مکمل بنزین
گوناگونخبر

1008، کوچک‌ترین و ارزان‌تر کراس‌اوور پژو در راه است

در دنیایی که تحت سلطه شاسی‌بلندهایی قرار دارد که مدل‌های جدید آن‌ها روزبه‌روز گران‌تر می‌شوند، خودروسازان در تلاش هستند تا سبد محصولات خود را به سمت عرضه مدل‌های ارزان‌تر که روی بازارهای نوظهور تمرکز دارند گسترش دهند. یکی از این شرکت‌ها پژو است که مدت‌ها است شایعه شده در حال کار روی یک کراس‌اوور کوچک بنام 1008 است. حال در اینجا تمام اطلاعاتی که توانسته‌ایم را در مورد این کراس‌اوور جدید فرانسوی جمع‌آوری کرده‌ایم.

پس از توقف تولید هاچ‌بک شهری 108، کراس‌اوور 1008 می‌تواند به محصول پایه جدید پژو تبدیل شده و پایین‌تر از دیگر کراس‌اوورهای این شرکت یعنی 2008، 3008 و 5008 قرار گیرد. بر اساس زبان طراحی کنونی پژو نیز رندری از ظاهر احتمالی 1008 طراحی شده است که مشاهده می‌کنید. این رندر کراس‌اووری با ابعاد جمع‌وجور، کاپوت کوتاه و ارتفاع بیشتر از زمین را در قالب بدنه‌ای پنج‌در نشان می‌دهد. در جلو لوگوی جدید پژو در میانه جلوپنجره‌ای دیده می‌شود که شبیه چیزی است که در فیس‌لیفت مدل‌های 3008 و 5008 دیده‌ایم. به چراغ‌های LED جلو هم همان دی‌لایت‌های دندان ببری آشنای پژو اضافه شده و طرح دورنگ نیز زیبایی این کراس‌اوور کوچک فرانسوی را تکمیل کرده است.

پژو برای اولین بار ایده ساخت کراس‌اووری در کلاس A را در سال 2010 با معرفی کانسپتی بنام HR-1 ارائه کرد اما این کانسپت هیچ‌گاه نسخه‌ای تولیدی را به دنبال نداشت. سپس در سال‌های 2017 و 2019 پروتوتایپ‌های 1008 در قالب نمونه‌ای از نسل قبلی 208 با ارتفاع بیشتر از زمین دیده شد که نشان می‌داد این پروژه هنوز در دست توسعه است. جدیدترین شایعات در مورد 1008 که توسط رسانه‌های فرانسوی منتشر شده نشان داده‌اند که این خودرو می‌تواند بر اساس پلت‌فرم CMP ساخته شود. این پلت‌فرم همان نمونه مورداستفاده در سیتروئن C3 جدیدی است که به‌عنوان کراس‌اوور کوچکی با طول زیر 4 متر برای بازار هند و آمریکای جنوبی طراحی شده و چندی پیش معرفی شد. البته پژو 208 و اوپل کورسا هم بر اساس همین پلت‌فرم ساخته شده‌اند و از نسخه کشیده آن در کراس‌اوورهای بزرگ‌تر پژو 2008، اوپل موکا و دی‌اس 3 کراس‌بک استفاده شده است.

کانسپت HR1

از نظر ابعاد بیرونی، 1008 می‌تواند بین 4 تا 4.15 متر طول داشته باشد تا وارد حوزه 2008 با طول 4.30 متری نشود؛ اما علیرغم اندازه جمع‌وجور، بدنه بلند پنج‌در این خودرو همچنان برای این کلاس کاربردی خواهد بود تا برای خریدارانی که فضا و توانایی‌های بیشتری نسبت به یک هاچ‌بک شهری معمولی نیاز دارند به گزینه مناسبی تبدیل شود. با توجه به اینکه 1008 به‌احتمال‌زیاد کراس‌اووری مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت خواهد بود، محتمل‌ترین پیشرانه برای آن خصوصاً در بازارهای نوظهور می‌تواند موتور 1.2 لیتری سه سیلندر پژو باشد. در بازار اروپا نیز احتمال ارائه نسخه الکتریکی آن با نام e-1008 وجود خواهد داشت تا به‌عنوان ارزان‌ترین محصول الکتریکی پژو با مدل‌های ارزان دیگر خودروسازان رقابت کند.

سیتروئن C3 جدید مخصوص بازار هند و آمریکای جنوبی

پژو 1008 از لحاظ موقعیت در بازار اروپا می‌تواند بین تویوتا آیگو X و یاریس کراس قرار گیرد. این کراس‌اوور جدید فرانسوی همچنین می‌تواند با قرارگیری بین هیوندای کاسپر و هیوندای بایون در دیگر بازارها، بهترین‌های دو کلاس A و B را باهم ارائه کند. گفته می‌شود اشکودا هم قصد دارد در این کلاس کراس‌اوور جدیدی را به بازار بفرستد که این یعنی در آینده بخش کراس‌اوورهای کلاس A می‌تواند شلوغ‌تر شود. هرچند فعلاً هیچ اطلاعاتی در مورد زمان معرفی و عرضه پژو 1008 نداریم اما ازآنجایی‌که سیتروئن C3 جدید در سه‌ماهه نخست امسال در هند عرضه خواهد شد، احتمالاً به‌زودی اخبار و اطلاعات بیشتری در مورد پسرعموی شیر نشان این خودرو خواهیم شنید.

پژو 2008

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا