مکمل بنزین
خبر

نگاهی کوتاه بر تاریخچه کمپانی رنو

کارآفرین فرانسوی، لوئی رنو بنیانگذار شرکت رنو است، که اولین اتومبیل او رنو تیپ I نام داشت و در سال ۱۸۹۸ ساخته شد. شرکت رنو به طور رسمی در سال ۱۸۹۹ توسط لوئی رنو و برادرانش  با نام رنو فررس با سرمایه ای اندک در فرانسه راه‌اندازی شد. در ابتدای دهه ۱۹۰۰ میلادی، رنو ابداع جعبه دنده رانش مستقیم را به نام خود ثبت کرد. در سال ۱۹۰۲ این کمپانی اقدام به ساخت اولین موتور خود، با چهار سیلندر و ۲۴ اسب بخار قدرت نمود.

در سال ۱۹۰۵ این شرکت، سفارشی برای ساخت ۲۵۰ دستگاه تاکسی دریافت کرد،که این قرارداد، در عمل رنو را از یک کارگاه، به یک کارخانه تولید انبوه و سازنده شماره یک فرانسه تیدیل می‌نمود. در سال ۱۹۰۷ در حدود نیمی از تاکسی‌های شهر لندن، ساخته کمپانی رنو بودند.

Renault-5_Alpine-1976-1024-01

در پایان جنگ جهانی اول دولت موقت جمهوری فرانسه، لوئی رنو را، متهم به همکاری با آلمان‌ها کرد و بعد از آزادسازی فرانسه در سال ۱۹۴۴ وی را دستگیر و در زندان، محبوس کردند. وی در اوضاع آشفته آن روزها، در سال ۱۹۴۵ در حالی که منتظر محاکمه خود بود، در زندان درگذشت. در اول ژانویه ۱۹۴۵ در پی حکم ژنرال دوگل، بر اساس اتهامی اثبات نشده، کمپانی از لوئی رنو سلب امتیاز گردید و کارخانه رنو، ملی اعلام شد. این شرکت، برای ۵۰ سال بعدی، تحت کنترل دولت باقی ماند. این شرکت در سال ۱۹۹۰ کارخانجات ماک را خریداری کرد و در حال حاضر نیز مالک آن است. رنو در سال ۱۹۹۹ معادل ۴۵٪ درصد از سهام نیسان را خرید و ۱۵٪ درصد سهام خود را به نیسان داد. در همین سال سامسونگ نیز به رنو پیوست و با مشارکت دو شرکت رنو سامسونگ موتورز راه‌اندازی شد.

Renault-4_CV-1948-800-01

در سال ۲۰۰۰ قراردادی بین ولوو و رنو امضا شد که با واگذاری ۲۰٪ درصد سهام ولوو به این شرکت، رنو حضور فعالی در ساخت کامیون پیدا کرد.

اندکی بعد، در سال ۲۰۰۱ ساخت دوچرخه‌های کوهستانی و خیابانی را آغاز کرد و مشارکت رنو و نیسان سبب شد که نیسان به سود دهی بیشتری برسد. رنو در سال ۲۰۰۵ با رانندگی فرناندو آلونسو به قهرمانی مسابقات فرمول یک دست یافت و در سال ۲۰۰۹ شروع به طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی کرد. این کمپانی قدیمی با مشارکت فرانس تلکوم اولین تولیدکننده اتومبیل «ادیس لاین» با سیستم ماهواره‌ای بوده و مدل «ول ساتیس» رنو به عنوان بی صداترین اتومبیل جهان شناخته شده است.

Renault-Megane_II_Saloon-2003-800-01

رنو فعالیت رسمی خود را  از سال ۲۰۰۴ در ایران آغاز نمود و همواره محصولات این شرکت توسط ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و نگین‌خودرو در کشور عرضه شده است. از جمله محصولات پرطرفدار رنو در ایران می‌توان به رنو ۴، رنو۲۱، رنو مگان، تندر ۹۰ و فلوئنس اشاره کرد. همچنین رنو به عنوان ارائه‌دهنده خودروهای سنگین و اتوبوس نیز در ایران حضور‌ پرنگ داشته است.

با برداشته شدن تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران امید داریم در سال‌های آینده رنو حضوری پر رنگ‌تر از همیشه در ایران داشته باشد، چرا که فراز و نشیب‌های تاریخی این کمپانی، آن را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است.

 

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا