بلند چشم بادامی‌ها برای رسیدن به بالاترین پله‌های خودروسازی در جهان، احتمالاً به زودی و در نسل‌های جدید خودروهایشان به مرور کم خواهد شد. اما به هر حال، ریگان کوپا از نظر ظاهری خودروی نسبتاً زیبایی به حساب می‌آید. در کابین هم تمام ملزومات یک خودروی مدرن به کار رفته تا ظاهر این خودرو را تا حد امکان شبیه به خودروهای لوکس بازارهای جهانی کند. استفاده از تریم چوب و چرم با متریال نسبتاًخوب، یکی از نقاط قوت کابین این خودرو است. طراحی صندلی‌ها، کنسول، داشبورد و همهٔ ادوات داخلی کابین، نشان دهنده تلاش خودروساز برای ساخت یک مجموعهٔ مدرن است. اما باید صبر کرد و دید آیا این متریال به مرور زمان هم به همین خوبی خواهد ماند یا خیر.

کوپا در مقایسه با خودروهای هم قیمت

در زمانی که این مطلب نوشته می‌شود، یعنی هفته پایانی شهریور 1399، ریگان کوپا با قیمت 800 میلیون تومان در بازار خودرو حضور دارد که رکوردی جالب برای قیمت‌گذاری خودروهای چینی است. در همین بازه قیمتی در سامانه divar، پژو 2008، نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی را داریم که به پشتوانه برندهای مطرح و با کیفیت‌شان، احتمالاً بازار را برای کوپا سخت خواهند کرد. ریگان کوپا روی کاغذ از نظر فنی نسبت به رقبایش پیشرانه قوی تری دارد. حجم 1.5 لیتر و قدرت 156 اسب‌بخار، برای یک کراس‌اوور عددی بزرگ به نظر می‌رسد اما وقتی صحبت از کشیدن یک خودروی 1590 کیلوگرمی باشد، دیگر نمی‌توان از این پیشرانه انتظار شتابی بیشتر از 9.2 ثانیه را داشت.

از طرف دیگر به گفته کاربران خودرو، عدم هماهنگی خوب پیشرانه و گیربکس به هنگام رانندگی کمی باعث آزار آنها شده است. موضوعی که در رقبای کوپا اصلاً دیده نمی‌شود. کوپا هم مانند دیگر خودروهای چینی، یک خودروی فول آپشن است که بسیاری از امکانات فنی و رفاهی خودروهای مدرن و لوکس این روزها را در خود دارد. اما هنوز در مورد خدمات پس از فروش این خودرو مشکلات زیادی وجود دارد که مالکان را به دردسر انداخته است. عدم وجود قطعات یدکی این خودرو و بالا بودن قیمت قطعات، مشکلی است که مالکان در همین مدت کوتاه از آن شکایت دارند. همین موضوع در کنار قیمت بسیار بالای کوپا باعث شده که بازار دست دوم این خودرو سوت و کور باشد و در میان رقبای نامدار خود حرفی برای گفتن نداشته باشد. در مقایسه با خودروهای چینی هم ریگان کوپا در بحث خرید و فروش خیلی موفق نیست. به دلیل خدمات خوب نمایندگی‌های چری برای تیگو 5 و تیگو 7 و نمایندگی‌های جک و بی‌وای‌دی، این خودروها در کلاس خودروهای کراس‌اوور چینی، موفق‌تر از کوپا بوده‌اند. در مجموع برای ارزیابی کیفیت و بازار این خودرو باید کمی زمان داد تا شاید التهاب بازار خودروی ایران فروکش کند و قیمت‌های حقیقی خودشان را نشان دهند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا