مکمل بنزین
گوناگون

جشن پنجاه‌سالگی اولین خودروی آزمایشی ایمنی مرسدس بنز

هرچند در دههٔ 60 میلادی خودروهای دوست‌داشتنی زیادی ساخته شدند اما همهٔ آن‌ها از یک کمبود بسیار مهم یعنی فقدان ویژگی‌های ایمنی رنج می‌بردند. این مشکل در کنار ورود خودروهای بیشتر و بیشتر به خیابان‌ها و استانداردهای نظارتی ضعیف، موجب افزایش سریع مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات در طول این دهه شد. در سال 1970، فقط در آلمان غربی بیش از 19 هزار نفر در جاده‌ها کشته شدند که بیشترین تلفات جاده‌ای در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. در دیگر نقاط جهان مثل ایالات‌متحده هم رکوردهای مشابهی در حال ثبت بود که موجب شد وزارت ترابری آمریکا برنامهٔ خودروی ایمنی آزمایشی را مطرح کند.

این وزارتخانه می‌خواست برنامهٔ خود را بین‌المللی کند و ازاین‌رو در سال 1970 کمیتهٔ ایمنی خودروهای اروپایی یا به‌طور مخفف EEVC در سال 1970 تأسیس شد. این سازمان جدید که مرسدس بنز از همان ابتدا با آن همکاری می‌کرد، وظیفهٔ تولید خودروهای ایمنی آزمایشی را بر عهده داشت. اولین خودروی مرسدس بنز که تحت این برنامه تولید شد، ESF 05 بود که در دومین کنفرانس سازمان در اواخر اکتبر سال 1971 در زیندلفینگن آلمان به نمایش درآمد. این خودرو که بر اساس مدل W114 مرسدس بنز ساخته شده بود، نوآوری‌هایی را در زمینهٔ ایمنی ارائه کرده بود که تا سال‌ها به تولید انبوه نرسیدند.

طبق الزامات EEVC، این خودرو باید در معرض برخوردهایی از جلو و عقب با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت قرار می‌گرفت. علاوه بر این، ESF 05 باید می‌توانست تصادفاتی جزئی با سرعت 16 کیلومتر بر ساعت را هم بدون تغییر شکل دائمی تحمل کند. برای مقاومت در این تصادفات، ساختار بدنهٔ خودرو در جلو و طرفین تقویت شده بود. همچنین فاصلهٔ محوری خودرو نیز 10 سانتی‌متر بیشتر شده بود. زیر کاپوت این خودروی آزمایشی یک پیشرانهٔ V6 به‌منظور ایجاد فضایی برای تغییر شکل قرار گرفته بود و داشبورد هم از ورقه‌های فلزی جاذب ضربه ساخته شده بود که با روکش‌های فومی پلی‌اورتان پوشیده شده بود.

مرسدس بنز همچنین ESF 05 را به کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای و ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز کرده و برای محافظت از سرنشینان عقب هم دو ایربگ در پشتی صندلی‌های جلو تعبیه کرده بود. برای کمک به جلوگیری از وقوع تصادف هم این خودرو به برف‌پاک‌کن چراغ‌های جلو و ترمز ABS مجهز شده بود. درنتیجهٔ همهٔ این بهبودها، خودرو 655 میلی‌متر کشیده‌تر و 655 کیلوگرم سنگین‌تر از W114 معمولی شده بود.

از آن زمان تاکنون، مرسدس مجموعاً 35 خودروی آزمایشی ایمنی برای برنامه‌های EEVC تولید کرده است. با گذشت سال‌ها، قوانین ایمنی بسیار سخت‌تر و سیستم‌های ایمنی بسیار پیچیده‌تر شده‌اند اما در مقابل مشکلات هم پیچیده‌تر شده‌اند. جدیدترین خودروی ایمنی آزمایشی مرسدس که در سال 2019 ساخته شد، بیشتر روی ایمنی خودروهای الکتریکی و باطری‌های آن‌ها تمرکز دارد. همچنین ازآنجایی‌که خودروسازان به‌طور فزاینده‌ای روی ساخت خودروهای خودران کار می‌کنند، برای آینده باید به سؤالات جدیدی پاسخ داده شود. به‌عنوان‌مثال، چگونه می‌تواند خودرویی که رانندهٔ آن دراز کشیده را ایمن کرد.

هرچند فرایند ایمنی خودروها همیشه در حال تکامل بوده است، اما موفقیت آن غیرقابل‌انکار است زیرا سال گذشته، در جاده‌های آلمان تنها 2,719 نفر جان باخته‌اند که نشان از کاهشی 16 هزار نفری نسبت به پنجاه سال پیش دارد. به همین دلیل، ESF 05 قطعاً خودروی بسیار مهمی محسوب می‌شود و هم‌اکنون در موزهٔ مرسدس بنز در آلمان نگهداری می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا